L’àmbit STEAM

“Massa sovint donem als infants respostes per recordar en comptes de problemes per solucionar.”

Roger Lewin

Un dels eixos singulars del projecte educatiu de centre de l’Institut Escola Rec Comtal són les STEAM com a àmbit singular a les tres etapes educatives: Infantil, Primària i Secundària.

Les sigles STEAM formen un acrònim en anglès que sorgeix de les paraules Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Art i Matemàtiques (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). La metodologia STEAM busca integrar totes aquestes disciplines de forma unificada en un mateix programa. Els programes STEAM han estat consolidats amb èxit en altres centres de molts països i han ajudat a millorar les habilitats acadèmiques, científiques, tecnològiques i per a la vida de l’alumnat amb resultats molt rellevants.

Actualment, el claustre s’està formant amb un projecte d’acompanyament de tres anys (2021-2024) amb l’ajuda de la cooperativa Eduxarxa , Pla de Barris de l’Ajuntament de Barcelona i el Consorci d’Educació de Barcelona. L’objectiu és dissenyar i implementar un nou model pedagògic propi que apropi les habilitats científiques i tecnològiques als nostres infants i fomentar el seu interès en aquestes àrees.

A l’àmbit STEAM treballem per projectes globalitzats a partir de contextos reals i reptes que inclouen continguts de les diferents disciplines utilitzant l’aprenentatge basat en el pensament (rutines i destreses de pensament), l’aprenentatge cooperatiu i la digitalització.

Aquesta perspectiva potencia el pensament reflexiu i la creativitat de l’alumnat adquirint noves capacitats i competències per resoldre problemes.

Durant el curs 2021-2022 l’alumnat de Sisè de Primària està participant també en el programa de Fabricació Digital amb l’ajuda de la Xarxa d’Ateneus de Fabricació. Aquest programa ens permet treballar amb noves metodologies, com el Design Thinking, amb l’objectiu de fabricar digitalment per resoldre problemes i millorar el nostre entorn proper.