Els àlbums il·lustrats com a eina per entendre el món

Es poden treballar els conflictes actuals i els sentiments a partir dels àlbums il·lustrats?

La resposta que donaria ara l’alumnat de 6è seria un sí rotund, però no sempre ha estat així.

Des de l’àrea d’educació en valors, les tutores de 6è vam presentar l’àlbum il·lustrat anomenat «La gran fàbrica de les paraules». Volíem treballar i crear debat sobre la importància de les paraules boniques (amor, família, amistat), la desigualtat social, el poder i el valor de les coses petites. Però en un primer moment la reacció de l’alumnat va ser que ells i elles ja eren grans per llegir contes. Primer error, mai s’és massa petit o massa gran per escoltar una bonica història, però el problema era que relacionaven la paraula conte amb nens petits.

Així doncs, vam explicar la diferència entre conte i àlbum il·lustrat: el primer s’explica amb paraules, mentre que el segon s’explica a partir de les paraules i de les imatges.

Els vam demanar una oportunitat per aquesta història: calia un ambient càlid, tranquil i relaxat; uns moments de pausa, de calma… I vam començar a llegir i a ensenyar les imatges que acompanyaven al text. Els nens i nenes estaven atents, seguien la història. I un cop acabada… silenci, uns segons de reflexió i acte seguit aplaudiments i preguntes.

La Gran Fabrica De Les Paraules (CATALAN) : De Lestrade; Docampo: Libros - Amazon                              La Gran Fabrica De Les Paraules (CATALAN) : De Lestrade; Docampo: Libros - Amazon

(“La gran fàbrica de les paraules”. Autora: Agnès de Lestrade. Il·lustradora: Valeria DoCampo. Ed Tramuntana)

La valoració general va ser tan bona que en una altra sessió vam presentar «L’enemic», un altre àlbum il·lustrat. Aquest tractava sobre la guerra. Volíem treballar el tema d’actualitat: la guerra d’Ucraïna-Rússia. Un àlbum senzill però punyent amb imatges d’un toc infantil però molt expressives i on s’explica l’absurditat de la guerra i el desig de pau. Un àlbum il·lustrat que ens va servir per crear un debat sobre la guerra, fer-nos reflexionar i per intentar donar respostes a molts perquès, i de pas crear-nos noves preguntes.

(” L’enemic”. Autor: Davide Cali. Il·lustrador: Serge Bloch. Ed Takatuka)

Aquests han sigut els dos primers àlbums que hem treballat, però de segur que no seran els últims.

Ens calen boniques històries per posar paraules a coses que de vegades ni grans ni petits entenem.