QUI HABITA PEL NOSTRE VOLTANT?

Els alumnes de 6è, els Next Level, estan immersos en una seqüència didàctica que tracta sobre la importància de cuidar-se i mantenir un bon estat de salut.

En la situació excepcional en la que ens trobem ara hem sentit milions de vegades que és important rentar-se les mans, oi? És necessari fer-ho sobretot, abans de menjar, després d’anar al lavabo o després de jugar. Els adults hi insisteixen fins i tot quan et mires les mans però, no hi veus ni rastre de brutícia. Però per què?

Per descobrir-ho els Next Level han fet un experiment. Cada parella tenia una placa de petri que contenia agar-agar (una mena de gelatina rica en nutrients), amb un retolador permanent van dividir la placa en quatre quarts. Prop d’una font de calor, cada un dels alumnes va posar el seu dit (dit no rentat) en un quart diferent de la placa. Posteriorment, a un membre de la parella li van rentar el dit amb sabó i a l’altre membre amb gel hidroalcohòlic, tots dos van posar el dit a un quart de la placa de petri.

Vam deixar les mostres precintades una setmana a l’aula i…

SORPRESA! En les mostres de dits no rentats hi van començar a aparèixer una mena de taques sobretot, de colors blanquinosos i groguencs. Com s’explica? A les nostres mans hi havia en un inici uns quants microorganismes que no eren visibles a simple vista; en reproduir-se a la placa i arribar a ser milions, aleshores sí que els hem pogut veure, es tracta de colònies de microorganismes.

En els quarts on els alumnes es van rentar les mans prèviament en general, no han aparegut microorganismes o n’han aparegut menys. Per tant, ara sí que podem dir que rentar-se les mans freqüentment contribueix a eliminar els microorganismes i evitar que es propaguin i puguin causar malalties i infeccions.