La nova escola: “Sense ficció” reflexiona sobre com eduquem els nostres infants

“Sense ficció” de TV3 estrena “La nova escola” el dimarts 6 d’octubre a les 22:05 h, que analitza la revolució educativa a Catalunya generada pel programa Escola Nova 21

El 2016 es començava a implementar en 500 centres adscrits de tot Catalunya el programa Escola Nova 21, una aliança de centres educatius, entitats de la societat civil i administracions que treballen junts per aconseguir un sistema educatiu avançat, responent a l’Agenda 2030 de les Nacions Unides i a la crida de la UNESCO per la participació de tots els sectors en un procés inclusiu per possibilitar el canvi de paradigma educatiu. L’objectiu d’aquest canvi és que tot infant, independentment del seu context i condicions, pugui gaudir, en qualsevol centre del Servei Educatiu de Catalunya, d’experiències d’aprenentatge empoderadores i rellevants que li permetin desenvolupar el seu projecte de vida amb dignitat, sentit i benestar.

Ventura Durall, director de “La nova escola”, va acompanyar amb la seva càmera els tres anys de vida (des del maig del 2016 fins al 2019, moment en què es va presentar i va ser assumit pel Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya) d’aquest programa pioner que ha generat una revolució educativa a Catalunya, vinculant-hi, de moment, 220.000 famílies i 15.000 mestres.

Observant el fenomen d’Escola Nova 21 des d’una perspectiva d’espècie i analitzant-ne el context històric i científic amb veus acadèmiques i professionals qualificades, el documental s’endinsa en l’aventura dels seus impulsors i d’aquells que han estat al centre de l’experimentació dels nous mètodes implementats.

Es pot canviar un sistema educatiu de baix cap a dalt amb èxit?
Només el temps hi donarà resposta, però la llavor per repensar l’educació dels ciutadans i ciutadanes del futur ha arribat per quedar-se, i sembla imparable.

Per què ha de servir l’escola avui?
“La nova escola” aborda aquesta pregunta amb 500 hores de gravació i 15 entrevistes a prescriptors clau en el debat educatiu. El seguiment de l’evolució del projecte inclou converses amb els seus principals responsables, Eduard Vallory i Boris Mir. Però el documental vol fer sentir també altres veus, com la neurocientífica de David Bueno, la filosòfica de Marina Garcés, la psicològica de César Coll, la pedagògica de Josep Gonzàlez-Agàpito, la social de Caterina Calsamiglia, l’antropològica dEudald Carbonell, la científica d’Héctor Ruiz, la de polítiques educatives internacionals de Mmantsetsa Marope, o la de professionals docents com Coral Regí, directora d’Escola Virolai, i Pepe Menéndez, assessor d’innovació educativa.

El resultat és una mirada holística sobre l’escola del present i del futur.

Fitxa tècnica
Direcció: Ventura Durall