Guanyem el Premi Ensenyament de la Fundació Cercle d’Economia 2022!

Ahir va tenir lloc l’acte de lliurament de la XIV edicció del Pemi Ensenyament de la Fundacío Cercle d’Economia 2022. Una iniciativa “per donar reconeixement social i impuls a aquelles iniciatives que, des de dins de cada centre educatiu, projecten els talents del seu entorn al món”, i que en aquesta edició “valorava els projectes de millora d’atenció personalitzada i les accions que s’han desenvolupat per afrontar els reptes educatius arran de la pandèmia de la COVID-19”.

Núria, Vinyet, Jaume, Hanna, Janna i Júlia, part de la comitiva d’alumnes, familiars i equip docent que va assistir a l’acte de lliurament.

Com ja us havíem avançat al febrer passat, el centre va ser escollit finalista, i ahir el jurat ens va concedir el primer premi. Més enllà del moment, entenem el premi com un reconeixement a totes les etades educatives del centre i a tots els agents de la comunitat educativa, passat i present. La reflexió pedagògica, les ganes de canvi i d’innovació amb sentit formen part de les idees fundadores de Les Vinyes, i segueixen sent un element essencial del projecte educatiu del centre. És un moment, per tant, per recordar-nos de tantes i tantes persones que han fet la seva aportació en aquests 12 anys d’existència del centre.

Sense més, us transcrivim aquí, literalment, el text que va llegir el jurat del premi per justificar la seva decisió.

L’Institut Escola Les Vinyes està situat a Castellbisbal. És un centre d’una línia a primària i dos línies a secundària, amb alumnes del mateix municipi i de les rodalies, que venen atretes per la qualitat del seu model educatiu.

Des dels seus inicis és un centre amb un Projecte Educatiu transformador i aquesta proposta s’ha anat consolidant al llarg d’aquests cursos.

El projecte educatiu vol recollir i actualitzar la tradició pedagògica catalana amb la voluntat d’esdevenir un centre referent de qualitat educativa en relació a l’aprenentatge actiu, l’autonomia de l’alumnat i la personalització dels aprenentatges tot basant-se en valors de solidaritat, participació democràtica i inclusió que impregnen el dia a dia i l’estructura organitzativa.

Varen presentar el projecte: Presentacions d’Aprenentatge però totes les activitats que vàrem poder veure en la visita al centre en les entrevistes amb alumnes, antics alumnes, mares i professors, serien per elles mateixes mereixedores de premi.

El projecte Presentacions d’Aprenentatge, exposa la importància de reforçar la meta-reflexió profunda de l’alumnat, amb l’exposició oral del que ha après al llarg del curs i així fer-los conscients no tan sols del que aprenen, sinó de com ho aprenen i perquè aprenen. I la presentació davant de la comunitat educativa consolida els vincles i potencia la col·laboració amb les famílies. Cal afegir que aquesta presentació es prepara en els darrers dies de curs.

Però el que destaca de Les Vinyes és la fonamentació rigorosa de totes les seves propostes, el treball de formació reflexió del claustre abans d’implementar noves propostes. És una aposta clara per treballar com educadors i com alumnes amb molta profunditat. Destaca també la qualitat dels materials treballats, la cura en les presentacions del productes finals dels projectes i en la decoració del centre.

Ens trobem en un centre referent de transformació educativa, especialment per la fonamentació teòrica i reflexiva, per la profunditat de les seves propostes i que a més s’acompanyen d’uns bons resultats acadèmics educatius dels seus alumnes.

És per aquest projecte i la capacitat de transformació de l’educació cap un model pel segle XXI que, el Jurat, en la seva reunió plenària del dia 7 d’abril de 2022 va decidir otorgar-li el Premi Ensenyament Fundació Cercle d’Economia 2022 en la modalitat secundària Premi Agbar

El lliura el Sr. Felipe Campos i el recull la coordinadora pedagògica, Betlem Cuesta.

Unes paraules que ahir ens va fer saltar alguna llàgrima, que en ens aclaparen una mica, però també, perquè no dir-ho, creiem que ens representen.

Com va dir la Betlem Cuesta en acabar el seu parlament:

Així que no voldria acabar aquesta intervenció sense donar-los les gràcies a tots i a cadascun dels més de 400 nois i noies que durant aquests dos anys, a través de les presentacions, però d’una manera més general durant els 12 anys de vida de l’IE Les Vinyes, han compartit amb nosaltres el que són i el que volen arribar a ser. I amb aquest gest, ens han permès seguir imaginant l’escola que volem i prendre una major consciència de la seva i de la nostra humanitat.

Gràcies a tots i a totes elles perquè les seves paraules ens fan de mirall i brúixola. I perquè ens demostren, quotidianament, que, com diem a Les Vinyes, aprendre importa, i fer-ho junts, encara més.