Les mestres de la república a la "Setmana de la gent gran"

El passat 16 d’octubre vam participar en “La setmana de la gent gran”, una iniciativa de l’Ajuntament de Castellbisbal, a la qual vam ser convidats els dos instituts del poble. Una quinzena d’alumnes van participar voluntàriament com a conductors d’un fòrum que vam fer a “Els Costals”; allí vam veure un excel·lent documental sobre “Les Mestres de la república”, que vam poder comentar després de veure’l tots junts, amb uns 150 veïns i veïnes del poble, els quals ens van contar els records sobre l’escola franquista que havien viscut. El documental és una delícia que ens va emocionar i ens va recordar idees i moments excel·lents sobre l’escola d’aquell moment.

Acte als Costals amb l'alumnat i les direccions dels centres.
Acte als Costals amb l’alumnat i les direccions dels centres Castellbisbal i Les Vinyes.

L’educació a Catalunya va viure el millor moment de la seva història. S’utilitzaven els mètodes pedagògics més avançats i pedagogs de la talla de Maria Montessori se sentien, al nostre país, com a casa seva. Era una escola catalana, moderna, coeducadora, laica -però amb un gran respecte i tolerància envers la religió de cada alumne-, de qualitat, que partia de l’observació i l’experimentació, oberta, compromesa, al servei del país. Era una escola que ensenyava a pensar, que formava ciutadans, en definitiva, que posava l’alumne en el centre del sistema educatiu. Era també una escola que dignificava i reconeixia socialment el paper dels mestres. L’Institut-Escola Les Vinyes ens sentim hereus d’aquest esperit.

L’educació era una peça bàsica en la construcció del país. L’objectiu era transformar la societat des de l’escola. I polítics i mestres van caminar junts en aquesta direcció. Va ser el millor llegat que ens va deixar la República. I qui eren aquests mestres? Gent activa, compromesa, entusiasta, amb inquietuds, amb ganes de canviar l’escola.

Malauradament, el franquisme va acabar amb tot això i els nostres contertulis, alumnes d’aquell retrocés escolar ens ho van recordar. Va ser una tertúlia molt interessant i emotiva.
Les i els nostres alumnes van acabar satisfets i contents d’aquella trobada i es van oferir per la propera si era semblant.

Gràcies a l’ajuntament per la iniciativa i a tots i a totes pel moment que vam viure junts.

Maria Beneyto, professora del centre