Intervenim Les Binyes amb B de Brossa

“Les coses importants s’aprenen, però no s’ensenyen”
Joan Brossa

El projecte Intervenim és ja un clàssic a Les Vinyes. Des de fa alguns cursos, els nois i les noies de segon d’ESO transformen l’espai, el del centre i el del poble, amb les seves creacions artístiques i amb la seva paraula. El camí que els porta està ple de preguntes sobre l’art, sobre la creació, sobre la seva manera de veure el món… i també de centenars de temptatives de resposta.

Aquest any el projecte l’hem fet acompanyats de Joan Brossa, poeta i artista català, de qui aquest 2019 celebrem 100 anys del seu naixement. La força i la claredat de les seves imatges, la diversitat de llenguatges expressius i el to festiu i reivindicatiu de la seva obra ens ha ajudat a eixamplar les possibilitats de creació.

En diàleg amb Brossa els nois i les noies tenien el repte de crear una obra propia amb la que expressar alguna cosa important del que viuen i veuen quan miren al món. Sols per això ja paga la pena el trajecte: les seves obres parlen del que els preocupa, del que somien, del que els indigna i, també del que els meravella.

El cartell que donava la benvinguda a la nostra exposició va ser elaborat per l’alumnat de 2on d’ESO i els nens i les nenes de cinc anys. La creació conjunta ens va regalar una experiència que no oblidarem.

El projecte s’encetava amb la visita d’Albert Gusi, artista local, pare de l’escola i acompanyant imprescindible d’aquest viatge. Amb ell començàrem a entendre l’art des d’un lloc nou, però no sols això: el seu saber fer i la seva mirada han aconseguit fer créixer les obres dels nois i les noies atenent i respectant la seva essència. Les converses que cada grup va tenir amb ell per parlar de l’obra han estat imprescindibles durant el procés. En les preguntes, en les suggerències i en el diàleg amb Albert, hem trobat un impuls i un puntal per a la creació. Des d’aquí, un cop més, volem donar-li les gràcies pel seu temps i per compartir amb tots nosaltres tants sabers i tant d’art. Ha estat un immens plaer.

La Fundació Joan Brossa i el mag Miquel Brasó han estat també acompanyants destacats d’aquest projecte. Amb en Miquel hem descobert l’art que hi ha en la realització d’un truc de màgia, més enllà del “truc” en si i ens ha donat senzilles però efectives eines per a desenvolupar la creativitat de manera sistemàtica.

De la ma de la Fundació Joan Brossa apreniem a mirar l’art Brossià que hi ha en els carrers del centre de Barcelona i ens obrien les portes de la seu de la fundació per a resoldre un room scape ambientat en Brossa per conèixer de manera lúdica els trets principals de l’obra del genial artista.

Algunes de les obres que es van acabar exposant van néixer precisament pels carrers del Gòtic, altres en una conversa a quatre veus, i n’hi ha que és un misteri envoltat de “màgia” on van començar a existir.

Després de deu dies de treball intens, el passat dimecres, vam tenir el plaer de convidar-nos a la nostra exposició: Intervenim les Binyes amb B de Brossa. La nostra escola s’omplia d’art i de les veus de nois i noies que han après que a vegades els poemes fan llum, i d’altres que la lletra A és una porta que obri camins infinits. Nois i noies que han après que l’art té alguna cosa a veure amb la capacitat de transformar el món: els espais, els racons, els significats de les coses i també la manera com ens ho mirem tot plegat.

Resultat d'imatges de poema brossa             Resultat d'imatges de porta brossa a poema

Si no vau poder venir, us convidem a veure el making off del procés de treball i el nostre album de flickr amb algunes de les imatges de les nostres creacions d’aquella tarda en què l’esperit rebel i creatiu de Brossa i dels nois i les noies va intervenir “les Binyes”.