L’Espai Filosòfic i matemàtic al tercer trimestre!

Durant aquest tercer trimestre, a l’Espai de Filosofia, hem recordat a l’artista Friedensreich Hundertwasser; pintor, escultor i arquitecte austríac i la seva teoria de les cinc pells.

En la primera sessió ens fixem amb la segona pell, la nostra roba. Hundertwasser pensava que la roba de l’era moderna era un element despersonificador i que donava com a resultat una societat uniforme i simètrica.

Vam posar especial atenció en com anàvem vestits cadascú de nosaltres i vam realitzar la gran preguntar: Si poguessis triar com anar vestit o vestida com ho faries? Aniries igual o diferent que ara?

Tot seguit els vam convidar a dibuixar-se tal i com els hi agradaria anar vestits; els colors i el tipus de roba han estat escollits per a elles i ells.

             

En la segona sessió la fada Filo ha dut diverses fotografies de cases de Hundertwasser. La tercera de les pells és la casa. L’artista reivindicava la llibertat i la lliberació imaginativa, i per això es va oposar rotundament a que es pogués considerar art o vanguardia a l’arquitectura racionalista. per ell, les cases no es construïen a partir de murs, sinó de finestres i afirmava que cada individu hauria de poder tenir la capacitat de treure el cap per la finestra i canviar l’aparença de la seva llar.

Així que les Cuques de llum, els Superherois i les Superheroïnes han pogut compartir com són les seves cases i tot seguit se’ls ha sorprès amb tot d’imatges de cases ben diferents a la zona de la rotllana. Cadascú s’ha il·lusionat en veure casa seva i se’ls ha proposat que dibuixin el què els hi agradaria trobar-se només sortir de casa. Podien canviar algun aspecte de la casa si ho creien convenient. La imaginació ha tingut un paper molt important, i com no, el desig de canviar allò que no els hi agrada i de mantenir el que no canviarien.

I per últim, en la tercera sessió, la fada Filo els va formular una gran pregunta: Què és la família?. Un seguit d’aportacions i preguntes relacionades en com entenen elles i ells la família van donar fruit a converses summament interessants. Vam poder compartir la projecció d’imatges de tipus de famílies molt diverses.  I vam poder compartir que Hundertwasser considerava que la quarta capa de l’home es dóna en l’entorn social. per ell, la societat exerceix una influència igual de gran que la família en la construcció de l’identitat personal.

A la rotllana es van col.locar totes les fotografies de les seves famílies i l’emoció que va sorgir quan cadascú trobava la seva. L’activitat ha consistit en què cadascú ha dibuixat i compartit el què més els hi agrada fer amb la seva família.

El tancament de cada sessió cada nen/a ha pogut compartir el seu dibuix, les seves sensacions, emocions i sentiments. Els hem mostrat els sis colors d’expressió (verd, groc, vermell, blau, rosa, negre) i cada nena i nen ha expressat amb quin color o colors es queda després de cada sessió.

                   

Sempre compartim les sessions amb el màxim de respecte i estima. Recollim sentiments i moments compartits.

Aquí teniu algunes imatges P5A, Superherois i Superheroïnes i P5 B, Cuques de Llum

Aquest tercer trimestre, hem continuat fent espais a P5 tot seguint les activitats proposades durant el segon trimestre.

A l‘espai matemàtic, aquest tercer trimestre, hem continuat amb propostes que vam iniciar al segon trimestre i que han donat lloc a diverses activitats d’aprenentatge:

Hem continuat fent ús de les BEE BOTS a sobre de diferents tapissos. Els infants en grup decidien i es posaven d’acord en el punt on volien que arribes el robot: s’organitzaven en pensar i programar el robot per fer el camí adient. Ha sigut un goig veure’ls pensar, comptar, posar-se d’acord, discrepar, fer hipòtesis del que passarà de forma tan autònoma i amb un objectiu comú.

També hem continuat fent propostes amb regletes. Hem fet algunes de les activitats que ja havíem fet durant el segon trimestre i d’altres noves, com fer escales ascendents i descendents i iniciar-nos en fer la pared del número 10, una forma subtil i motivadora de composar i descomposar números. Per cert, hem aprés el rap del 10…i ens encanta cantar-lo!!!!.

Aquí teniu algunes imatges i algun vídeo P5 A Superherois i Superheroïnes i P5 B Cuques de llum

Als racons que hem fet de matemàtiques a l’aula hem plantejat altres propostes matemàtiques per complementar les activitats plantejades en els espais: propostes de simetria, de numeració/grafies dels nombres, de comptatge, tangrams, jocs de taula…amb materials diversos (podeu veure les fotos a l’article de Racons que vam actualitzar fa poc).