La gestió forestal del nostre entorn

el passat 8 d’octubre vam fer un taller per conèixer la importància de la  gestió forestal al nostre municipi. Va ser un taller que la Diputació de Tarragona i la Fundació Pau Costa va fer als alumnes de 5è i 6è. Vam quedar molt contents del taller, que va durar tot el dia i que és l’inici de la implementació de la planta de biomassa que s’instal·larà a la Joncosa, i que donarà servei i calor al futur edifici de l’escola.

Aquest són els objectius del taller.

Des dels orígens, els incendis forestals han modelat el nostre paisatge i la nostra biodiversitat. Però el model de gestió que ha dominat en els darrers 50 anys ha estat la tolerància zero als incendis.
Amb els anys, s’ha constatat que aquest risc zero no existeix: per molta inversió que es faci en extinció, hi haurà un 1% dels incendis que no es podran controlar i extingir immediatament i que esdevindran grans incendis forestals.
Davant d’aquesta situació, cal preparar-nos-hi: què podem fer com a ciutadania? Des de la Fundació Pau Costa i la Diputació de Tarragona volem augmentar la conscient del risc de la població que viu en zones afectades pels incendis forestals, així com de la necessitat d’implicar-nos-hi des de tots els àmbits.

El taller MEFITU vol que els alumnes de l’escola comprenguin, de manera vivencial:
1. que el risc zero no existeix, i s’ha d’aprendre a conviure amb el foc
2. que el foc ha estat sempre aquí –en el nostre clima mediterrani- i hi continuarà essent, fins i tot augmentarà, a causa del canvi climàtic;
3. i que el model de gestió requereix invertir en la prevenció (la gestió forestal sostenible i l’aprofitament de la biomassa), però també en l’autoprotecció.

Aquests tallers formen part del programa d’educació ambiental del projecte ” Xarxa de calor de proximitat de la Diputació de Tarragona” cofinançat pel Programa Operatiu PO FEDER de Catalunya 2014-2020.

Si voleu mirar algunes fotos podeu clicar aquí o a la fotografia