COM APRENEM LES LLETRES-SONS ?
Ens fem moltes preguntes quan hem d’acompanyar al nostre fill/a a fer activitats que tenen a veure amb activitats de l’escola. I això ens anirà passant durant tota l’escolaritat:
( com aprenen a llegir i a escriure, com fan les restes, o les sumes, quan els toca saber…)
Aquestes preguntes acostumen a sorgir perquè recordem com vam aprendre nosaltres quan érem infants, i potser veiem que han canviat algunes cosetes…
En el cas del llegir i escriure, també han canviat algunes coses en referència al què i com vam aprendre les mares i pares:
Us volem compartir com acompanyem a educació infantil aquest procés de llegir i escriure: (una pinzellada)
Intentem iniciar aquest coneixement a partir de les lletres del NOM i el treball del so de les lletres del nom. Però també altres paraules motivadores que van sorgint.
(el nom propi de cada infant forma part de la descoberta del JO, I això és motivador per ells).
(…)
Quan un infant ja comença a descobrir que cada paraula és una expressió gràfica i sona de determinada manera, anem treballant de forma analítica els sons que formen la paraula i descobrir els sons de forma separada, independent…
ALERTA !!!
El so de les lletres, sempre és el FONEMA , mai el NOM DE LA LLETRA.
Per exemple:
La grafia R el nom ERRA el so de la lletra (fonema) [r]
P PE [p]
T TE [t]
F EFA [f]
I així amb totes les lletres.
Perquè si els ensenyem la lletra pel nom de la lletra, els infants quan llegeixen la paraula PETÓ ells llegirien [peeteo], o la paraula RÈPTIL ells llegirien [erraepeteiela]
fonema = com sona la lletra