Aula Atelier (Educació Visual i Plàstica)

INTRODUCCIÓ

A l’etapa d’educació primària, Educació Artística és una àrea de gran rellevància, ja que inclou les dimensions sensorial, intel·lectual, social, emocional, afectiva, estètica i creativa. Per aquest motiu, es generen mecanismes que permeten desenvolupar en l’alumnat diferents capacitats amb una projecció educativa que influeix directament en el seu desenvolupament integral.

L’Educació Artística afavoreix la millora de l’atenció, estimula la percepció, la intel·ligència, la memòria a curt i llarg termini i potencia la imaginació, l’emotivitat i la creativitat.

La podem considerar una eina poderosa de canvi social que promou la conscienciació i ofereix oportunitats per encarar problemàtiques ecosocials actuals, des de la perspectiva de la sostenibilitat i la superació de visions etnocèntriques. Des de l’Educació Artística es pretén col·laborar en el desenvolupament integral de l’alumnat i apropar-lo al coneixement i gaudi de les principals manifestacions culturals i artístiques del seu entorn. Així mateix, es promou una gran quantitat i varietat de coneixements, destreses i actituds que involucren i impliquen l’alumnat de manera directa o indirecta. S’inicia en la creació de les seves pròpies propostes de manera autònoma i es contribueix a la formació del sentiment de pertinença i identitat, del gust estètic i del sentit crític.

CRITERIS PEDAGÒGICS QUE REGEIXEN L’EVP A L’ESCOLA RUIZ AMADO

  • A l’escola Ruiz Amado entenem l’educació visual i plàstica (d’ara en endavant EVP), com un procés creatiu i artístic que fa l’alumnat al llarg de la seva escolarització bàsica desenvolupant diferents actituds de sensibilitat i valoració del fet artístic en un sentit ampli. 
  • L’EVP ajuda a desenvolupar el llenguatge artístic. Un llenguatge més que facilita a l’alumnat a expressar-se de múltiples formes, complementant altres llenguatges desenvolupats a l’escola, com el digital, el corporal, el matemàtic o el lingüístic.
  • En qualsevol experiència artística recau la importància en el procés de l’alumnat, els seus pensaments, percepcions, emocions… i no en el producte final.
  • L’art serveix per reflexionar sobre aspectes rellevants de la pròpia persona, però també sobre problemàtiques socials actuals. 
  • Durant les sessions d’EVP es tracta la perspectiva de gènere com un element indispensable a treballar a les escoles d’avui dia, per això es fa especialment èmfasi en el paper de les dones en el sector de l’art.
  • Les sessions d’EVP ajuden a l’alumnat a trobar eines i recursos per afrontar els interrogants del futur i present amb creativitat, establint unes bones bases emocionals i relacionals, per tal d’avançar en comunitat cap a una millor versió de la societat.
  • També es té en compte l’enfocament del nou currículum (Decret 175/2022), que contempla molts dels criteris pedagògics esmentats anteriorment. S’amplien a quatre, les competències específiques que cal desenvolupar al llarg de l’educació bàsica organitzats en dos eixos (percepció i anàlisi i creació i interpretació):
  • Descobrir propostes artístiques de diferents cultures, èpoques i estils, mitjançant la percepció i la vivència, per desenvolupar la curiositat, el respecte i el gaudi.
  • Investigar i analitzar diferents manifestacions culturals i artístiques i els seus contextos emprant diversos canals i mitjans d’accés a la informació, per desenvolupar el pensament propi, la identitat cultural i l’esperit crític.
  • Experimentar i crear amb les possibilitats del so, la imatge, el cos i els mitjans digitals i multimodals, mitjançant activitats i experiències que incorporin l’aprenentatge autoregulat per expressar i comunicar coneixements, idees, sentiments i emocions.
  • Dissenyar, elaborar i difondre creacions culturals i artístiques col·laboratives assumint diferents rols, posant en valor el procés, per desenvolupar la creativitat, el sentit de pertinença i arribar a un resultat final.

La programació anual està classificada en diverses propostes educatives, algunes en format de situació d’aprenentatge, on s’interrelacionen els sabers del bloc d’educació visual i plàstica i educació audiovisual (ocasionalment també el bloc d’educació en arts escèniques i performatives) per desenvolupar els dos eixos principals (percepció i anàlisi i creació i interpretació) i les quatre competències específiques.

Totes aquestes activitats que es realitzen al llarg del curs també responen a un procés d’autoconeixement personal i de la gestió de les emocions profund. Es fa especial èmfasi a utilitzar l’art com a eina per aconseguir el benestar personal a través de la reflexió individual i col·lectiva sobre diferents assumptes propers a la realitat de l’alumnat. 

PROPOSTES DIDÀCTIQUES

CICLE INICIAL – AMBIENT ATELIER

La proposta didàctica de CI està principalment enfocada al treball per microambients dintre del gran ambient artístic que és l’Atelier. Aquesta proposta segueix la línia dels ambients proposats a EI. La majoria dels microambients donen resposta a una experiència artística per gaudir del procés, però en alguns l’alumnat elabora un producte final. D’aquests productes finals, alguns se’ls poden emportar en finalitzar la sessió que l’han realitzat i en altres casos s’exposen a l’escola durant un temps. 

CICLE MITJÀ – EM SENTO… (VERMELL, GROC, BLAU, VERD…)

La proposta didàctica de CM està enfocada principalment al treball per projectes a partir dels colors. Cada curs es treballaran entre dos o tres colors, segons l’extensió de cada projecte influït per les motivacions i interessos de l’alumnat. Cada color el treballaran els dos cursos de 3r i els dos cursos de 4t simultàniament. Uns colors determinats es treballaran en el curs 1 i uns altres colors en el curs 2 per tal que tot l’alumnat quan hagi acabat el CM hagi fet tota la roda de colors proposats. 

Cada color es treballa en un projecte concret amb caràcter independent, tot i que en alguns casos poden haver-hi punts de connexió i activitats simultànies amb la resta de colors. La majoria dels projectes segueixen la mateixa estructura aproximada, però són molt flexibles en la seva programació, ja que es fa acord amb els interessos i motivacions de l’alumnat. El docent també proposa i ofereix noves activitats que creu oportunes per millorar el coneixement del color.

Tal i com indica el títol del projecte (Em sento… vermell, blau…) es proposa a l’alumnat un treball del color en qüestió a partir dels sentiments i emocions que s’hi puguin relacionar. A partir d’aquí es treballa la influència dels colors a la nostra vida personal i col·lectiva, però també la vessant més tècnica i artística.

CICLE SUPERIOR  5è – RUTA DE L’ART DE CASTELLÓ D’EMPÚRIES

La proposta didàctica de 5è està enfocada al desenvolupament d’un projecte de caràcter anual i amb un objectiu principal d’acostar l’alumnat a una activitat cultural de primer ordre celebrada en el seu municipi des de fa més de quinze anys, com és la Ruta de L’art de Castelló d’Empúries. Aquest projecte comença amb l’edició de la Ruta de l’art del curs actual (quan l’alumnat fa 5è) i acaba amb la següent edició de la Ruta de l’art (quan l’alumnat fa 6è). Durant el curs actual, l’alumnat té com a finalitat participar com artistes a la següent edició de la Ruta de l’Art, exposant una obra col·lectiva. A principi del següent curs, quan l’alumnat fa 6è, s’acabarà de preparar l’obra i la seva posada en escena per tal que a l’octubre es pugui inaugurar i formar part del recorregut de la Ruta de l’Art. 

Una de les grans motivacions d’aquest projecte és el contacte i col·laboració d’artistes contemporanis, de KM0, que hagin participat a les edicions anteriors de la Ruta de l’Art, i que ens puguin inspirar i assessorar per poder crear la nostra pròpia obra.