Tot va començar en fer la rutina del dia escrivint la data llarga a la pissarra.
Davant l’ inseguretat mostrada en demanar a un nen que digués la data del dia, un altre que l’ajudés que tampoc ho tenia clar, una altra que no ho sabia, altre s´ havia oblidat, etc. vam començar a fer un petit recordatori del calendari, i veure on ens portaria aquest camí emprat.
Fem conversa, fem pensar … però pensar bé!
- Així doncs, quants dies té la setmana?:
La SETMANA té 7 DIES: dilluns, dimarts, dimecres, dijous, divendres, dissabte i diumenge vam cantar la cançó dels dies de la setmana per la Damaris Gelabert. A continuació, aprofitem l’ocasió i treballem el seu ordre, tot demanant:
“Quin ordre ocupa el dijous com a dia de la setmana? “, “Quin es l’últim dia de la setmana que anem a l’ escola?”, “ I l’últim de la setmana?”, “I el primer?”, “I el tercer? …”
- Continuem preguntant, … I quants mesos té l’any?
Els MESOS DE L’ANY són 12: gener, febrer, març, abril, maig, juny, juliol, agost, setembre, octubre, novembre i desembre. Hi han alguns que no se’n recorden bé, per tant fem un petit repàs:
Quan comencem l’escola? – En el mes de setembre”. “Al setembre fa molta calor o poca?” – Molta – Per què? Perquè encara és l’estiu”. “Però quin és el primer mes de l’any del nostre calendari?” –“ El gener”. “I l’últim?” – El desembre – I què passa llavors? – Que canviem d’any! Molt bé i passarem a quin any? – Del 2017 al 2018.
- Repassem també el seu número d’ordre, demanant :
“Quin ordre ocupa el febrer dins dels mesos de l’any? – El segon. “ I el juliol? – El setè – I el novembre? – L’onzè,…i el desembre? – L’últim, el dotzè” .
No han sabut trobar el seus noms així que els HI diem:
Uns es diuen CARDINALS, perquè indiquen una quantitat i els altres es diuen ORDINALS perquè ens indiquen un ordre. Són paraules rares però que cal aprendre-les!
- Busquem on són els ordinals: I trobem els ordinals a tot arreu!
A l’ascensor, a cada pis de l’escola, a la porta de la nostra classe, quan hem de fer fila, etc.
Escrivim a la pissarra tots els mesos de l’any amb els dies que tenen i trobem què:
7 mesos tenen 31 dies i això fa 217 dies: 31+31+31+31+31+31+31= 217
4 mesos tenen 30 dies i això fa 120 dies: 30+30+30+30= 120
1 mes té 28 dies: 28
_____
En total surt que l’any té …… 365 dies.
Això també ho podíem fer usant les multiplicacions i no només sumes,com un nen aporta:
31dies x 7 mesos= 217 dies;
30dies x 4 mesos= 120 dies;
28 dies x 1 mes = 28 dies;
Arribats en aquest punt, una nena demana:
Però, … i com és que febrer a vegades té 29 dies? Expliquem que té 29 dies cada 4 anys, només.
Quina bona pregunta! i comencem la nostra RECERCA: preguntem a la família, als monitors del casal, mirem llibres de l’aula i busquem també a l’ internet.
SOLUCIÓ TROBADA:
La Terra triga en donar 1 volta (elíptica) al Sol 365 dies, 5 hores 48 minuts i 46 segons, per arrodonir 365 dies i 6 hores.
Per tant, sí 1 any té 12 mesos, obtenim :
7 mesos de 31 dies = 217 dies.
4 mesos de 30 dies = 120 dies.
1 mes de 28 dies = 28 dies.
_______
TOTAL … 365 dies.
En les operacions alguns han utilitzat la SUMA:
31+31+31+31+31+31+31= 217 dies.
30+30+30+30 = 120 dies.
28 = 28 dies.
I altres, pocs, la MULTIPLICACIÓ:
31 dies x 7 mesos = 217 dies.
30 dies x 4 mesos = 120 dies.
28 dies x 1 mes = 28 dies.
Però què passa amb les 6 hores que cada any se’ns acumulen?
El 1r. Any tindrem 6 hores acumulades.
El 2n. Any tindrem 6 hores més, que faran 12 hores.
El 3r. Any tindrem 6 hores més, que faran 18 hores.
El 4t. Any tindrem 6 hores més, que faran 24 hores.
24 hores = a 1 dia, el dia bixest que donem a febrer per ser el més curt.
En aquest any bixest també se li diu any de traspàs.
Interioritzem, i fem un treball en grup: per grups de quatre/ cinc i en Din A-3 fem un recull del que hem après per posteriorment exposar-ho. I, exposem, a classe per grups.