COM ÉS QUÈ FEBRER TÉ 29 DIES CADA 4 ANYS?

Tot va començar en fer la rutina del dia escrivint la data llarga a la pissarra.

Davant l’ inseguretat mostrada en demanar a un nen que digués la data del dia, un altre que l’ajudés que tampoc ho tenia clar, una altra que no ho sabia, altre s´ havia oblidat, etc. vam començar a fer un petit recordatori del calendari, i veure on ens portaria aquest camí emprat.

Fem conversa, fem pensar … però pensar bé!

•  Així doncs, quants dies té la setmana?:

La SETMANA té 7 DIES: dilluns, dimarts, dimecres, dijous, divendres, dissabte i diumenge vam cantar la  cançó  dels dies de la setmana per la  Damaris Gelabert. A continuació, aprofitem l’ocasió i treballem el seu ordre, tot demanant:

“Quin ordre ocupa el dijous com a dia de la setmana? “, “Quin es l’últim dia de la setmana que anem a l’ escola?”, “ I l’últim de la setmana?”, “I el primer?”,  “I el tercer? …”

• Continuem preguntant, … I quants mesos té l’any?

Els MESOS DE L’ANY són 12: gener, febrer, març, abril, maig, juny, juliol, agost, setembre, octubre, novembre i desembre. Hi han alguns que no se’n recorden bé, per tant fem un petit repàs:

Quan comencem l’escola? – En el mes de setembre”. “Al setembre fa molta calor o poca?” – Molta – Per què? Perquè encara és l’estiu”. “Però quin és el primer mes de l’any del nostre calendari?” –“ El gener”. “I l’últim?” – El desembre – I què passa llavors? – Que canviem d’any!  Molt bé i passarem a quin any? – Del 2017 al 2018.

• Repassem també el seu número d’ordre, demanant :

“Quin ordre ocupa el febrer dins dels mesos de l’any? – El segon. “ I el juliol? – El setè – I el novembre? – L’onzè,…i el desembre? – L’últim, el dotzè” .

No han sabut trobar el seus noms així que els HI diem:

Uns es diuen CARDINALS, perquè indiquen una quantitat i els altres es diuen  ORDINALS perquè ens indiquen un ordre. Són paraules rares però que cal aprendre-les!

• Busquem on són els ordinals: I trobem els ordinals a tot arreu!

A l’ascensor, a cada pis de l’escola, a la porta de la nostra classe, quan hem de fer fila, etc.

Escrivim a la pissarra tots els mesos de l’any amb els dies que tenen i trobem què:

7 mesos tenen 31 dies i això fa 217 dies:     31+31+31+31+31+31+31= 217

4 mesos tenen 30 dies i això fa 120 dies:                       30+30+30+30= 120

1 mes té 28 dies:                                                                                       28

_____

En total surt que l’any té ……   365 dies.

Això també ho podíem fer usant les multiplicacions i no només sumes,com un nen aporta:

31dies x 7 mesos= 217 dies;

30dies x 4 mesos= 120 dies;

28 dies x 1 mes =  28 dies;

Arribats en aquest punt, una nena demana:

Però, … i com és que febrer a vegades té 29 dies? Expliquem que té 29 dies cada 4 anys, només.

Quina bona pregunta! i comencem la nostra RECERCA: preguntem a la família, als monitors del casal, mirem llibres de l’aula i busquem també a l’ internet.

SOLUCIÓ TROBADA:

La Terra triga en donar 1 volta (elíptica) al Sol 365 dies, 5 hores 48 minuts i 46 segons, per arrodonir 365 dies i 6 hores.

Per tant,  sí 1 any té 12 mesos, obtenim :

7 mesos de 31 dies = 217 dies.

4 mesos de 30 dies = 120 dies.

1 mes de     28 dies =   28 dies.

_______

TOTAL   …  365 dies.

En les operacions alguns han utilitzat la SUMA:

31+31+31+31+31+31+31= 217 dies.

30+30+30+30 = 120 dies.

28 =   28 dies.

I altres, pocs, la MULTIPLICACIÓ:

31 dies x 7 mesos = 217 dies.

30 dies x 4 mesos = 120 dies.

28 dies x 1 mes     =   28 dies.

Però què passa amb les 6 hores que cada any se’ns acumulen?

El 1r. Any tindrem  6 hores acumulades.

El 2n. Any tindrem 6 hores més, que faran 12 hores.

El 3r. Any tindrem 6 hores més, que faran 18 hores.

El 4t. Any tindrem 6 hores més,  que faran 24 hores.

24 hores = a 1 dia, el dia bixest que donem a febrer per ser el més curt.

En aquest any bixest també se li diu any de traspàs.

Interioritzem, i fem un treball en grup: per grups de quatre/ cinc i en Din A-3 fem un recull del que hem après per posteriorment exposar-ho. I, exposem,  a classe per grups.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *