QUINTO

EL DIA 17 DE DESEMBRE DEL 2023 ES VA FER EL QUINTO ORGANITZAT PELS ALUMNES DE CICLE SUPERIOR DE L’ESCOLA ROSA CAMPÀ

El dia 17 de desembre del 2023, un diumenge a la tarda, es va fer el quinto organitzat pels alumnes de CS de l’escola Rosa Campà a la sala de l’Ajuntament de Montferrer i Castellbò, que es va omplir de gom a gom.

Els infants de 5è i 6è van estar preparant i organitzant aquesta activitat durant l’estona de projecte del primer trimestre amb l’objectiu d’abaratir el cost de les sortides.

Van organitzar-se en comissions: regles i preparació del joc, presentadors, qui canta i com els números, organització del bar, difusió (cartell, anunci per la ràdio…), col·laboracions… va ser una gran feina on tots els nenes i nenes van cooperar, així com algunes famílies i mestres.

El quinto és similar al joc del bingo, però no es poden fer línies, sinó que s’ha de completar un rectangle de quinze nombres.

Quan es canta el primer número, la persona que tingui aquell nombre al centre del cartó, li donen un petit premi, com un paquet de galetes. Després d’això, jugant ja al quinto, si algú s’adona que un dels seus requadres està ple, avisa. Aleshores, el que canta els nombres mira si és correcte. Si ho és, la persona s’emporta el premi d’aquell quinto; si no ho és, li tornen el cartó i el quinto es continua jugant fins que algú guanya el premi.

En el nostre cas, hi havia 10 grans premis i, per tant, es va jugar al quinto 10 vegades. Cal dir que els premis es van aconseguir gràcies a la col·laboració de famílies, botigues, empreses i institucions que van oferir productes o serveis per a fer les grans cistelles.

Aquell mateix dia, alguns alumnes van anar a l’escola a les 15:30 per ajudar a fer entrepans pel bar. I paral·lelament alguns van anar a la sala de l’ajuntament a preparar el bar: on posar “Atenció al client”, on posar la caixa, on posar el menjar de fora de la nevera… Més tard, van preparar la paradeta de l’entrada, on vendrien els cartons.

A les 16:30 h tota la gent va arribar, familiars, mestres, infants, veïns i veïnes del poble, van comprar els cartons, que es van esgotar! Fins i tot va venir gent que es va quedar sense. Mentre tothom esperava que comencés el quinto, alguns anaven a comprar al bar i d’altres parlaven amb el del costat.

Aleshores, va començar el quinto número 1 i tothom estava molt atent ja que al principi costa una mica familiaritzar-se amb el funcionament.

Hi va haver una mitja part, i en aquell moment moltíssima gent va anar al bar perquè era l’únic moment en què no s’hi havia d’estar atent.

Quan tots els premis es van acabar, es va agrair la participació de tothom i la majoria de la gent va marxar. Els mestres i dues famílies es van quedar a netejar la sala perquè estava molt bruta.

Finalment, i quan tot va estar recollit, ja era de nit i tothom va marxar a casa.

Xavi Mellon Berzosa, dilluns 15 de gener, Escola Rosa Campà.