Aventura amb els Dòlmens

El passat dimarts 13 d’abril Cicle Mitjà vam anar a visitar els Dòlmens de la Vall de Cabó, situada a la comarca de l’Alt Urgell.

L’historiador Carles Gascón ens va explicar coses sobre els Dòlmens que no coneixiem i us expliquem tot seguit.

Els Dòlmens són monuments de la Prehistòria fets de pedres molt grans on s’enterraven els morts fa 5000 anys. Normalment es feien amb 4 pedres, tres com a parets i una com a sostre. També estaven envoltats de pedres més petites i sorra elevant el terreny per poder col·locar la llosa com a sostre, es diu túmul. Els Dòlmens són tan antics com les piràmides d’Egipte.

L’Alt Urgell és la segona comarca de Catalunya amb més Dòlmens, més de 100. La primera comarca és l’Alt Empordà.

Estan orientats cap a l’est perquè les persones de la Prehistòria creien que els morts havien de mirar cap al sol per poder anar al cel a la següent vida.

El primer Dolmen que vam visitar es diu Dolmen del serrat de les Cobertrades, el segon es diu Dolmen de la Colomera, el tercer Dolmen de l’Oliva i el quart Dolmen del Serrat de Malpàs.

El Carles ens va explicar d’on prové cadascun dels noms dels Dòlmens. El Dolmen de Cobertrades es diu així perquè la llosa de dalt es diu coberta. El Dolmen de la Colomera es diu així perquè creien que allà hi havia coloms i és un dels més ben conservats. El Dolmen de l’Oliva es diu així perquè molt a prop hi ha la casa de l’Oliva. El Dolmen del serrat de Malpàs es diu així perquè es perillós d’accedir-hi.

Va ser una sortida on vam gaudir i aprendre moltíssim.

Gràcies Carles!

Alumnes de Cicle Mitjà.