Educació Especial

Necessitats Educatives Especials (NEE)

El professorat de l’escola Les Llisses, juntament amb l’equip psicopedagògic detecten possibles dificultats a nivell d’aprenentatge, a nivell emocional i de conducta. Si és necessari, es pot demanar l’intervenció de l’equip psicopedagògic realitzant proves concretes de detecció de dificultats així com sociogrames, per tal d’explorar el clima de l’aula i les relacions socials dins del grup, i d’aquesta manera elaborar i portar a terme un pla d’actuació.

A l’aula, les Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE) s’identifiquen i s’avaluen considerant el funcionament de l’alumne dins del seu context educatiu, independentment de la seva condició personal i social, amb l’objectiu de proporcionar-li els suports necessaris per afavorir-ne l’aprenentatge en condicions d’equitat.

Un cop detectades les necessitats i dificultats d’un alumne/a en concret, podem fer:

  • Adaptacions curriculars i metodològiques
  • Pla de Suport Individualitzat (PI)
  • Intervenció de la mestra d’educació especial
  • Intervenció de la psicopedagòga municipal i de l’EAP
  • Reforç dins i fora de l’aula (individual o en petits grups)
  • Desdoblament del grup i treball amb 1/2 grup
  • Utilitzar metodologies que afavoreixin l’aprenentatge
  • Treball per racons, petits grups, grups cooperatius…
  • Docència compartida (dos mestres dins l’aula desenvolupant la mateixa activitat)

Al Pla de Suport Individualitzat (PI), realitzat conjuntament amb el tutor/a de l’alumne i la mestra d’Educació Especial. Aquest document ha d’incloure les mesures i els suports adreçats a l’alumne referents als àmbits, les àrees o matèries que afavoreixen l’assoliment de les competències bàsiques, i els criteris d’avaluació que se li han assignat, superiors o inferiors als que corresponen al nivell en què està escolaritzat, i qualsevol altra decisió de l’equip docent quant a la resposta educativa.

 

Mestra d’Educació Especial

En un model d’escola inclusiva, tal com l’entenem nosaltres, cal redefinir les funcions i actuacions del mestre d’educació especial i del mestre tutor amb la finalitat de contribuir a la millora de la qualitat educativa de tots els alumnes del grup.

En aquest model es prioritza l’atenció de la diversitat dels alumnes dins l’aula ordinària, i en aquest cas l’equip de mestres que hi treballa no ho fa com a tutor ni com a mestre d’educació especial sinó com a corresponsables de l’evolució de tot el grup classe.

Cal esmentar però, que si bé es posa l’èmfasi en l’atenció a tots els alumnes en un context màximament normalitzat, no s’exclou la possibilitat que l’especialista treballi de manera individualitzada, en un espai diferenciat, en casos específics o de problemàtica complexa.

Es prioritza el suport de la mestra d’educació especial a les àrees de llengua catalana i matemàtiques.

Comissió Atenció a la Diversitat (CAD)

La Comissió d’Atenció a la Diversitat està formada per la direcció pedagògica del centre (Cap d’estudis), l’equip psicopedagògic (Psicopedagòga municipal + EAP) i la Mestra d’Educació Especial. Aquesta comissió es reuneix quinzenalment per, després de la detecció, proposar mesures per atendre a l’alumnat que ho requereixi i coordinar totes les mesures i suports necessaris.

També hi ha una Comissió Social per atendre l’alumnat amb Necessitats Educatives Socioeconòmiques. Per aquestes trobades es compta també amb l’assistència social de l’Ajuntament de Lliçà de Vall.

 

Suport Escolar Personalitzat (SEP): Que cap nen/a es quedi enrere!

El Suport Escolar Personalitzat és un recurs de millora que s’emmarca en el conjunt d’actuacions que el Departament d’Ensenyament impulsa per a l’assoliment de l’èxit escolar de tots els alumnes, amb la finalitat de contribuir a donar resposta a les necessitats individuals d’aprenentatge de cada nen i de cada nena.

És un reforç flexible, temporal i preventiu que vol atendre els diversos ritmes d’aprenentatge dels alumnes.

A l’Escola s’estableix un suport escolar personalitzat impartit pels mestres.

  • Els alumnes que s’atenen al SEP són valorats en les sessions d’avaluació per l’equip de mestres del Cicle.
  • Es prioritza el treball de la llengua catalana i les matemàtiques.
  • Una sessió setmanal de SEP intern (dins l’horari lectiu). El/la mestre/a que realitza el suport entra dins l’aula (sempre que sigui possible).
  • Dues sessions setmanals de SEP extern (fora de l’horari lectiu).