ANIMALADES -pilotatge a Cicle Superior-

La primera quinzena de desembre, les classes de cicle superior vam dur a terme el pilotatge (provar un material nou) d’una maleta anomenada “Animalades”. Aquesta maleta provenia de la Universitat de Lleida amb la col·laboració d’Obaga, una petita empresa de la comarca.

El projecte Animalades es focalitza en l’estudi de les espècies  de fauna presents arreu de Catalunya com el conill, el senglar i el cabirol. Aquest projecte desenvolupa continguts de les matèries de medi natural i medi social. L’objectiu és que l’alumnat comprengui la relació de les espècies treballades amb el medi per tal de desenvolupar l’esperit crític i la sensibilitat en relació amb la natura.

A l’escola va arribar una capsa de color verd molt gran amb quatre capses més petites a dins. Primer, vam fer un qüestionari  per veure quant sabíem d’animals.

Dins de la primera capsa hi havia un munt de petjades i excrements de diferents especies  i tipus d’animals. Vam mirar si en podíem identificar alguna. A continuació ens vam separar en 3 grups de 4 alumnes i ens van donar unes claus dicotòmiques. Amb ajuda de les claus dicotòmiques havíem d’identificar les petjades i excrements de diferents tipus d’animals com per exemple el cérvol,l’isard o el porc senglar. Més tard ens  van donar ordinadors i vam crear les nostres claus dicotòmiques.

A continuació vam mirar i identificar diferents mostres de pèl amb el microscopi i la pissarra digital. També vam comparar el pèl d’animal amb els nostres cabells: el nostre cabell és molt més fi que el dels animals!

La següent tasca que vam fer no era de la maleta però si anava relacionada amb el que calia treballar. Va ser una comprensió lectora d’una notícia del diari, en la qual es parlava de l’ós bru que havia aparegut mort a la Vall d’Aran. Llavors, vam fer una assemblea/debat sobre els ecosistemes, les xarxes tròfiques i la caça.

La tercera maleta contenia un joc de taula de mots encreuats  tipus “scrabble”, i la darrera maleta també contenia un altre joc: un mapa de Catalunya molt gran de tauler i consistia en un “trivial”, havies d’aconseguir els aliments desplaçant-te per les comarques segons l’elaboració dels diferents productes i aliments, treballant el territori i els sectors.

La darrera activitat la vam fer al segon trimestre i consistia en conèixer els Haikús i les Tankes, poemes japonesos sense rima i d’estructura concreta. A cada classe vam elaborar diversos poemes, els quals podeu llegir a la revista de l’escola, “la Voliaina”.

Article elaborat per l’alumnat de 5è.