Som comunitat d’aprenentatge

A l’escola ens vàrem informar sobre els models educatius d’èxit de l’escola del segle XXI.

Segons els experts, Les Comunitats d’Aprenentatge són un model d’escola inclusiva, vinculada amb el barri i un espai on les famílies participen en l’educació dels infants. Les seves actuacions d’èxit es fonamenten en la literatura científica, i els resultats acadèmics i socials que s’obtenen són clars reveladors del seu èxit. Els grups interactius, les tertúlies literàries dialògiques i l’extensió del temps d’aprenentatge són algunes de les actuacions d’èxit més presents a les CA. La seva observació i comparació amb el marc teòric establert per la comunitat científica internacional corroboren els bons resultats d’aquestes actuacions. És per aquest motiu que es planteja aquest projecte com a model educatiu d’escola del segle XXI.

El curs 17/18 l’escola que va tenir més èxit de resultats amb el seu alumnat va ser “ Escola Verge de Montserrat” de Terrassa. Aquesta, és una Comunitat d’Aprenentatge, en la que, com diu la paraula hi treballa tota la comunitat. Hi ha mestres, alumnes, exalumnes, pares i mares voluntaris i d’altres membres de la localitat.

Vam veure que aquest model és el que ens agradaria seguir i vam organitzar una visita a l’escola, amb mares i pares (que són voluntaris a l’escola) i mestres de cada cicle de l’escola.

Vam poder veure el funcionament de l’escola i la Núria Marin(directora de l’escola) ens va fer una explicació del funcionament de la seva comunitat d’aprenentatge.

I a partir d’aquí vam decidir començar fent actuacions per a implementar aquesta metodologia :

  • Reunió de sensibilització per als pares i
  • Convidar mares i pares voluntaris per tal de col·laborar amb l’escola, i formar un banc de
  • Organitzar grups interactius amb setmanals, un de matemàtiques i l’altre de
  • Començar amb les tertúlies dialògiques literàries.
  • Curs de sensibilització a l’escola, on hi van assistir els mestres i els pares que hi estaven
  • La majoria del claustre ha realitzat diferents cursos de Formació sobre (CA) .
  • Tertúlia per parlar de les propostes conjuntes per tal de fer una escola més qualitativa.
  • La festa dels somnis. Seguint les instruccions del procés que havíem de seguir per arribar a ser una comunitat d’aprenentatge (assessorats per la formadora) vam organitzar la festa dels somnis, en la que cada membre de la comunitat educativa expressava en un full de paper “com voldria que fos la seva escola. Aquesta estava oberta als pares i membres de la comunitat educativa.
  • Un grup de mestres de l’escola participen en una Formació. “Grup ICE de Comunitats d’Aprenentatge.

 

TERTÚLIES LITERÀRIES DIALÒGIQUES

 QUÈ SÓN?

Aquesta activitat és una de les que s’inclou com a acció educativa d’èxit dins les escoles que són COMUNITAT D’APRENENTATGE.

Consisteix en la reunió periòdica (normalment setmanal) d’un grup al voltant d’un llibre de la literatura clàssica universal, adaptat als infants, per a reflexionar i dialogar a partir d’ell. Aquest grup en el cas de l’escola està format per: el grup-classe, el mestre/a referent de l’activitat (normalment el tutor/a) i voluntaris de la comunitat.

Un aspecte important a destacar en les tertúlies és que la capacitat d’aprendre no és qüestionada. Cap capacitat per llegir, comprendre o formular opinions és posada en dubte. Això fa que totes les opinions siguin benvingudes i respectades i que no es forci a ningú a participar si no se sent còmode/a fins que no troba la seva zona de confort.

 

COM LES DUEM A TERME A L’ESCOLA?

 L’activitat es realitza en tots els cursos d’educació primària: de 1r a 6è.

  • En principi, a no ser que sigui de manera excepcional, tots els alumnes fan la lectura a l’aula per tal de comprendre millor el que estan llegint i poder comentar dubtes. L’espai de tertúlia com a tal no és un espai per compartir dubtes de vocabulari ni de falta de comprensió, per això és convenient fer aquesta lectura prèvia tots junts/es.
  • Un cop acabada la lectura del capítol o les pàgines acordades entre tots/es, tenen una petita llibreta o quadern on deixen constància de les seqüències o fragments que més els han impactat i que voldrien comentar a la resta del grup. Se’ls deixa una estona de reflexió i de búsqueda per poder omplir el

Sempre hi ha d’haver la pàgina on es troba el fragment, la línia i el propi fragment escrit per tal de poder-lo llegir a la resta i posar-los en context. Després han d’explicar per què l’han escollit i què els agradaria remarcar.

  • La sessió de la tertúlia es duu a terme de manera setmanal. El grup es posa en rotllana per tal de veure’s les cares i també hi ha la figura del tutor/a com a moderador/a. Per tal de participar, els/les alumnes han de demanar torn de paraula per poder compartir els seus pensaments i idees i es va debatent sobre aquestes fins que ja ho ha fet

En acabar, es pacta quin fragment o capítol caldria llegir per comentar a la següent tertúlia.

  • Les famílies i altres voluntaris de la comunitat també assisteixen setmanalment a les sessions.

 

TÍTOLS DE LLIBRES QUE ES LLEGEIXEN ACTUALMENT A L’ESCOLA:

★ 1r: Robinson Crusoe” de Daniel Defoe.

★ 2n: “L’Odissea” d’Homer.

★ 3r: “Nochebuena de fantasmas” de Charles Dickens. “Les faules d’Isop”.

★ 4t: “L’Illa misteriosa” de Jules Verne. “Las mil y una noches”.

★ 5è: “Oliver Twist” de Charles dickens.

“El jorobado de Notre Dame” de Victor Hugo.

★ 6è: “Don Quijote de la Mancha” de Miguel de Cervantes.

 

GRUPS INTERACTIUS

 QUÈ SÓN?

És una actuació educativa d’èxit identificada per la Comunitat Científica Internacional, com una de les organitzacions de l’aula que promou més aprenentatge entre l’alumnat i una millora de la convivència.

Quan organitzem l’aula en grups interactius , s’agrupa a l’alumnat de manera heterogènia. Es proposen vàries activitats, cadascuna amb una durada d’uns 20 minuts. Aquestes activitats estan mediades per una persona adulta, voluntariat de la comunitat (familiars, exalumnes, practicants, etc) que entren a formar part de l’aula. La diversitat en les interaccions a través d’un diàleg igualitari, suposa un potencial per a l’acceleració de l’aprenentatge de tot l’alumnat, i la millora de la convivència.

 

COM ELS DUEM A TERME A L’ESCOLA?

  • Es realitzen a Educació Infantil i Educació Primària.
  • Es tracta de dues sessions setmanals per treballar aspectes relacionats amb les llengües i les matemàtiques.
  • Es divideix el grup-classe en petits grups de 4 o 5 alumnes. Per tant, segons el nombre d’alumnes que hi ha a l’aula es fan 3 o 4 grups d’alumnes barrejats de manera heterogènia.
  • Cada petit grup d’alumnes està monitoritzat per un adult voluntari/a o mestre/a. No és important què sap l’adult sobre la matèria que s’està tractant sinó el diàleg que s’estableix entre els voluntaris i entre els iguals d’aquell grup. D’aquest diàleg se’n deriva una gran millora de l’aprenentatge i de la convivència.
  • El mestre/a tutor/a és l’encarregat de dirigir i preparar les activitats que es treballaran en els 3 o 4 grups durant aquella sessió. Després ha de contactar amb els voluntaris/àries per explicar-los-hi. Cal recordar sempre la importància de que hi ha d’haver diàleg entre els alumnes, no que facin la feina pel seu
  • A l’escola treballem amb:
    • material manipulatiu
    • quadernets
    • tauletes
    • llibres
    • jocs
    • ordinadors portàtils

Els alumnes, mestres i voluntaris valorem molt positivament aquesta activitat ja que es crea un fort vincle entre tots els membres de la comunitat.