Mesura del temps

Pensem i reflexionem sobre el temps i com el podem mesurar sense utilitzar un rellotge. 

Encetem una conversa per veure com podem mesurar el temps que passem als exteriors després d’esmorzar.

  • Potser ho podem fer amb la durada d’una cançó curta.
  • No, però això serà molt poc temps!
  • I l’estona que tardem a què es desinfli un globus?
  • Podem fer-ho amb un pèndol!
  • Jo crec que l’hem de tirar deu cops perquè si no estarem molt poca estona al pati.
  • No no, almenys 20!
  • Ja, però llavors potser se’ns ajunta amb l’hora  de dinar.
  • Fem 15 cops que no és ni 10 ni 20.
  • L’hem de tirar des de molt amunt perquè així dura més.
  • I quan estiguem a la tirada 13 o 14 ja podem començar a recollir.


Després de provar el que tots junts hem acordat ens trobem per fer-ne una valoració:

  • No hem tingut temps de jugar!
  • Ha estat massa curta l’estona…

Pensem altres opcions:

  • I si provem de llegir un llibre?
  • I si llegim 30 línies d’un conte?
  • 30 és molt poc, i si fem 100?
  • I 80?

5 persones voluntàries s’ofereixen per llegir i llegeixen 80 línies. Tots cinc trien un conte i tothom ho veu bé.

Tornem dels exteriors i parlem de com ha anat aquesta vegada. 

  • No ha funcionat! Ha estat massa poc.
  • Necessitem una persona més llegint.
  • O més línies, potser 200.
  • I si fem 2 dibuixos cadascú?
  • Però hi ha gent que dibuixa molt de pressa.
  • Fem 100 voltes al pati corrent. 10 persones, 10 voltes.
  • Però com més ràpid anem menys estona tindrem.
  • Podem fer 8 voltes corrent i 2 caminant perquè ens cansarem.
  • Què  fem doncs caminant o corrent?
  • Corrent

Surten 14 voluntaris per fer les voltes.

El dilluns abans d’anar al pati els 12 voluntaris que s’han ofert per córrer es repartiran les 100 voltes.

Com ha anat avui?

  • A mi se m’ha fet molt llarg.
  • A mi de tant córrer se m’ha fet súper mega llarga l’estona…
  • A mi se m’ha fet llarguíssim
  • Avui és el dia que hi hem estat més estona, des del pèndol.
  • Jo m’he cansat de jugar de tant llarga que se m’ha fet.

Si el pèndol és massa curt i córrer és massa llarg, què podem fer?

  • Fer menys voltes. Treure una volta a cadascú.
  • 14 voltes menys és molt poc.
  • Jo potser faria 70 voltes.
  • Jo faria 50 que és la meitat de 100.
  • Però així seria poc temps com el pèndol.
  • Si no podem fer-les caminant.
  • I fer 60 voltes a galop?
  • Ah, d’acord!

Qui vol fer demà les 60 voltes a galop? Han sortit 6 voluntaris que es reparteixen 10 voltes cadascú.

Tornem a fer valoració i es comenta:

  • S’ha tornat a fer molt llarg.
  • Això no ha funcionat
  • Jo crec que ho podem fer escoltant una cançó
  • Però una cançó  només dura entre 2 i 3 minuts
  • Doncs fem 15 cançons que duraran uns 40 minuts.

Ens adonem que hem encertat la mesura correcta per definir l’estona que estem als exteriors de l’escola!