Els Projectes d’Investigació

Els projectes d’investigació neixen, quasi sempre, dels interessos i les motivacions que manifesten els alumnes. A partir d’aquests interessos els alumnes s’agrupen de forma natural i en grups que, no només són heterogenis sinó que només duren mentre el projecte que els uneix es porta a terme.   

És fonamental escoltar bé el que els alumnes ens comuniquen que volen saber, hem de descobrir què és el que els motiva. Els alumnes més grans són capaços de manifestar els seus interessos de forma verbal, els més petits, però, no ho fan així i és fonamental que els mestres tinguin una gran capacitat d’observació i disposin de molts materials i recursos que puguin encuriosir i engrescar els alumnes.

Tot i que els treballs d’investigació es realitzen en petits grups, creiem que l’aprenentatge és un procés personal i individual. En aquest sentit, els alumnes fan un informe sobre el treball d’investigació que porten a terme de forma totalment individual. Aquest informe recull les observacions, els resultats, les generalitzacions i les conclusions de la seva investigació. En algunes ocasions l’informe es supleix per algun tipus de presentació o producció que reflexa  el procés del treball. Al cicle superior aquests treballs els fan principalment amb l’ajuda dels ordinadors (incloent, text, fotografia, so, etc.). Els alumnes més petits recullen les observacions que han fet i el procés del treball per escrit, amb ajuda de dibuixos, fotografies, esquemes, etc. La correcció dels treballs es fa de forma totalment personalitzada, alumne per alumne. Durant el procés de correcció es comenten amb cada un les observacions que ha volgut plasmar per escrit, es corregeixen possibles errors, es revisa l’estructura del text, s’apliquen les normes ortogràfiques oportunes adequades a cada nivell i cada individu. Es procura que els alumnes escriguin, en la mesura del possible i tenint en compte les seves possibilitats, en les tres llengües que es treballen a l’escola. En qualsevol dels treballs que es duen a terme, el més important no són el resultats sinó el procés que cada alumne ha seguit per arribar a obtenir aquests resultats.

 

Descripció del treball

En què consisteix?

  • Fer preguntes a l’entorn, als objectes, als éssers vius, als sistemes… observant, intervenint-hi, fent hipòtesis i anticipant respostes.
  • Anotar correctament les respostes: fent esquemes, dibuixos, taules, gràfics, resums, …
  • Analitzar les dades obtingudes, treure conclusions i, si cal, verificar-les amb noves intervencions.
  • Contrastar els resultats obtinguts amb la hipòtesi formulada. Treure’n conclusions.
  • Buscar informació en diverses fonts i contrastar-les.
  • Fer models i/o maquetes per explicar fets i processos.
  • Si és possible, contrastar els resultats obtinguts amb els dels companys i companyes que hagin investigat sobre el mateix.
  • Redactar l’informe de la investigació i, si s’escau, comunicar-la al grup en forma de conferència, comunicació amb ajut d’imatges, amb programes informàtics, etc.

En realitat consisteix, en aquestes edats, en mantenir una actitud davant del món que afavoreixi fer-se preguntes, formular-se hipòtesis i buscar respostes.

Què observar i què investigar?

  • Objectes usuals que motivin preguntes, sobre els que hi puguin actuar, que puguin anticipar-ne el comportament, abstreure’n els seus principis, aplicar-los a altres objectes o dissenyar-ne de nous. És molt important aprofundir en l’estudi del funcionament de l’objecte, no deixar-se portar per les aparences i respostes fàcils. Qüestionar-se les seves pròpies preguntes.
  • Observar l’entorn com un conjunt complex d’éssers, fenòmens, objectes…
  • Observar objectes complexes, màquines, per trobar-hi l’equilibri entre les seves parts, la funció de cada part i la seva necessitat en el conjunt (bicicleta, balança de molla, …)
  • Investigar amb models propis per resoldre qüestions i preguntes que sorgeixen del diàleg entre grups d’alumnes o amb el mestre.
  • Materials que es porten a classe, que poden servir per múltiples funcions i que siguin ordenables i classificables: caixes, pedres, figures, cossos geomètrics, …
  • Investigar sobre procediments i conceptes apresos: trobar les propietats de les operacions de càlcul, les propietats de les transformacions, el comportament dels nombres, etc.
  • Tot pot ser objecte d’investigació però és molt important concretar el que es vol estudiar.