Bases Psicopedagògiques

En aquest apartat ens referirem als aspectes, bases i consideracions que motiven i sustenten el projecte educatiu.

• Pretenem que els nostres alumnes siguin el centre de l’acció educativa i per tant siguin el centre del procés d’aprenentatge. L’acció d’aprendre és una acció intencional, és a dir, s’aprèn més i millor quan l’alumne té una motivació intrínseca. El verdader aprenentatge requereix la mobilització dels interessos dels alumnes, els sabers imposats es converteixen ràpidament en simples exercicis escolars, sense cap base significativa. El paper del mestre és de guia, de mediador que fomenta el diàleg, l’esforç, la presa de decisions, la negociació i/o el pacte, …
  • Aprenentatges interdisciplinaris. Un pensament fragmentat, disciplinat, ens porta a veure el món compartimentat i a la persona trencada. La complexitat del món actual no pot ser entesa des de maneres compartimentades de pensar. Els problemes són complexos i globals i la seva comprensió i solució passa necessàriament pel pensament i l’acció complexa i interdisciplinària.
  • Aprenentatges competencials. Aquest tipus d’aprenentatge inclou els sabers (coneixements teòrics), les habilitats (coneixements pràctics) i les actituds (compromisos personals). Els aprenentatges competencials impliquen saber resoldre situacions quotidianes en les quals es fa necessari aplicar coneixements de diverses àrees del saber i vincular-los entre sí. Ser competent significa entendre un problema o situació, reflexionar sobre allò que està passant i tenir la llibertat per aplicar una acció diferent a cada situació.
  • Aprenentatges significatius i funcionals. Els aprenentatges significatius són aquells que l’individu assimila i acomoda dins la seva xarxa de coneixements previs. Des de l’escola s’ha de vetllar perquè els aprenentatges que facin els alumnes siguin significatius i per tant s’integrin amb facilitat i els ajudin a evolucionar i madurar. També és important que aquests aprenentatges siguin funcionals, és a dir que puguin ser aplicats a d’altres situacions d’aprenentatge i siguin útils. Des de l’escola, els mestres, vetllaran perquè els alumnes tinguin reptes que puguin resoldre de forma autònoma i que els ajudin a mantenir una actitud oberta i motivada.
  • Diversitat. L’entorn escolar ha d’estar ple d’estímuls, estímuls diversos que ajudin els alumnes a trobar interessos i mantenir una actitud oberta i engrescada vers els procés d’aprenentatge. Aquests estímuls han de conduir a situacions d’aprenentatge obertes i molt variades de manera que no calgui que tots els alumnes aprenguin el mateix, al mateix temps i de la mateixa forma. S’han de valorar els processos i els resultats de l’aprenentatge tenint molt en compte el punt de partida de cada alumne.
  • Integració social. Entenem l’aprenentatge com un procés social, aquest procés ens humanitza i retroalimenta els processos d’aprenentatge. Posar en comú, compartir el que se sap, discrepar, actuar amb la perspectiva de comprendre millor el món i, si cal, modificar-lo, suposa reconèixer el valor de l’experiència humana i de les trajectòries vitals i de coneixement de cadascú. A l’escola pretenem que els alumnes s’agrupin per interessos i no per edats, com passa a la resta de situacions de la vida. Moltes vegades la interrelació que es crea entre els alumnes diversos afavoreix en gran mesura l’aprenentatge i sobretot la tolerància, la comprensió i la col·laboració.
  • Els diferents llenguatges. És una prioritat a l’escola que tots els alumnes puguin desenvolupar la pròpia expressió emprant diversos llenguatges: artístic, musical, corporal, matemàtic, verbal, … Tots són contemplats com a mitjans de comunicació, cadascun d’ells potenciant diferents aspectes del desenvolupament de la persona.
  • Les tecnologies per l’aprenentatge i el coneixement (TAC). El paper de les noves tecnologies és important, perquè estan en la vida diària dels nens i nenes a fora de l’escola. Utilitzem totes les eines tecnològiques de les que disposem de forma significativa i funcional. Aquestes tecnologies estan a disposició dels alumnes com a una eina més i aprenen a utilitzar-les en funció de les necessitats que hi ha en cada moment, adaptant-les al nivell dels alumnes que les utilitzen.