Mètode Glifing

Aprendre a llegir és una tasca bàsica per a tots els nens. L’accés a la cultura, a l’educació i al món social depenen, en bona part, de la seva habilitat lectora, la qual, com totes les habilitats, depèn principalment de dos aspectes: de la predisposició innata i del procés d’aprenentatge. El mètode Glifing neix per proporcionar a cada nen la mesura justa de reforç lector, amb una metodologia pautada que contempla la possibilitat de ser adaptada a les necessitats de cada usuari.

És un entrenament sistemàtic de la lectura que es du a terme amb un programa d’ordinador de format lúdic. D’aquesta manera, els nens gaudeixen entrenant les habilitats lectores. Es realitza des de l’escola (2-3 dies) i des de casa (3-4 dies) amb l’acompanyament dels mestres i de la família. Les dades recollides durant l’entrenament s’envien automàticament al tutor/a de referència a través d’internet perquè pugui realitzar el seguiment per via telemàtica.

SBS - Educacion y Tecnología

👥INSTRUCCIONS PER A L’ENTRENADOR (pare, mare, germà/na gran o tutor/a)

Glifing no es pot separar de la figura de l’entrenador, el nen no treballa sol. Sempre necessitarem un company de viatge que ens ajudi a veure què estem fent correctament i què hem de millorar. Cada paquet d’ítems augmenta la seva dificultat respecte a l’anterior.

Què passa si no aconsegueix llegir un paquet d’ítems?

Parem la prova i seguim amb els ítems de la dificultat anterior a dins d’una altra categoria. Passem la fletxa. També ho farem així quan un nen trigui molt en llegir una activitat d’avaluació, o faci errors en gaire bé tots els ítems, o els inventi. (Si els està inventant o fa molts errors és perquè no sap decodificar, i no tindrà sentit que allarguem la prova.)

Pas a pas:

• Les instruccions de cada prova seran llegides per l’entrenador, de manera que el nen només llegirà les paraules i els textos que conformen la prova.
  • Les proves de paraules i de pseudoparaules seran presentades d’una en una: l’entrenador clicarà el botó esquerre del ratolí cada vegada que la paraula hagi estat llegida correctament. Quan una paraula ❎no sigui llegida correctament, es clicarà el botó dret del ratolí. L’entrenador interpretarà que una paraula no ha estat llegida correctament quan la lectura no respon a la transcripció exacta de la grafia escrita i no és rectificada pel propi avaluat.
  • Si una paraula es llegeix malament, però és corregida a temps, és a dir, abans que es cliqui el ratolí, no serà comptabilitzada com a error.
  • Només en el cas de la lectura de lletres, es comptarà com a vàlid tant si reporten el so de la lletra com si en reporten el nom: això dependrà de com els hagin ensenyat l’abecedari. No és vàlid en paraules: 🌞SOL= ese o ele. Ha de llegir: sol o ssssoooollll, encara que no sàpiga que està llegint.

🗣INSTRUCCIONS PER AL NEN/A

Al principi, per trencar el gel i fer que la situació sigui el més natural i relaxada, podem parlar una estoneta amb el nen preguntant-li coses com:

• T’agrada llegir? Llegeixes sovint? T’agraden els ordinadors?
  • Avui llegirem amb l’ordinador, al teu ritme: tu llegiràs i jo clicaré! Es tracta de llegir el millor que puguis. Fes-ho tan bé com puguis💪. Les paraules apareixeran en pantalla d’una en una, però jo aniré al teu ritme, clicaré quan tu hagis acabat de llegir, per tant, anirem al ritme que tu marquis. 💞Relaxa’t i llegeix el millor que puguis. Comencem!

Método Glifing - Fundació Nen Déu

Teniu més informació al manual Glifing, fent clic aquí.

Informació Glifing per a famílies, feu clic aquí.

Si teniu problemes tècnics, busqueu la icona del gat a l’esquerra de la plataforma.

Exemple d’activitat Glifing:

Qualsevol dubte, restem a la vostra disposició.

Els tutors/es de 1r, 2n i 3r

1. Nadia

Gràcies, pero em demana usuari i contrasenya. He revisat tots els emails i whatsapps i no trobo cap info d’això. Potser m’he pertut alguna informació…

1. Mónica