SORTIDA AL CRAM

El passat dijous 17 de febrer els i les alumnes de 3r i 4t de primària vam fer la sortida del 2n trimestre. Aquesta anava relacionada amb l’eix temàtic d’aquest any: “EL MAR, FONT DE VIDA”. I quin millor lloc per anar-hi que al CRAM! Que encara no sabeu què és? Molt fàcil! Demaneu-los als vostres fills i filles que us ho expliquin que segur que ho fan genial! No obstant, us fem un breu resum.

La Fundació per a la Conservació i Recuperació d’Animals Marins (Fundació CRAM) és una fundació privada sense ànim de lucre dedicada a la protecció del medi marí i de les espècies amenaçades que hi habiten.
La seva missió és “la protecció de la biodiversitat marina davant d’amenaces globals, per mitjà d’accions locals”.

Les seves línies principals d’actuació són:
CLÍNICA I RESCAT: El CRAM és un referent europeu en la recuperació d’animals marins amenaçats i disposa d’unes instal·lacions capdavanteres en el tractament de tortugues, cetacis i aus marines que hagin estat víctimes d’encallament, de captura o pesca accidental a la costa catalana. El CRAM actua en el rescat, l’assistència clínica i un cop els animals estan recuperats els retorna al seu hàbitat natural.
INVESTIGACIÓ I CONSERVACIÓ: El CRAM, juntament amb altres entitats científiques i universitats, desenvolupa
projectes d’investigació i conservació, per tal de conèixer millor l’ecosistema marí i millorar-ne l’estat de conservació.
EDUCACIÓ I FORMACIÓ: AulaCram és el projecte educatiu per fomentar el compromís envers la preservació del medi marí entre tots els ciutadans.

Ara, us explicarem tot el que vam fer al llarg de la sortida. Sobre les 10.30h vam arribar a la platja, vam esmorzar ja que estaven ben famolencs després vam tenir una llarga estona de joc a la platja. En aquest moment de joc i el meravellós dia que ens va fer, va ser inevitable que alguns dels vostres fills i filles acabessin amb els peus mullats… Van començar treient-se les vambes i en un obrir i tancar d’ulls estaven sentint la freda aigua en les seves plantes del peu. La veritat és que s’ho van passar “pipa”!

A les 12h teníem l’activitat al CRAM, així que vam recollir i puntuals com un clau vam assistir. Separats per classes i acompanyats pel guia que ens va tocar, vam fer les diferents activitats plantejades:

• Conèixer la història d’algunes de les tortugues que tenen a les seves instal·lacions, derivades d’accions poc adequades dels humans, així com veure com treballen els veterinaris per salvar i millorar la qualitat vida de les tortugues marines.
  • Conèixer les característiques de les tortugues marines. Us deixem algunes idees clau.

–  A tot el món existeixen set espècies de tortugues marines.

–  Les tortugues marines formen part de la classe dels rèptils i es caracteritzen per:
• Tenir un cos cobert d’escates.
• Tenir respiració pulmonar, és a dir, que tenen pulmons i, encara que són bones bussejadores, cada cert temps necessiten sortir a la superfície per respirar (podrien fer immersions de fins a cinc hores).
• Tenir una reproducció ovípara, que implica que les femelles ponen ous.
• Ser organismes de sang freda que no poden regular la seva temperatura corporal.
El fet que les tortugues marines visquin en un medi tan particular com és el mar ha fet que aquests animals hagin
desenvolupat una sèrie d’adaptacions per poder-hi sobreviure. Algunes de les més visibles són:
• CLOSCA APLANADA per aconseguir ser més àgils i ràpides en desplaçar-se per l’aigua.
• El CAP d’aquests animals és gran i ni el cap ni les aletes es poden amagar dins de la closca.
• DUES ALETES POSTERIORS en forma de rem, que utilitzen per canviar la direcció durant la seva natació.
• DUES ALETES ANTERIORS més grans que utilitzen per impulsar-se i nedar.
S’ha de tenir en compte que aquests animals fan grans viatges pels mars i oceans del món i aquestes adaptacions els ho faciliten.
Una manera de diferenciar els mascles de les femelles és observant la longitud de la cua: una cua llarga ens indica que l’animal és un mascle i una cua curta que és una femella.

• I l´última, una situació de reptes sobre les tortugues marines:
  • Ordenar fotos sobre el seu cicle de vida.
  • Separar amb pinces i lupes, materials que es troben a dintre de les tortugues, distingint els que són menjar dels que no ho són.
  • Llegir la història d’algunes tortugues i esbrinar quina amenaça humana l’ha portada al CRAM: pesca accidental, hèlix d’algun vaixell…

Amb aquestes activitats creiem que hem pogut:
• Donar a conèixer les problemàtiques que afecten la biodiversitat marina i les accions de conservació que es fan.
• Partir de casos reals que ens hem trobat i d’investigacions de referència.
• Apropar a l’alumnat la feina que es fa des del CRAM per a la conservació del medi marí, i per a la recuperació i reintroducció d’espècies amenaçades.
• Ajudar a reflexionar sobre què hi pot fer cadascú.

Finalment, abans de tornar, vam parar al Parc Nou, del Prat de Llobregat, a dinar i tenir una estona breu de joc abans d’emprendre el viatge de tornada.

Per què us feu una idea de tot allò que vam viure us deixem els següents enllaços per cursos:

Recull de fotos 3r

3r CRAM

Recull de fotos 4t

Esperem que us agradin!

Els tutors de Cicle Mitjà.