Scrabble escolar

L’àmbit de la llengua en l’Scrabble

Com a joc que gira entorn d’un idioma, les competències principals que s’assumeixen en una activitat relacionada amb l’Scrabble són les de l’àmbit de la llengua. A primària la relació entre el joc i l’aprenentatge és molt més directa. El professor pot utilitzar l’Scrabble i qualsevol joc de paraules en multitud de continguts de la llengua.

La consolidació de l’ortografia i l’augment de vocabulari són dues de les millores clares i directes de jugar Scrabble. La capacitat de posar paraules i fer punts és directament proporcional a la quantitat de vocabulari consolidat d’un idioma i a saber-lo escriure correctament. El fet de jugar amb les lletres o els dígrafs de les fitxes, ens permet a més buscar paraules a partir de síl·labes comuns, arrels de paraules, prefixos, sufixos o terminacions verbals; mecanisme de recerca molt utilitzat si es vol ser eficient.

També sorgeixen discussions molt útils per enllaçar amb els temes de relació entre llengües, com neologismes o manlleus. I fins i tot s’introdueixen temes de correcció o incorrecció i de registres lingüístics, sobretot quan surten paraulotes o paraules poc adequades en segons quins contextos.

Les categories gramaticals i els tipus dins de cada categoria són també temes que cal aprofundir quan es vol millorar en Scrabble. Perquè es pot posar ROSA i no ANDREU* si els dos són noms propis? Perquè es pot pluralitzar QUE i posar QUES però MENTRESTANT no admet MENTRESTANTS*? El coneixement de les paraules permetrà saber millor les possibilitats de col·locar-la o d’allargar una existent.

Comunicació i actitud

En l’àmbit de llengües, per la seva vessant comunicativa i plurilingüe, també hi ha unes competències relacionades amb l’actitud, que es treballen indirectament:

• Actitud 1. Adquirir l’hàbit de la lectura com un mitjà per accedir a la informació i al coneixement, i per al gaudi personal; […].
  • Actitud 2. Implicar-se activament i reflexiva en interaccions orals amb una actitud dialogant i d’escolta.
  • Actitud 3. Manifestar una actitud de respecte i valoració positiva de la diversitat lingüística […].

De la preocupació per la correcció lingüística, la investigació de nou vocabulari o la curiositat de veure paraules que permetin anagrames se’n desprèn la possibilitat de l’aproximació a la lectura, tema que es treballa actualment en molts centres de secundària i que està inclòs dins el currículum.

Altres ensenyaments actitudinals a través de l’Scrabble són:

• Construcció de relacions socials. En no ser físic ni tecnològic, l’Scrabble permet l’aproximació de persones de caràcter molt divers.
  • Resolució de diferències d’opinió. La necessitat de resolució de conflictes, es dona sobretot en Scrabble escolar donat que es juga per parelles. Fer partícip, escoltar i arribar a una posició comú entre els dos jugadors és vital per no entrar en discussions posteriors.
  • Acceptació de les varietats de la llengua. En Scrabble a partir d’un cert nivell és necessari conèixer les variants dialectals, acceptades dins dels diccionaris normatius. Hi ha mots que són comuns en altres dialectes i no en el català central i a l’inrevés, igual que conjugacions verbals. Així succeeix amb la primera persona del singular dels verbs, com per exemple la baleàrica DUTX o la valenciana DUTXE del verb dutxar.