Lectura diària

En diversos estudis recents s’ha demostrat que la competència lectora està fortament lligada amb les habilitats, les actituds, els interessos, els hàbits i els comportaments relacionats amb la lectura.

Els 30 minuts de lectura diària pretenen fomentar el gust per la lectura. Si a la canalla li agrada llegir, practica la lectura i acaba consolidant l’hàbit lector, que millora:

  • La comprensió i la competència lectores
    L’expressió escrita i vocabulari
  • Els resultats escolars, en general
  • El nivell de coneixements generals
  • La comprensió d’altres cultures
  • L’empatia
  • La comprensió de la naturalesa humana 
  • La capacitat de presa de decisions
  • La creativitat

Els alumnes desenvoluparan hàbit de lectura si…

  • Les estones de lectura els resulten agradables, quan les recorden se senten bé.
  • Poden llegir al costat de persones que per a ells són “importants”: el pare o la mare, els seus mestres, els germans més grans, els companys, els amics…
  • Poden parlar del que han llegit, de si els ha agradat, de per què no els agrada, del que han sentit, de si els ha fet patir, de si han passat por, del que han après llegint aquell article, aquell llibre, aquell fulletó…

Cada curs realitza en aquesta franja diària diferents activitats:

  • El temps per llegir
    • La lectura en veu alta del mestre
    • La lectura preparada en veu alta dels alumnes
      • padrins de lectura (p5 i 6è)
    • La lectura autònoma
  • El temps per parlar de la lectura
    • Presentacions i recomanacions
    • Parlar sobre lectures en comú
      • Conversa literària
      • Tertúlia literària
      • Clubs de lectura
      • Debats de lectures compartides
  • Activitats de formació d’usuaris a la biblioteca de l’escola

L’escola participa cada any al Certamen de lectura en veu alta organitzat per enciclopèdia catalana. L’escola fa primer un concurs intern de lectura i s’escolleixen un representant de cicle mitjà i un de cicle superior per anar a la primera fase a Reus al Centre de Lectura.

 

RECOMANACIONS PER FOMENTAR L’HÀBIT LECTOR A CASA

  • Els petits imiten el que fan els pares, si veuen que els adults de la casa llegeixen ells també ho voldran fer. El millor consell és predicar amb l’exemple. 
  • Compartir estones de lectura pares- fills o germans grans i germans petits. 
  • Acompanyar els fills a la biblioteca
  • Acordar una estona diària per gaudir de la lectura, per exemple abans d’anar a dormir. 
  • Tenir contes i llibres a mà perquè els infants els puguin llegir. 
  • Regalar de tant en tant algun llibre: Sant Jordi, per l’aniversari…