Història

L’Escola Josep Monmany Amat és un centre de titularitat pública situat a Sant Feliu de Llobregat. Arrel de  l’augment de l’índex de natalitat i la corresponent necessitat d’escolaritzar els infants, la nostra Escola va començar a ser construïda l’any 1973.

Trobem la primera referència a la nostra Escola al Butlletí Municipal del gener del 1973 on es recullen les següents paraules: “La familía Monmany cederá gratuitamente al Ayuntamiento una porción de terreno de superfície 4265 m2 60 dm2 , para ser destinado a la construcción de un Grupo Escolar de Enseñanza General Básica, el cual deberá lleva el nombre del ex Alcalde de esta ciutat ilmo. Sr. D. Josep Monmany”. La primera descripció de la nostra Escola, la trobem al Butlletí Municipal de març del 1974 que explicava textualment: “Cada uno de estos grupos idénticos con capacitat para 640 alumnos se alza sobre una superficie de 4000 m., si bien el total de las instalaciones, incluyendo patios, alcanza los 10000 m. Cada edificio está compuesto por una planta baja y dos superiores; cada una de éstas tiene 8 aulas pero está dispuesta de manera que, en caso de necesidad, estas 16 aulas se puedan convertir en 20. Cada uno de los módulos posee cocina, comedor, biblioteca, laboratorio de física y química, sala de profesores, dirección y oficinas, sala de visitas, sala de audiovisuales, pista de carreras, pista polideportiva, foso de arena y gimnasio cubierto”.  I fou inagurada tal com recull la mateixa font l’11 d’octubre del 1974: “Quedamos situados en el 11 de octubre, cinco de la tarde y conforme a lo previsto se procedió a inaugurar los Grupos Escolares de Enseñanza General Básica <Josep Monmany> i <Arquitecto Gaudí>”.

Josep Monmany (Sant Feliu de Llobregat, 1885-1968) va ser un polític català, alcalde de Sant Feliu de Llobregat entre 1947 i 1957. Durant el període de la seva alcaldia va desenvolupar molts dels projectes culturals que avui són símbols de la nostra ciutat:

• L’Ateneu Santfeliuenc: Fundat al 1881 i després d’un període de moltes dificultats polítiques i socials, els socis van poder gestionar la recuperació de l’entitat sent lliurades les claus del local al president l‘1 de maig del 1947.
      • El Centre Parroquial: S’obre aquest saló com espai d’exposició de pintura.
      • L’Exposició de les Roses: La primera exposició es va organitzar l’any 1928, després d’un parèntesi de 14 anys, l’any 1949, es reprèn  l’organització de l’Exposició.
      • Els Jocs Florals: Al 1948, es recupera la seva celebració la qual havia estat interrompuda des de l’any 1914.
      • L’emissora de ràdio: Fou inaugurada al 1948 amb el nom de radio Juventud de Sant Feliu.

La nostra Escola en aquests gairebé cinquanta anys d’història, ha tingut diverses modificacions per anar reajustant-se a les necessitats socials del moment. Així, doncs, inicialment, era de dues línies que estaven distribuïdes en tres plantes però després progressivament atès al descens de natalitat, es va anar transformant en un centre d’una línia. Fou aquest fet, el que va permetre que part de la segona planta fos ocupada pels Serveis Educatius: el CREDA, el CRP i l’EAP i que la planta baixa, on en un principi, hi havia un aparcament, fos ocupada per l’Escola d’Adults.

El curs escolar 2006-2007, atès el nou increment d’índex de natalitat, foren concedits a la nostra Escola pel Departament d’Educació dos grups de P3 amb els quals vam iniciar novament una segona línia. Així doncs, afavorit per una banda, per l’augment de grups de nens/es que anaven consolidant la segona línia de centre i la necessitat dels espais corresponents per atendre aquesta necessitat i per altra banda, perquè les instal•lacions tenien més de trenta anys, el curs escolar 2008-2009 es van iniciar unes obres de remodelació total de les tres plantes de l’edifici.

Aquestes van durar fins al gener del 2010. Posteriorment, durant l’any 2011 es va realitzar la redistribució de les zones d’esbarjo. D’aquesta manera, al setembre del curs 2011-2012, vam començar l’Escola en unes instal•lacions tant interiors com a exteriors, totalment adaptades a les noves necessitats. Posteriorment, en dues jornades de bricolatge (cursos 16/17 i 17/18), els espais exteriors han estat millorats recollint tant les necessitats com el parer dels infants tot creant diferents situacions d’aprenentatge sempre amb la complicitat i l’ajut dels infants i les famílies.

Ara ja coneixeu una miqueta més de la nostra història, ens voleu venir a conèixer i participar del nostre projecte?

Josep Monmany Amat