PERCUSSIÓ CORPORAL A L’ESCOLA

“La música és una gimnàstica impressionant per al cervell” David Bueno

David Bueno, professor de genètica especialitzat en neurociència, sempre posa de manifest com influeix positivament la música al cervell. Avui parlarem doncs de neurociència, música, moviment i ritme.

Segons la neurociència, el cervell més plàstic és el dels infants, per tant, com més estimulat estigui més connexions noves podrà fer i millor serà el desenvolupament de les habilitats cognitives. Segons estudis realitzats, la música estimula el cervell i ens ajuda a poder fer moltes connexions neuronals.

A classe de música treballem molt la música relacionada amb el moviment, juntes afavoreixen aquest increment de connexions entre diferents àrees del cervell i si les dues activitats es realitzen simultàniament es potencien més els beneficis cognitius. Partint d’aquí una de les moltes activitats que fem és la percussió corporal, és a dir, fer sons i ritmes amb el nostre cos.

Aquesta activitat té molts beneficis, aquí en teniu alguns dels més importants:

• Genera la participació activa, on cadascú utilitza tant el cos, com la ment i l’emoció.
  • Treballa la consciència corporal, la lateralitat i la coordinació.
  • Potencia les relacions interpersonals.
  • Augmenta l’autoestima i l’autorealització.
  • Exercita la memòria, l’atenció i la concentració.
  • Fomenta la creativitat i el sentit estètic.

Per arribar a crear una coreografia de percussió corporal anem seguint un mètode d’aprenentatge Senyalització, seqüenciació i música (SSM). Aquest mètode va ser creat pel gran percussionista Santi Serratosa i es basa en que quan aprenem la percussió corporal, les indicacions són a temps real, tenen una estructura molt seqüenciada i sistematitzada amb estructures regulars que ajuden a assolir els objectius. I no podem deixar de banda la música, amb la qual ens expressarem, crearem i sentirem durant tot el procés.

Per acabar, no voldria deixar-me dues paraules molt importants, emoció i motivació. L’emoció és necessària per l’aprenentatge per la qual cosa un estat positiu farà que l’aprenentatge sigui efectiu i si afegim la motivació en aquest cas, amb una música actual amb la qual els i les alumnes hi connectin el resultat no podrà ser millor.

VISCA LA MÚSICA!