Plantejament institucional

Sabem que el Projecte Educatiu de Centre (en endavant, PEC) és la màxima expressió de l’autonomia del centre i l’element vertebrador de la seva activitat. El nostre PEC, atès que ha d’ordenar el seu   desplegament i aplicació per al període de mandat de la direcció del centre, ha d’establir les línies d’actuació prioritàries que es desenvoluparan durant el quadrienni. Una de les nostres actuacions prioritàries és, doncs, la seva actualització. A continuació, fem explícits els valors compartits que regeixen el seu funcionament, la definició de la seva raó de ser i la visió compartida d’escola que ens agradaria ser.

 

MISSIÓ

La raó de ser de la nostra escola és contribuir en l’educació i formació dels nostres alumnes en el seu procés de socialització i individualització, per tal que puguin incorporar-se a una societat multicultural i dinàmica.

Som una escola que volem desenvolupar al màxim les capacitats i competències de tots i cadascun dels infants, com a principi fonamentador de l’equitat i garantia, alhora, de la cohesió social.

Volem formar futurs ciutadans i ciutadanes capaços d’organitzar-se i treballar en equip, ésser tolerants i respectuosos envers el medi i el país; esdevenir persones creatives, amb capacitat d’anàlisi i esperit crític, competents en habilitats socials. En definitiva, que puguin esdevenir persones adultes autònomes i equilibrades que puguin ser part activa de la societat canviant en la que vivim, de manera responsable.

Proporcionar-los, des de les diferents àrees curriculars, les eines, coneixements, procediments i orientacions adients que els permetin en el futur integrar-se de manera satisfactòria dins la societat actual, ja sigui continuant els seus estudis o bé incorporant-se al món laboral.

 

VISIÓ

Volem que al nostre centre el clima de convivència sigui òptim. Que l’activitat diària es produeixi en un ambient respectuós, alegre i relaxat, on la tolerància no es confongui amb la permissivitat; on la convivència sigui harmònica i la resolució de conflictes dialogada; on no es transigeixi amb la violència i els maltractaments tant físics com verbals.

Volem ser un centre integrat en l’entorn, on es fomenti la participació i la motivació de l’alumnat per tal de fer-los sentir l’escola com a seva. Que la participació dels diferents estaments de la comunitat educativa sigui activa i la comunicació entre ells, fluïda. Que la relació amb l’entorn proper (administracions, centres educatius, entitats, etc.) sigui activa.

Volem que l’organització i la gestió del centre siguin acurades i eficients. Que la coordinació, dins i entre els diferents grups pedagògics sigui fluïda i eficaç i condueixi a l’establiment d’acords operatius.

Volem que es potenciï l’acció tutorial, no només a nivell de grup-classe, sinó entesa com una orientació a nivell personal i acadèmic de l’alumnat. Que hi hagi un ambient de treball en equip i s’impulsi una cultura de l’esforç que tingui presents les diferents capacitats personals, de manera que eviti el desànim i la frustració. Que s’atengui la diversitat amb accions individualitzades i programes adaptats.

Volem ser un referent de qualitat educativa, impulsant un canvi curricular que potenciï les competències i habilitats de l’alumnat, oferint nous entorns d’aprenentatge per a afavorir resultats acadèmics òptims dins les seves possibilitats. Que la pràctica pedagògica sigui efectiva i innovadora. Que es fomenti el coneixement precís i l’ús correcte de les llengües oficials, especialment del català, tant a nivell oral com escrit i s’impulsi el coneixement i utilització de l’anglès com a llengua estrangera.

Volem que es fomenti l’ús de les noves tecnologies (TAC) i la seva aplicació en els diferents àmbits d’estudi; i que s’optimitzi la integració dels coneixements de les diferents àrees curriculars en la societat actual a fi que l’alumnat entengui la seva utilitat.

 

VALORS

Partim d’una proposta pedagògica que pretén la formació integral dels nostres alumnes (àmbit socioafectiu, cognitiu, motriu i comunicatiu). Entenem l’educació com un procés integral en el que cal potenciar els diferents aspectes que formen la personalitat dels nens i nenes.

L’Escola Joan Miró es defineix aconfessional i pluralista, garantia del principi de laïcitat i no adoctrinament tant en el vessant polític com religiós, ni permissiva de cap acte fanàtic o intransigent que pugui discriminar les persones. Es presenta el fet religiós dins d’una perspectiva respectuosa. No obstant això, l’escola assegura la formació religiosa en el marc de la legislació vigent. Estimulem en l’alumnat els valors d’una societat democràtica: solidaritat, convivència, respecte, tolerància, diàleg, esperit crític, responsabilitat i autonomia.

L’Escola Joan Miró es basa en el principi de la coeducació, entesa com l’intent d’educar per a la igualtat d’oportunitats, sense cap mena de discriminació per raó de sexe (igualtat de gènere). Igualment, el nostre centre opta per un model d’escola inclusiva en la qual el punt de partida és el respecte pels diferents ritmes d’aprenentatge i on tots els infants hi tenen cabuda. Vetllem per la integració dels nouvinguts.

La nostra escola va iniciar el procés d’immersió lingüística el curs 1986-87. Mantenim el nostre compromís amb la llengua i cultura catalanes. El català és la llengua vehicular i d’aprenentatge i garantim també l’aprenentatge del castellà i l’anglès dins el marc del nostre projecte lingüístic. La diversitat cultural i també lingüística de l’alumnat del nostre centre forma part d’una realitat que cal respectar i compartir.

Estem convençuts que els aspecte emocionals (motivació, fites, expectatives, autoconcepte, autoestima) estan íntimament lligats amb les capacitats cognitives. L’alumnat és el protagonista del seu procés d’aprenentatge.

Treballem de forma explícita, com a part bàsica del procés de socialització: els valors morals (esforç i responsabilitat), les habilitats socials (autoregulació) i les relacions interpersonals (respecte i diàleg) que permetran als infants formar part d’una societat canviant i plural.

Potenciem el treball cooperatiu i col·laboratiu en contra d’un treball més individualista i competitiu. Fomentem les actituds encuriosides, crítiques i investigadores.

Els i les mestres, per la seva banda, són els protagonistes del procés d’ensenyament que té com a punt de partida la reflexió i el treball en equip. Entenem l’avaluació com una eina de reflexió que permet el diagnòstic i possibilita la millora constant dels processos d’ensenyament-aprenentatge i de gestió del centre.

La nostra escola vol ser un espai de trobada entre famílies i docents a través del diàleg, revalorant la tasca del professorat i el paper de les famílies com a part essencial en l’educació.

Procurem educar l’alumnat en el coneixement de la realitat més immediata, participant dels recursos que ofereix la ciutat com a font de coneixement i de formació i augmentant, d’aquesta manera, el sentit de pertinença a una comunitat.