Comunitat d’aprenentatge



Les comunitats d’aprenentatge són un projecte de transformació social i cultural.
Aquest projecte està basat en l’aplicació d’aquelles actuacions educatives d’èxit (AEE) que milloren el rendiment educatiu i la convivència. Les comunitats d’aprenentatge impliquen totes les persones que influeixen en l’aprenentatge i el desenvolupament dels alumnes, incloent-hi mestres, familiars i persones voluntàries.

Els reptes als que vol donar resposta el Projecte Comunitats d’Aprenentatge són:

Superar les desigualtats

Una de les formes de superar les desigualtats consisteix a plantejar uns currículum i unes propostes educatives que proporcionin a tothom expectatives d’èxit.

Aconseguir l’èxit educatiu

Les competències bàsiques són les capacitats que es consideren fonamentals perquè una persona adulta pugui desenvolupar la seva vida personal i professional de manera autònoma i pugui continuar aprenent al llarg de la vida.

Millorar la convivència

La convivència en un centre és necessària per aconseguir l’èxit educatiu.
Millorar la convivència en els centres ha de ser l’objectiu de tothom. Tota la comunitat hi està implicada i el diàleg esdevé l’eina fonamental per aconseguir-ho.
Les pràctiques educatives han d’incorporar els valors democràtics, de diàleg, d’entesa i de consens per assolir una ciutadania compromesa.


Com fer possible aquests objectius?

El mitjà per aconseguir els objectius és l’aplicació de les actuacions educatives d’èxit.

L’aprenentatge dialògic

L’aprenentatge dialògic es basa en la idea que són les interaccions entre les persones, mitjançant el diàleg, les que fan possible que es produeixi l’aprenentatge.
Les persones aprenem mitjançant múltiples interaccions que es donen entre els alumnes i els docents, i també entre els alumnes i totes les persones que participen de la vida dels centres i que poden ser famílies, persones voluntàries…

Principis de l’aprenentatge dialògic



Per saber-ne més…

 Veure el document