ALTRES COL·LABORACIONS

 

FORMACIÓ DEL CLAUSTRE EN PROJECTES DE TUTORIA ENTRE IGUALS
L’escola participa en el GRUP DE RECERCA SOBRE APRENENTATGES ENTRE IGUALS  de l’UAB en un programa educatiu que utilitza la tutoria entre iguals (amb alumnes i famílies) per a la millora de la competència lectora (llengua catalana, castellana i anglesa), expressió escrita i raonament matemàtic.

En aquest primer any de la nostra escola l’alumnat de participarà en programes i projectes d’ “aprenentatge entre iguals” que potenciaran la comprensió lectora i l’expressió escrita entre els infants de Primària.

Al curs 22-23 es realitzarà en els següents cursos:

    • 2nLlegim en parella
    • 3rLlegim en parella
    • 4tLlegim en parella
    • Llegim i escrivim en parella

El Grup de Recerca sobre Aprenentatge entre Iguals (GRAI) agrupa professionals –tant investigadors universitaris com professorat d’ensenyament obligatori– compromesos en l’estudi, la pràctica i la divulgació de l’aprenentatge entre iguals (aprenentatge cooperatiu, col·laboratiu i tutoria entre iguals). Va ser creat al 2004 com a grup de treball de l’ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i, actualment, és un grup de recerca de la UAB. Alguns dels seus membres estan adherits al Seminari Interuniversitari d’Investigació en Estratègies d’Ensenyament i Aprenentatge (SINTE), grup de recerca consolidat.

Entenem per iguals les persones que ocupen un estatus social similar, sense que cap d’elles actuï com a professor professional de les altres. En aquest sentit, ens interessem per l’aprenentatge cooperatiu entre alumnes; entre professors; entre membres d’una família i entre persones voluntàries.

Tant al “Llegim en parella” com a l’ “Escrivim en parella” alguns infants faran de tutors /es i s’hauran de preparar els textos que després hauran d’explicar als seus tutorats /des mitjançant la metodologia proporcionada pel programa.

 

GRUPS DE TREBALL “SER PER APRENDRE”
A finals del curs 2018/2019 un grup de mestres, responent a la crida de l’ICE UAB vam decidir crear un espai de reflexió sobre els ambients d’aprenentatge,  l’equip de treball Ser per Aprendre. L’objectiu principal era trencar l’aïllament dels equips de mestres que porten a la pràctica ambients d’aprenentatge creant un espai de col·laboració. La idea era fomentar la pràctica reflexiva compartida, així com l’intercanvi d’experiències amb la idea de fonamentar les pràctiques escolars, sempre amb el doble objectiu de garantir el benestar i els aprenentatges dels nostres alumnes.
A l’escola actual ens plantegem que els alumnes  aprenguin per ser. Han d’aprendre per ser ciutadans crítics capaços d’entendre el món on viuen i poder intervenir-hi. Aprendre per ser competents.

Aprendre a prendre decisions i argumentar-les. Aprendre a conviure amb els altres. Ja no es tracta només d’aprendre coneixements. En concret, a les propostes d’ambients de moltes escoles els demanem que triïn en funció dels seus interessos, que decideixin en funció de les possibilitats, que planifiquin què faran. Els demanem, en una situació d’aprenentatge, que siguin elles i ells mateixos. Podem dir, doncs, que als ambients i a les propostes d’aprenentatge autònom en general els infant han de ser per aprendre.

 

GRUPS DE TREBALL “LABORATORI MATEMÀTIC”
El laboratori matemàtic està destinat a les escoles i instituts que tenen la maleta de materials.
Aquest curs pretén introduir uns materials a les escoles que ens ajuden a fer unes matemàtiques més lúdiques i vivencials.
Al ser diferents centres cadascú explica als altres com ha viscut l’experiència en la seva aula.

 

PROJECTE DE PATIS OBERTS
Els patis escolars del poble s’obren com a espai d’ús públic per a famílies, infants i adolescents fora de l’horari escolar, en cap de setmana i en període de vacances escolars.

Els objectius principals de l’obertura dels patis escolars són els següents:

  • Optimitzar l’ús dels centres escolars potenciant-ne el vessant educatiu i social, fent possible l’ús del pati com a espai inclusiu de joc i interrelació comunitària.
  • Donar, als infants i joves i a les seves famílies, una alternativa de lleure que s’exerceixi de manera autònoma en un context segur i de proximitat.

Cada pati escolar obert té un servei de monitoratge que obre i tanca el pati escolar dins els horaris previstos, vetlla pel bon ús de les instal·lacions i procura establir dinàmiques de relació entre els infants i joves.

El calendari dels “PATIS OBERTS” de la població és…

 

DANSEM! (1r – 2n)
Els infants de 1r I 2n de les escoles del municipi es preparen les danses tradicionals en la trobada del Dansem! a Polinyà.

Aquesta activitat està coordinada pel Servei Educatiu (Centre de Recursos Pedagògics) del Departament d’Educació situat a Castellar.

 

CANTEM! (3r)
Els infants de 3r de les escoles del municipi es preparen les cançons de la tradicional en la trobada del Cantem! a Polinyà.

Aquesta activitat està coordinada pel Servei Educatiu (Centre de Recursos Pedagògics) del Departament d’Educació situat a Castellar.

 

CANTATA (5è)
Durant el curs escolar l’alumnat de cinquè es prepara les cançons que hauran de cantar a l’Auditori de Barcelona.

Prèviament els especialistes de música han de fer la formació relacionada amb el llibret de solfeig, les coreografies i el material de treball.

 

GIMCAMÀTICA (6è)
L’alumnat de 6è i 1r d’ESO dels centres educatius del municipi preparen per grups propostes lúdiques relacionades amb l’àmbit matemàtic que exposaran en la trobada anual. És un moment per establir relacions entre els infants que el proper curs aniran a l’institut.

Aquesta activitat està coordinada pel Servei Educatiu (Centre de Recursos Pedagògics) del Departament d’Educació situat a Castellar.

 

ENGLISH DAY (CM – CS)
Des de l’àrea de Llengua Anglesa també celebrem anualment la jornada de l’English Day. Aquesta jornada es fa en coordinació amb els altres centres educatius del municipi.

Al llarg del matí els diferents nivells de l’escola realitzen activitats diverses en llengua anglesa: dossiers amb activitats matemàtiques, llengua, cultura anglesa, jocs de taula variats on han d’emprar aquesta llengua, visionat de vídeos…, entre d’altres. Es realitza també una gimcana lingüística amb els i  les alumnes de quart nivell de primària, per una banda, i una altra amb alumnes de sisè i primer d’ESO.