Mètode ABN

L’escola està introduint una nova metodologia pel càlcul matemàtic, aquesta manera de fer s’ha experimentat en moltes escoles amb uns molts bons resultats. Nosaltres ens hem llençat a aplicar-ho perquè és significatiu, treballa amb les coses que ens envolten, perquè no té una única solució i cada nen pot adaptar-se al seu ritme i sobretot perquè augmenta la capacitat de raonament i resolució de problemes.

Segur que en sentir parlar de matemàtiques més d’un arruga el nas. Entendre-les no és una tasca senzilla per a molts de nosaltres; mai hem pensat, però, que potser no ens les van explicar bé.

Perquè “és possible calcular d’una altra manera més motivadora, més fàcil, més connectada amb el pensament dels nens i més adaptada a les seves futures necessitats”. Així ho afirma -i ho demostra- Jaime Martínez Montero, mestre, doctor en Filosofia i Ciències de l’Educació i autor del Mètode ABN per a l’aprenentatge del càlcul i la numeració.

El seu objectiu és desenvolupar la competència matemàtica dels més petits d’una forma senzilla i natural, a partir de l’experimentació i l’aprenentatge manipulatiu, una aproximació lluny de les cotilles i les normes rígides de l’ensenyament tradicional d’aquesta assignatura.

En què consisteix?

ABN són les sigles d’Algorisme Obert Basat en Nombres: la base sobre la qual es treballa són els números complets, “on les unitats, les desenes, les centenes… es componen i es descomponen lliurement sense aplicar una determinada regla o criteri per a la seva resolució final”.

Aquest caràcter obert és un dels seus signes d’identitat: no hi ha una única forma per calcular aquests algoritmes (que es resolen mitjançant operacions bàsiques com sumar, restar, multiplicar i dividir). Es pot arribar a la seva resolució a través de camins diferents en funció de cada alumne i del seu desenvolupament, domini del càlcul, estratègies, etc. I totes elles són vàlides. Una cosa impensable i impossible en els algoritmes clàssics, tancats i que es resolen amb una única regla memorística.

Quins avantatges té?

Per descomptat, l’ABN s’aproxima a la forma natural d’aprendre, flexible i amb sentit. Aquesta llibertat d’aprenentatge fa que l’alumnat sigui conscient d’allò que aprèn i l’apliqui amb plena consciència. “Quan els alumnes entenen el que fan, aprendre es converteix en una tasca més assequible i motivadora, obliden menys i són capaços de connectar aquests aprenentatges amb experiències noves”.

A més, l’experimentació i el raonament els fan augmentar, a més de la competència matemàtica, la seva capacitat per plantejar i resoldre problemes.

-Flexible i significatiu
-Augmenta la capacitat de càlcul mental, raonament i la resolució de problemes
-L’alumnat entén el que fa i sap explicar la seva per què
-Experimental i manipulatiu
-Fàcil d’implementar (s’utilitzen materials i objectes quotidians com botons, escuradents, llapis, gomes … numerats del 0 al 9)
-Motiva i augmenta la seguretat de l’alumnat
-Transversal: el procés d’aprenentatge permet connectar disciplines i aplicar solucions

Quan començar?

El Mètode ABN pot començar a utilitzar-se des de l’etapa d’Infantil (3 anys) i es tanca a 6è de Primària amb continguts d’iniciació a l’etapa de Secundària.

Vols provar-ho?

Una metodologia que pots aplicar a l’escola però també a casa. Et deixem alguns enllaços d’interès perquè els més petits creixin sense barallar-se amb les mates:

[blog de Jaime Martínez Montero]

[Canal Algoritmo ABN – YouTube]

[Algoritmo ABN en Actiludis]

[Cuaderno de numeración ABN para 1º de Primaria – Actiludis]

[Algoritmos ABN: por unas matemáticas sencillas, naturales y divertidas – Profuturo]