Plans de treball

La necessitat de treballar els diversos tipus de sabers a l’escola ens fa plantejar propostes diferents dins d’unes metodologies concretes.

Com ja sabeu, els plans de treball són l’eina més emprada a Primària per regular les decisions de l’alumnat i promoure que es desenvolupi la seva autonomia. Si pretenem que l’alumnat es faci autònom una de les millors maneres de demostrar-ho és permetent que prenguin decisions i que aconsegueixin els recursos i els estris necessaris per portar-ho a terme sense la nostra ajuda directa. Aquesta pràctica educativa ha estat reconeguda pel Departament d’Educació com una pràctica de referència d’Innovació Pedagògica a Catalunya.

Us expliquem con ens organitzem i en què consisteixen:

ORGANITZACIÓ DELS ESPAIS

A l’hora d’organitzar l’espai volem aconseguir un entorn proper a l’alumnat que faciliti la interacció entre els dos grups d’un mateix nivell. Per això disposem de dues aules i un tros de passadís que busquem que convidin a actuar, els proposi desig d’acció i relació.

A Primària, transformem les dues classes d’un mateix nivell en dos espais d’utilització comuna per a tots dos grups en les franges de pla de treball. Aquest és un punt clau de la nostra organització. Trobem atractiva la idea de compartir l’espai, els materials, les activitats.. Desitgem que aquesta ordenació de l’espai constitueixi una referència que estructuri positivament l’activitat i el treball dels grups classe, afavorint així l’equilibri i l’harmonia entre les relacions que s’hi estableixin.

ORGANITZACIÓ DE L’ALUMNAT

En aquestes franges horàries l’alumnat es mou de manera espontània i autònoma, tenint en compte el seu pla de treball o l’itinerari de racons que s’hagi plantejat a l’aula. Pot començar a treballar en propostes que ja té començades o bé iniciar-ne de noves només consultant el seu full de registre.

Afavorim la interacció entre l’alumnat i potenciem diferents tipus d’agrupament procurant que dins de cada espai sigui possible realitzar activitats individualment, per parelles o en petit grup. Aquestes situacions les regulem fàcilment amb la distribució del mobiliari i/o especificant-les en els seus plans de treball.

A inicis de setmana el professorat presenta el Pla de Treball als infants i els hi entrega el seu full de registre. La durada del pla de treball pot variar en funció de l’entrenament que tingui l’alumnat amb aquesta eina. Al primer cicle de primària acostuma a iniciar-se dins d’una mateixa franja i amb poques propostes, utilitzant la pissarra per a poder portar un registre. Quan ja hi tenen una mica de pràctica anem ampliant-lo a més d’un dia per arribar a ser setmanal o quinzenal. Us deixem alguns exemples de cada Cicle:

Exemple Pla de treball Cicle Inicial

Exemple Pla de treball Cicle Mitjà

Exemple Pla de treball Cicle Superior

ELS MATERIALS

A l’escola s’ha començat a reduir molt la presència del llibre de text com a material bàsic d’aprenentatge. Estem immersos en un procés de creació de materials tenint en compte una sèrie de premisses. Volem que els materials amb els quals treballi l’alumnat de l’escola siguin:

• Engrescadors: que captin l’atenció i la mantinguin; aquí hi entren aspectes que van des del disseny fins a la rellevància.
  • Intuïtius: que facilitin l’autonomia sense la necessitat de la intervenció dels docents.
  • Diversos: que hi convisquin a les aules materials manipulables, materials més estructurats, jocs de taula, tauletes, ordinadors, llibres de consulta, quaderns, fitxes…
  • Progressius per nivell perquè tothom hi pugui accedir i tingui garantia d’èxit.

POSEM IMATGE A LES PARAULES..

Us deixem un seguit de links dels diferents Cicles amb algun vídeo i moltes imatges extretes dels Plans de Treball que s’estan fent al llarg del curs:

Cicle Inicial Cicle Mitjà Cicle Superior

Per últim, alumnes del Cicle Superior han fet un programa de ràdio especial per explicar-vos de primera mà en què consisteixen aquestes dinàmiques i com es gestionen. Esperem que us agradi!

Programa Ràdio BiP Plans de Treball

Plans de treball a Primària © 2023 by Escola Busquets i Punset is licensed under CC BY-NC-SA 4.0