Hort escolar

El 30 de juny de 2005 l’Organització de les Nacions Unides per a l’Agricultura i l’Alimentació (FAO) va proposar la creació d’horts escolars per tal de millorar la qualitat de nutrició i la formació dels nens i llurs famílies als països en via de desenvolupament.

Les FAO recomanava els horts escolars a una eina que afavoreix i contribueix a l’educació mediambiental i al desenvolupament individual i social, ja que afegeix una dimensió pràctica als aprenentatges.

L’hort escolar és una eina excel·lent per relacionar els objectius de desenvolupament sostenible amb l’educació, perquè pot ser utilitzat per ensenyar als infants sobre el cuidat de la terra, la producció d’aliments, la biodiversitat i la importància de preservar els recursos naturals.

1. Objectiu de desenvolupament sostenible 2: Erradicació de la fam i assegurar la seguretat alimentària.

L’hort escolar es fa servir per ensenyar a l’alumnat sobre la producció d’aliments, el cicle de vida de les plantes i la importància de mantenir una dieta equilibrada i saludable. Això ajuda a crear consciència sobre la importància de la seguretat alimentària i la necessitat de lluitar contra la fam.

2. Objectiu de desenvolupament sostenible 3: Salut i benestar.

L’hort escolar serveix per promoure la salut i el benestar a través de l’activitat física i la nutrició saludable. L’alumnat aprèn a cuinar i menjar aliments saludables, així com a mantenir-se actius mentre cuiden l’hort.

3. Objectiu de desenvolupament sostenible 4: Educació de qualitat.

L’hort escolar pot ser utilitzat per proporcionar als alumnes una educació pràctica en ciències, matemàtiques, geografia i altres matèries. També pot ser utilitzat per fomentar les habilitats socials i la col·laboració, així com per promoure la responsabilitat i el lideratge.

4. Objectiu de desenvolupament sostenible 13: Acció pel clima.

L’hort escolar pot ser utilitzat per ensenyar als infants sobre el canvi climàtic i les seves causes, així com sobre les maneres de reduir l’impacte humà sobre el medi ambient. Els i les alumnes poden aprendre a plantar arbres i altres plantes que ajudin a reduir l’impacte del CO2 en l’atmosfera.

5. Objectiu de desenvolupament sostenible 15: Vida terrestre.

L’hort escolar pot ser utilitzat per promoure la biodiversitat i la conservació de la vida terrestre. L’alumnat pot aprendre sobre les diferents espècies de plantes i animals que viuen al seu voltant, així com sobre les maneres de preservar els seus hàbitats naturals.