ROBÒTICA A PRIMÀRIA. EL LLENGUATGE COMPUTACIONAL

PER QUIN MOTIU FEM ROBÒTICA A L’ESCOLA?

No és cap notícia que la Competència Digital pren molta importància en la nostra realitat quotidiana. La convivència amb les màquines i els ordinadors ens obliga constantment a adaptar-nos i aprendre a un ritme molts cops massa ràpid. Necessitem que els nostres joves tinguin eines per poder-se adaptar a un futur on els canvis tecnològics formaran part del dia a dia.

A banda d’aquesta preparació, la robòtica ens proporciona una sèrie de competències que complementen les que tradicionalment s’han estat treballant a l’escola:

• Les lògic-matemàtiques, com tot sistema de programació.
  • L’autonomia personal i la capacitat d’organitzar-se i d’anàlisi.
  • Les habilitats socials i de treball en equip.
  • La capacitat per resoldre problemes.
  • La creativitat.

PRIMER PAS: APRENEM EL LLENGUATGE COMPUTACIONAL

Per explicar-ho d’una forma planera, el llenguatge computacional és el llenguatge dels ordinadors. Aquest es composa de seqüències d’ordres molt concretes. Ens permet descomposar una acció en petites parts que hem de descriure i ordenar d’una forma molt precisa per tal que l’ordre s’executi de la forma més eficaç possible.

Treballar aquest tipus de llenguatge a través de la robòtica estimula el pensament computacional que ens ensenya a resoldre problemes i a enfocar reptes: és l’habilitat d’aprendre a aprendre.

Per fer anar aquest tipus de pensament cal entrenar-se, i, com en tots els entrenaments, hem de partir de la base per poder arribar al capdamunt. Primer cal manipular i vivenciar per després poder imaginar, crear i desenvolupar pensament abstracte.

JOCS DE TAULA PER APRENDRE EL LLENGUATGE DE LES MÀQUINES:

A 1r i 2n de Primària, juguem a BITS AND BYTES…

Aquest joc de cartes conté les primeres seqüències de programació, les més bàsiques. Amb algunes modificacions del reglament, hem aconseguit crear diferents nivells de dificultat, combinant la dinàmica del joc amb el propi moviment pels més petits i introduint variables més elaborades pels més grans.

Al Cicle Mitjà, aquest curs estrenem el ROBOT TURTLES.

Aquest joc de taula ens permet ampliar els coneixements sobre el llenguatge computacional i proposar-nos reptes de major dificultat. Fins i tot podem generar les primeres variables.

A 5è i 6è de Primària, juguem a Scottie Go!

Scottie Go!: programación básica para niñ@s | Blog Vicens Vives

Aquest joc de sobretaula, combinat amb l’ús de la tablet (app Scotie Go!EDU) ens permet anar augmentant el nivell de dificultat en cada curs. En ell ja trobem problemes que s’han de resoldre amb diferents variables i condicionals.

SEGON PAS: INTERACTUEM AMB ROBOTS.

Un cop haurem “entrenat” amb el llenguatge computacional, arriba l’hora de remenar els robots. De moment preveiem treballar amb aquests:

BLUEBOT: Per a Cicle Inicial.

EDISON: per a Cicle Mitjà i Superior.

Aquí us passem uns vídeos per a que us feu una idea del que podem arribar a fer. Esperem ben aviat poder-vos passar els nostres propis vídeos.

BLUE BOT

ROBOT EDISON

Esperem que trobeu la iniciativa tant interessant com nosaltres.