APRENDRE MATEMÀTIQUES A TRAVÉS DEL JOC

Avui ens visita la Carina Guixé, una exalumna de la nostra escola que està cursant primer de batxillerat. La Carina està realitzant el seu Treball de Recerca amb un tema que ens sembla molt interessant: Aprendre matemàtiques a través dels jocs de taula.

Per completar la informació del seu treball, s’ha entrevistat amb la senyoreta Carme i amb la Laura per saber com treballem els jocs i les matemàtiques amb petits i grans.

Li hem explicat que el joc de taula, com que és molt manipulatiu, té una major presència en els cursos més baixos, doncs els nens d’aquestes edats aprenen interaccionant i vivenciant les matemàtiques. A mesura que es van fent grans i van adquirint capacitat per imaginar (capacitat d’abstracció) ja no és tan necessari, però sí que continua aportant molts beneficis a l’aprenentatge, no només de les matemàtiques, sinó de qualsevol àrea curricular. El joc, ens permet treballar aspectes com la capacitat d’atenció, l’anticipació i l’estratègia, el respecte per unes regles i aspectes emocionals com saber perdre i saber guanyar. És per aquests beneficis que l’escola ja fa uns cursos que incorpora jocs de taula al material de treball de totes les aules (sota el consell del nostre “assessor particular”, el Jorge Moya 😉). En el cas dels mes grans, que tenim menys temps per dedicar als jocs, fins i tot organitzem trimestralment sessions de gamificació (jocs per aprendre) i en el nostre horari de pati sempre està present un espai on poder-los gaudir, si es vol.

La Carina ha organitzat una sessió de gamificació a la Classe de Cicle Superior. Ens presenta tres jocs de taula on apareixen molts aspectes matemàtics:

Aquest és un interessantíssim joc d’estratègia!!!

Nomenat Joc de l’any 2016, tracta d’un grup d’exploradors que s’internen en la selva per trobar tota mena de tresors. Cal guiar al teu equip d’expedició a través dels camins de la jungla, parant atenció al que fan els altres jugadors i recollint or i diamants al llarg de la partida.

A partir de 8 anys i per gaudir-ne amb tota la família.

Aquest joc ens ha encantat, tot i que les partides són una mica llargues i no hem pogut acabar.

Després de la partida hem reflexionat sobre els aspectes matemàtics que hem treballat fent aquest joc:  l’orientació espacial, la previsió (atzar i combinatòria), fins i tot ens ha recordat al llenguatge computacional!!!

Aquest és un joc trepidant i molt senzill de jugar. De dos a quatre jugadors, a partir de 8 anys (tot i que existeix al mercat la versió Júnior, que inclou també als més petits). Cal resoldre contra rellotge el puzle amb les fitxes de tetris seleccionades abans que s’aturi el temps o que el resolgui un dels teus contrincants. Les partides són ràpides i les normes flexibles al temps i a l’edat dels jugadors.

Aquest serà la pròxima adquisició per la nostra aula!!! Ens ha agradat molt! Ens ha servit per divertir-nos però també per treballar aspectes matemàtics com la geometria i els moviments en el pla (girs i translacions).

Aquest és un joc clàssic, per a dos jugadors, que ja volta per alguna de les nostres aules.

És un joc competitiu on un jugador ha de desxifrar el codi de colors que ha posat l’altre, realitzant combinacions de diferents peces de colors. A partir de 7 anys, tot i que es poden flexibilitzar les normes i jugar-hi amb nens/es més petits/es.

Reflexionem sobre l’aspecte matemàtic i ens adonem que hem treballat la lògica i la combinatòria.

Aprofitem per ensenyar-li a la Carina altres jocs matemàtics que tenim a la classe:

Ens ha encantat la teva sessió de gamificació, Carina!!! Ens hem divertit i ens has ensenyat matemàtiques a través del joc…😉 Aprenem en xarxa!!!!