UNA GALLINA MOLT PONICANA…

A les aules d’Infantil sovint treballem cançons i cantarelles que ens ajuden a comptar: “Un cigró petit…”, “Una mona hi ha al terrat…” i més i més.

Però hi ha una cançó molt especial, aquella que explica la història de “La gallina ponicana”, que darrerament és un èxit a la nostra classe. La sabeu?

Segur que la senyo pensa que és un “hit” molt interessant, perquè ensenya a COMPTAR fins a un número molt i molt important en el nostre món: el número DEU!

Potser per això, fa uns dies vam rebre a l’aula una capsa petita de cartó que contenia una “titella ponicana”, i al cap d’uns dies, en arribar de bon matí, ens vam trobar amb aquesta sorpresa a la classe:

Un cistell ple d’ous que la nostra “gallina ponicana” havia post setmana rera setmana!

Com que n’hi havia molts, ens vam preguntar si podia ser que la gallina, treballadora i generosa, n’hagués preparat un per a cadascun de nosaltres. Per tal de treure’n l’entrellat, vam pensar que seria bona idea REPARTIR-los entre nosaltres. La Carme va dir que era una gran pensada i va afegir que a partir d’questa idea, podíem aprofitar per dur a terme alguns reptes matemàtics.

“Sí!!!”

Som-hi doncs, a REPARTIR:

“UN ou per a cadascú”

“Si som ONZE nens i nenes de P.3 i P.4, hi ha hagut UN ou per a cadascú i no n’ha sobrat CAP al cistell,

quants ous penseu que havia post la gallina?”

Pensem, pensem…

“ONZE ous!”

“Creieu que podríem posar tots els nostres ous ben guardats en aquesta capsa especial de DEU forats?”

“Provem…”

“Comencem a gaurdar-hi els ous els nens i nenes de P.3?”

“Pon-n’hi UN, pon-n’hi DOS, pon-n’hi TRES, pon-n’hi QUATRE”

“Si només hi posem els nostres ous sobra lloc a la capsa. Encara queden lliures SIS forats.”

“Hi afegim els ous de P.4?”

“Pon-n’hi CINC, pon-n’hi SIS, pon-n’hi SET, pon-n’hi VUIT, pon-n’hi NOU, pon-n’hi DEU”, “Ep! Hem omplert la capsa i encara resta UN ou per guardar!

“Vejam, si AFEGIM els SET ous de totes les nenes i nens de P.4 no caben a la capsa. Com que només restaven SIS forats buits i nosaltres som SET, la quantitat TOTAL és més gran de DEU!”

“Entre tots i totes som ONZE: DEU i UN MÉS”

Quin tip de pondre, ponicana, i quin tip de COMPTAR!

Tot seguit, la senyo ens va proposar de jugar a “endevinar” quants ous havia post la gallina ponicana al llarg de les setmanes, MIRANT unes fotos que havia preparat; ho havíem d’aconseguir encertant-ho a COP D’ULL, sense comptar les quantitats una per una amb els dits. Sembla que les senyos d’aquesta manera de VISUALITZAR les quantitats en diuen fer CÀLCUL GLOBAL:

El primer dia de jugar a “endevinar quantitats” vam triar només les imatges d’UN, DOS, TRES, QUATRE, CINC i SIS ous. Ens ho vam passar pipa i vàrem treballar de valent fent aquests jocs matemàtics. Vam COMPTAR, vam VIVENCIAR quantitats més petites i més grans, i vam continuar creant les bases per CALCULAR.

Més endavant anirem afegint les imatges dels ous de la ponicana amb altres quantitats, i comptarem i vivenciarem unes i altres per ENTENDRE-les de veritat…

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>