I UN MÉS?

Avui voldríem compartir amb vosaltres una experiència que hem dut a terme a la nostra aula: us ve de gust fer un  VIATGE MATEMÀTC a través de la nostra descoberta? Doncs som-hi!

L’aventura “matemàtico-viatgera” de P.3 i P.4 va començar un matí a la classe, quan la Carme ens va mostrar un material nou que havia arribat per a nosaltres:

Era un AUTOBÚS MATEMÀTIC!

És a dir, un vehicle de fusta amb DUES fileres de CINC seients cadascuna, i DEU passatgers del mateix material per POSAR i TREURE: CINC de vermells i CINC de blancs. La senyo ens va explicar que aquest vehicle tenia amagats molts i molts reptes que feien COMPTAR, DESCOMPTAR i CALCULAR, i que amb el pas del temps, mentre creixeríem, els aniríem treballant…

Per començar “l’aventura” del dia, teníem preparades a terra una carretera ben llarga i DUES fileres de parades d’autobús marcades amb DEU punts de color: CINC en un costat i CINC en un altre:

Va ésser casualitat que el dia que teníem preparada l’experiència només érem DEU companys i companyes a classe, i ens vam situar UN a cada parada del trajecte, amb UN passatger de fusta per a cadascú a la mà. Per raons una mica estranyes, sembla ser que tota la gent dels barris que pujaven en un costat de carretera eren de color vermell, i els dels barris de l’altre costat, tots de color blanc. Curiositats!

I va arribar el moment d’engegar el motor… RUM, RUM!

Abans de començar el trajecte vam comprovar que no hi ha ningú a l’autobús: hi ha ZERO persones.

El vehicle va engegar i aviat va arribar a la PRIMERA parada. Si hi puja UN passatger, quants n’hi haurà?

“ZERO i UN MÉS fan: UN”

Continuava el viatge, i tot seguit s’afegia un viatger MÉS, d’un barri de l’altre costat.

Quants seran UN i UN MÉS?

“Un i UN MÉS fan: DOS!”

I parada rera parada, AFEGINT-ne sempre UN MÉS, vam anar omplint l’autobús. Per tal que tothom pugués “guardar al cap” una “forma molt fàcil de veure” les QUANTITATS, la senyo aixecava el vehicle a cada aturada i ens l’ensenyava plantat.

UN, DOS, TRES, QUATRE, CINC, SIS, SET, VUIT, NOU i DEU.

Posant-ne sempre UN MÉS, havíem anat seguint la cantarella de COMPTAR!

Vam aprofitar l’activitat per ORDENAR les parades, enganxant un gomet amb el NOMBRE al responsable de cadascuna:

“Quins gomets més xulos! N’hi ha de l’1 fins al 9…”. “Com ho farem per retolar la parada núnero DEU?”

I després de COMPTAR i CALCULAR, la Carme va dir que els responsables de les parades podíem anar a fer un tomb per la classe, per esbargir-nos i descansar. I quan no ens ho esperàvem, ens va demanar que ens ORDENÉSSIM en una sola fila segons els NÚMEROS de les parades:

“Lluny de la referència dels coixins de les parades ens va tocar pensar!”

Ho vam repetir uns quants cops això de fer un tomb i tornar-nos a ordenar: JUGANT, COMPTANT, vivint amb el cos, ORDENANT NOMBRES que expressen QUANTITATS… Això de fer mates és divertit de veritat!

I per acabar, les DEU persones de l’autobús volien tornar a casa seva, i nosaltres, responsables de parada, no les podíem pas deixar empantanagades. Així que cadascú al seu lloc, i com que es tractava de BAIXAR,  tocava pensar “I UN MENYS?”, “Quants seran?”

“DEU, NOU, VUIT, SET, SIS, CINC, QUATRE, TRES, DOS, U”

i ZERO.

D’això se’n diu DESCOMPTAR!

Vam tenir la sensació que arribava la fi del trajecte, però la senyo ens va dir que de tant en tant faríem de nou un entrenament, mirant unes fotos de l’autobús amb diferents QUANTITATS de persones que volien viatjar. Segur que aquestes imatges ens podran ajudar a entendre millor les QUANTITATS, els NOMBRES i les OPERACIONS de “PUJAR” i “BAIXAR”.

 

 

 

 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>