CERVIÀ ANTIC A CICLE SUPERIOR: ELS CARRERS I ELS OFICIS

Com cada dos anys, a l’escola l’Aixart de Cervià de Ter els de cicle superior estudiem com ha  evolucionat el poble fins aquesta època actual des de l’edat mitjana. Ens ha sorprès descobrir que abans no es deia com es deia ara, sinó que s’anomenava Cinniana, després el van canviar a Cervianam, però ha acabat anomenant-se Cervià de Ter. El projecte va ser emocionant i interessant, perquè fent jocs i excursions vam aprendre molt sobre el nostre poble. Així, durant la primària hem estudiat sobretot com era abans aquest poble, de petits vam estudiar la part del castell i també Silvi Llobet, a cicle mitjà el monestir i en aquest any hem estudiat els carrers, els oficis, la població i la història del poble des de les restes romanes a l’actualitat.

El plànol de Cervià de Ter

Per començar, vam haver de emplenar un plànol de Cervià de Ter posant els noms dels carrers, edificis i escultures importants. De primeres ens van donar un mapa sense res i en grups calia posar on estava el nord, el sud, l’est i l’oest, en quin sentit estaven els carrers i on estaven els llocs més visitats de Cervià. Tota la classe va fallar mínim en una que era el número deu que no sortia en el mapa i havies de col·locar-lo tu.

Passejada guiada per Cervià

A la tarda del dilluns ens va fer la classe  en Gerard Oliver, que ens va explicar coses de la història  de Cervià des dels romans fins a l’ara. Amb ell vam sortit a fer una caminada pel poble i ens va anar explicant coses molt interessants dels carrers i les places, dels edificis, de la muralla i indrets diferents. Vam aprendre moltes coses.

Presentació de llocs de Cervià

El dimarts 28 vam començar a preparar les presentacions de llocs de Cervià de Ter que ens va explicar en Gerard Oliver, el pare d’en Domènec, el dia abans. Vam triar els llocs més representatius: el safareig i el Torrent Anglí, la porta de la muralla del Monestir de Santa Maria, el carrer de la Força (de la Muralla) i la casa d’en Llorenç Pagans i Julià, la Torre de les Hores, plaça de les Armes, les restes romanes de sota l’escola, el carrer Hospital i la seva porta, l’entrada de la part de Cervià i el castell . En grups  de quatre persones, dos de sisè i dos de cinquè i un grup  de cinc. Un cop triats els llocs ens vam posar mans a l’obra. Amb els apunts que vam fer de  l’explicació que ens va fer en Gerard vam poder completar més el treball.

Ruta a Google Maps

De la presentació que havia preparat cada grup en vam fer una ruta de Google Maps, perquè si vens a Cervià puguis veure’ls tot seguint-la. Primer, al parc de l’escola l’Aixart que a sota hi ha unes restes romanes enterrades, després al Monestir de Santa Maria, al safareig que és al carrer del  Torrent Anglí, d’allà cap al carrer Hospital, després al carrer Muralla, on hi ha la Torre del Rellotge, i més endavant l’estàtua de Josep Baró i, per últim, cap a una plaça molt maca que es diu plaça de les Armes.

Dibuixar un racó de Cervià

El dimarts a la tarda vam anar a fer un dibuix al poble. Podiem triar a on volien fer el dibuix, quedar-nos a la plaça o anar a un altre lloc. Vam fer els dibuixos amb llapis. Ens van acompanyar l’Oti, la Dolors, Juanjo i la Carme. Feia sol i es veia bé el poble.

Els oficis

Dimecres vam fer el treball dels oficis. Es tractava de pensar un ofici antic per exemple, perruquera, fuster, pagès, arquitecte, professora, sabatera, dones de la neteja, pastor…i buscar informació. Vam prendre anotacions i vam descriure com era l’ofici abans i com va evolucionar fins avui dia.

La Gimcana

Divendres vam sortir al matí a fer una gimcana que era una mica difícil. Havien d’anar al monestir, safareig i a  l’escola per esbrinar pistes. Quan encertàvem una pista, ens posaven un segell al full del recorregut. Ens vam haver de fixar en parts del poble a les quals normalment no hi posem atenció. Va ser molt divertit!

L’àlbum

Els nens i nenes de l’escola l’Aixart hem fet projectes al Cervià antic en grups on s’han barrejat alumnes de 5è i 6è. Al llarg de la setmana hem deixat per escrit allò que hem après. Amb les tasques que hem fet amb l’ordinador hem elaborat un àlbum digital.

Amb aquest projecte hem fet com un viatge al passat que ens ha servit per conèixer millor com vivien els nostres avis i àvies, i també que vivim en un poble que té molta història i molts indrets que paga la pena visitar.