Cultura digital

DOCUMENT D’ACOLLIDA I ESTRATÈGIA DIGITAL

Si voleu fer una lectura del document, cliqueu el següent enllaç.

NORMATIVA D’ÚS DELS DISPOSITIUS DIGITALS

Aquesta normativa, ha estat aprovada en el consell escolar del 13 de juny de 2023.

UTILITZACIÓ DELS APARELLS

Els docent, en qualsevol circumstància, és qui dirigeix la classe i organitza l’ús dels ordinadors a l’aula. En cap cas es faran tasques diferents amb l’ordinador de les que indiqui el docent.

L’ordinador, a l’escola, és una eina d’ús acadèmic i, per tant, no es pot fer servir per a cap altra finalitat personal o particular com ara xatejar, jugar, descarregar vídeos…Només si el professor ho diu expressament podem fer una excepció a aquesta norma.

Està totalment prohibit gravar vídeos o sons, fer fotos, canviar el fons de pantalla i qualsevol altra acció no necessària per al desenvolupament de la classe i sense la supervisió del/la mestra.

En cas que l’ordinador o dispositiu s’hagi de portar a casa, la família es responsabilitza de l’ús acadèmic adequat i correcte que el seu fill/a fa dels dispositius. En aquest cas es regeix pels mateixos principis exposats en aquest document de normativa.

A L’AULA

El so ha d’estar desactivat, tret que el docent indiqui el contrari. Cada alumne ha de portar els seus auriculars.

A cada classe hi ha uns/es responsables de portar i carregar els ordinadors i/o dispositius.

L’ordinador només s’ha d’obrir quan el docent ho digui explícitament.

Cada alumne ha de treballar amb el seu ordinador i no fer servir el del company/a, sempre que el docent no digui el contrari.

Només es poden fer servir els portàtils dins l’aula o en els llocs on ho indiqui el docent.

No es poden utilitzar, a no ser que el docent ho indiqui, a l’hora d’esbarjo i al migdia.

Els portàtils s’han de guardar en el lloc indicat per l’escola.

Mentre el professor explica, i sempre que ell no indiqui el contrari, els ordinadors han d’estar amb la tapa abaixada.

En absència del docent, només es pot utilitzar l’ordinador si hi ha una autorització expressa d’aquest.

Els/les mestres poden tenir accés a tots els ordinadors i als seus continguts. El docent podrà retirar un ordinador quan se’n faci un mal ús. Un docent podrà fer esborrar tot el que consideri no adequat.

Les contrasenyes han de ser secretes, personals i intransferibles. No es poden compartir entre els /les alumnes.

Els docents sí tenen coneixement de totes les contrasenyes.

Cal respectar el dispositiu propi i el del company/a i comunicar al docent qualsevol comportament inapropiat.

Cal conservar el portàtil amb tots els adhesius.

Els portàtils, els carregadors i els auriculars de cicle superior han de tenir les etiquetes  que indiquin el nom i cognoms de l’alumne/a, en cas de pèrdua o deteriorament de l’etiqueta serà l’alumne/a qui ho comunicarà a la coordinadora digital.

En cas d’avaria, cal lliurar l’equip a la direcció o la coordinadora digital del centre.

És important cuidar els dispositius per a un correcte funcionament i un millor manteniment. Per això:

• Cal no aixecar el dispositiu agafant-lo de la pantalla. Cal fer-ho sempre des de la base.
  • No s’ha d’exposar el portàtil a canvis bruscs de temperatura.
  • Cal tenir especial cura amb la pantalla: no exercir pressió sobre la mateixa, col·locar objectes de pes damunt quan el portàtil estigui tancat i vigilar que no hi hagi cap objecte sobre el teclat quan es baixi suaument la pantalla.
  • No tocar la pantalla amb cap objecte que pugui marcar-la o ratllar-la.
  • Les reixetes de ventilació no poden ser tapades o obstruïdes.

AVARIES

L’alumne és el màxim responsable de la cura del seu portàtil. Si el dispositiu té algun problema, es lliurarà a la coordinadora digital o a  la direcció del centre perquè avaluï l’avaria. Si cal, s’enviarà al servei de manteniment tècnic per ser revisat.

Les reparacions les gestiona exclusivament el centre perquè sinó es perd la garantia.

En cas de trobar-se el dispositiu en reparació, l’alumne tindrà la possibilitat d’utilitzar-ne un del centre. Els/les alumnes que utilitzin dispositius en préstec seran els responsables dels mateixos durant aquests dies.

FALTES GREUS

-Malmetre intencionadament els dispositius digitals. (exemples copejar la màquina, tirar-la contra el terra, arrencar una tecla, ratllar la pantalla…).

-Vulnerar intencionadament els drets d’imatge dels membres de la comunitat educativa. (exemples utilitzar o capturar la imatge i o l’àudio sense permís…).

-Utilitzar els dispositius digitals per ofendre, agredir. (exemples correus ofensius, continguts racistes, suplantació d’identitat…).

SANCIÓ

• En cas de dany material el centre gestionarà la reparació del dispositiu però es pot demanar a la família una aportació econòmica per compensar el dany.
  • Quan no hi hagi dany material s’aplicaran les sancions corresponents a faltes greus o lleus recollides a les NOFC.

FALTES LLEUS

Són totes les faltes que es cometin en relació als dispositius digitals i que no es considerin faltes greus.