Projecte Lotus

L’Escola inicia el curs 2019/20 el Projecte Lotus amb els alumnes de primària. Aquest projecte el portarem a terme durant 3 cursos, de tal manera que tots els alumnes de l’escola treballaran les sessions presencials a l’escola durant l’horari lectiu.El projecte Lotus és una de les apostes més innovadores del projecte Manresa 2022 en el terreny educatiu.  L’Ajuntament de Manresa organitza el projecte Lotus, amb la col·laboració d’Aula Aura.

Projecte Lotus

El projecte Lotus està emmarcat en el projecte estratègic de ciutat Manresa 2022, concretament en el seu tercer eix estratègic, que gira a l’entorn de la llum, entesa com a icona manresana i també com a símbol de l’espiritualitat.  En aquest tercer eix s’inclouen tot un seguit d’activitats adreçades a les escoles.

El projecte Lotus implica: Espiritualitat. Llum. Transformació.

La missió del projecte Lotus és treballar amb els més joves per potenciar l’autoobservació, l’autoconeixement, el coneixement mutu i la descoberta de l’entorn, així com ajudar-los a utilitzar la reflexió, l’autocontrol i la comprensió mútua com a eines de gestió emocional per a la resolució de conflictes i el benestar interior, amb l’objectiu de reforçar-hi els valors d’autoestima, respecte, solidaritat, pau i sostenibilitat, però a partir bàsicament de tècniques de transformació interior i no tant d’una aprehensió intel·lectual d’aquests valors.
Objectius generals:
  • Treballar per formar futurs ciutadans més conscients
  • Treballar l’equilibri físic, mental i emocional de la persona
  • Desenvolupar la capacitat d’autoobservació i autoregulació
  • Millorar la concentració i atenció
  • Reduir l’estrès i l’ansietat
  • Millorar habilitats interpersonals (increment de l’amabilitat i respecte amb un mateix i amb els altres, etc).
  • Crear un clima més saludable, ètic i compassiu, dins i fora de l’aula
  • Promoure la pau, amb un mateix i amb els altres, reduir conflictes.
  • Aconseguir una ciutadania més cohesionada, acollidora i pacífica
Objectius específics:
  • Relaxar el cos
  • Incrementar la sensibilitat i consciència corporal
  • Tranquil.itzar la ment
  • Millorar l’atenció i la concentració
  • Aprendre a ser conscient del moment present
  • Conèixer bases de neurociència per millorar l’aprenentatge
  • Aprendre a identificar i regular emocions i pensaments
  • Dominar les emocions amb més habilitat, especialment les difícils (ira, por…)
  • Desenvolupar la tolerància a la frustració i l’estrès
  • Aprendre a aturar-se  i a respondre enlloc de reaccionar, aprendre a controlar els impulsos
  • Aprendre a respirar i a trobar en un mateix un lloc de serenitat i seguretat
  • Aprendre a escoltar-se a un mateix i als altres
  • Potenciar l’empatia i la comunicació no violenta
  • Treballar l’autoobservació i l’autoconeixement: punts forts, habilitats, talents, punts febles…
  • Augmentar l’autoestima
  • Potenciar el pensament crític i creatiu
  • Conèixer els valors que són importants per a cadascú creences, judicis, prejudicis i necessitats
Característiques:
  • Vivencial: Es tracta bàsicament d’experimentar vivències.
  • Pràctic: El projecte proporciona eines, a través de pràctiques, que es poden utilitzar a la vida quotidiana.
  • Valors: Es treballen valors, que són universals per a tots els éssers humans, centrant-nos en tot el que ens uneix i ens és comú en el camí del benestar, pau i plenitud.
  • Laic: Enfoquem l’espiritualitat des d’una vessant laica, respectuosa i integradora.
  • Basat en tradicions milènaries: en el mindfulness (basat en el budisme)  i també en el ioga (basat en la tradició vèdica)
  • En el cas del lotus blau, s’enfatitza la natura, recorrent la part final del Camí Ignasià, de Castellgalí a Manresa. Aquest camí és simbòlic perquè representà una transformació per a Sant Ignasi.

Podeu trobar més informació a la següent adreça: https://www.manresa.cat/web/article/6212-lotus