Educació primària: com treballem?

Treballem per ESPAIS:

Espais de llengua, matemàtiques, biblioteca i informàtica

Amb els espais proposem un temps d’aprenentatge on la dinàmica que es genera dona l’oportunitat de desenvolupar propostes de recerca pautades, i que es poden realitzar a nivell individual o en petit grup segons la dificultat de la proposta. Els treballem d’una manera manipulativa, d’observació directa, d’experimentació i de manera escrita, quan es creu necessari.

  • S’ocupen diferents espais físics de l’escola
  • S’organitza tot l’equip de mestres de tal manera que pugui acompanyar en tot moment a l’infant.
  • Continguts de l’àmbit lingüístic i matemàtic tenint molt present la interacció entre aquests 2 àmbits:
      • Comprensió lectora amb resolució de problemes.
      • Expressió escrita amb mesura, numeració i càlcul.

Cada alumne/a disposa d’un dossier on es va recollint tota la feina que es va fent durant el desenvolupament de l’espai.

A l’espai de biblioteca sorgit per iniciativa dels mateixos nens i nenes de l’escola es vol potenciar  com a un espai de recursos on tant els alumnes com els professors, i tota la comunitat educativa en general puguin trobar informació en diversos suports. Entenen la biblioteca com un recurs fonamental per a l’adquisició de les competències bàsiques i el desplegament dels continguts curriculars, i com un element clau en l’assoliment de l’hàbit lector, la competència de cerca d’informació i l’adquisició d’aprenentatges autònoms.

A l’espai d’informàtica els alumnes adquireixen diferents habilitats per poder-se desenvolupar en el món tecnològic. Aprenen a utilitzar diferents programes que els ajuden a desenvolupar tasques de recerca, esquematització, presentacions entre d’altres. El què volem aconseguir es formar uns alumnes competents en l’àmbit de la digitalització.

Treballem per CAPSES: 

Capses d’aprenentatge

Hem començat a fer servir les capses d’investigació/d’aprenentatge com una forma de treballar l’àmbit de medi natural de manera més vivencial i significativa per a l’alumnat. Cada caixa representa un tema determinat del medi natural  i inclou diferents propostes de treball perquè els alumnes, organitzats en petits grups, investiguin i duguin a terme diferents activitats per descobrir i comprendre els continguts curriculars.

Abans d’obrir una caixa, observem el disseny, els dibuixos… i, entre totes i tots fem hipòtesis sobre el possible contingut que ens trobarem a dins. Quan obrim la caixa, trobem un repte que haurem de realitzar. Per poder dur-lo a terme, abans s’hauran de fer les investigacions corresponents per poder tenir els coneixements necessaris. Cada caixa inclou carpetes de diferents colors. Cada grup agafa una, es llegeixen les instruccions i es duen a terme les diferents activitats, investigacions, experiments… que es proposen. Quan es finalitzen les activitats de cada carpeta, es fa la corresponent rotació perquè tots els grups puguin treballar tots els continguts del tema. Cada alumne/a disposa d’un dossier on es va recollint tota la feina que es va fent durant el desenvolupament de la caixa; també inclou un espai per dur a terme esquemes-resums, rúbriques d’avaluació, full d’estudi…

Per què les fem i qui hi participa?

Perquè el nou currículum del Departament d’Educació demana que les metodologies de treball amb els infants a l’aula es vagin modernitzant i actualitzant per poder desenvolupar les competències que necessitaran quan acabin l’escolarització obligatòria. A més, a través d’aquesta metodologia facilitem que el procés d’aprenentatge sigui més atractiu i significatiu per als alumnes.

A partir del curs 17-18, les proves anuals de Competències Bàsiques de 6è incorporen l’àrea de coneixement del medi natural, on els alumnes han d’aplicar diferents coneixements relacionats amb aquesta àrea en diferents activitats de tipus competencial. Aquesta novetat ens ha animat a començar a treballar amb aquesta metodologia a Primària (durant les franges de medi), ja que permet que els alumnes tinguin la capacitat de resoldre problemes reals, en contextos diversos, integrant coneixements, habilitats i actituds, tal com indica el nou Currículum i la nova Ordre d’Avaluació de Primària. Seguirem disposant dels llibres de text de medi natural i social, però els farem servir com una font més de consulta.

Què permet el treball amb capses d’aprenentatge?

  • Anar transformant el treball analític i tradicional dels diferents temes de medi natural i social a un més globalitzat i competencial, més proper al món real.
  • Fer hipòtesis i iniciar processos d’investigació per trobar respostes a les preguntes que successivament es vagin plantejant.
  • Anotar correctament les respostes i observacions: fent esquemes, dibuixos, gràfics, taules, resums…
  • Analitzar i comparar les dades obtingudes, traient conclusions, verificar-les amb altres grups, etc.
  • Buscar informació en diverses fonts (se solen proposar pàgines webs on poden consultar i contrastar informació).
  • Contrastar els resultats obtinguts amb les hipòtesis formulades dels diferents companys/es que hagin investigat sobre el mateix.
  • Fer presentacions sobre els continguts investigats i compartir-los amb la resta de companys/es.
  • Sintetitzar els aprenentatges que van apareixent durant el desenvolupament de la capsa, fer els corresponents esquemes i preparar el full d’estudi per fer, si escau, la prova corresponent.
  • Diferents tipus d’avaluació: co-avaluació i autoavaluació (rúbriques).

El RELAT: 

Mira qui parla

En aquest espai, treballem els quatre blocs del llenguatge: escoltar, parlar, llegir i escriure. És mitjançant el llenguatge que es construeix coneixement, i també és el llenguatge l’eina que ens permet comunicar-nos. Mitjançant la conversa, activitats de consciència fonològica i jocs de llengua oral i escrita, es treballen els diferents elements del llenguatge per tal de millorar el coneixement i la competència lingüística dels alumnes.

Treballem amb els altres: 

Padrins i Fillols

El projecte de Padrins i Fillols consisteix en anomenar alumnes grans “padrins de lectura” d’alumnes més petits que són els seus “fillols de lectura” i, que com fan els padrins, tenen cura del petit o petita fillol/-la ajudant-lo a llegir, explicant-li contes… creant un ambient cooperatiu i una relació d’afectivitat per a l’ensenyament-aprenentatge. Aquest projecte es va iniciar responent a una idea de cooperació entre alumnes grans i petits i participació intercicles. Això implica un canvi organitzatiu: treballem junts, treball col·laboratiu entre iguals d’edats diferents, treball per parelles… Per part dels grans: tutorització/acompanyament del procés d’apropament a la lectura que fan els petits i l’intercanvi (ensenyar entre iguals és una bona manera d’aprendre).

Els alumnes de 2n i de 6è ja han començat l’apadrinament lector.  Els nens de 2n porten el llibre perquè els seus padrins els ajudin a llegir. Els alumnes de 6è tenen un quadernet on fan un seguiment de l’evolució del seu fillol.

Aquest curs han sorgit noves idees com canviar el format i fer altres activitats a més a més de la lectura guiada: canvi de títol, canvi del final  del conte, omplir paraules..

Estem molt contents amb aquesta activitat ja que podem gaudir d’una estona de lectura compartida!!!

Fem TALLERS:

Taller d’Hort escolar:

Els horts escolars són una eina que afavoreix i contribueix a l’educació mediambiental i al desenvolupament individual i social, ja que afegeix una dimensió pràctica als aprenentatges. Pot reforçar matèries instrumentals com les llengües i les matemàtiques, i d’altres com les ciències naturals, la tecnologia i les ciències socials.

A la nostra escola tenim un hort del qual se’n fan càrrec els nens i nenes, tant en diferents projectes de l’aula, com a l’espai d’experimentació. Així podem veure el procés de creixement de diferents tipus de verdures i herbes aromàtiques.

Taller d’Art:  

Aquest taller provoca una expectativa potent en la qual, a partir d’una tècnica i una estètica noves, predisposen a la creativitat innata de l’infant, a deixar-se fluir i a aconseguir, a poc a poc, una profunda connexió amb el seu interior. La seva mirada s’educa i evoluciona desperta, detallista i compromesa, convertint-se en un valor artístic en si mateixa. El seu procés creatiu experimenta, gaudeix i avança, confiat, en un camí ben lliure i personal que, per això mateix, esdevé autèntic. Les seves pròpies idees creatives, defensades amb valentia, estimades, mai jutjades, i ajustades als paràmetres de la proposta, li aporten la confiança per abocar-se de ple a la descoberta i activar els diferents llenguatges artístics en què tot és possible.

Taller de Ràdio:

Aquest taller ens permet treballar l’expressió oral i desenvolupar habilitats lingüístiques de manera engrescadora i motivadora pels nens i nenes.  Els alumnes preparen programes de ràdio que després són enregistrats i escoltats per la resta de nens i nenes de l’escola. En aquests es tracten temes del seu interès i propers a la seva realitat, fet que permet facilitar un procés d’aprenentatge relacionat amb l’ús de les noves tecnologies de la informació i la comunicació.

Taller d’Expressió Oral:

La producció de textos orals implica posar en funcionament tota una sèrie de coneixements lingüístics: el lèxic, les estructures morfosintàctiques, pronúncia entenadora, gesticulació, velocitat… que es treballen al llarg d’aquest taller d’expressió oral.