Polls

QUÈ SÓN ELS POLLS?

Els polls són insectes parasitaris que viuen entre els cabells de les persones i s’alimenten de la seva sang. Són de color grisenc, sense ales, fan uns dos mil·límetres de longitud i sobreviuen fins a trenta dies en una persona. Els ous, o llémenes, són blancs i encara més petits, gairebé com una escama de caspa, i romanen més de dues setmanes. Són més fàcils de detectar en la línia del coll i darrere de les orelles.

Els polls són molt contagiosos i es reprodueixen ràpidament: cada femella posa entre cent i tres-cents ous que estan fortament adherits a la base del cabell. L’ou s’incuba entre set i deu dies i després es desenvolupa la larva. De la infestació produïda per polls se’n diu pediculosi.

El contacte proper o l’ús compartit d’efectes personals, com ara barrets o raspalls per al cabell, implica un risc de contagi. Els infants i les seves famílies adquireixen polls sense que això indiqui una manca d’higiene personal.

TRACTAMENT

El tractament es recomana fins i tot si només es troba una llémena. Es basa a aplicar, al més aviat possible, un preparat insecticida (millor locions o cremes que no pas xampús). Els que contenen permetrina a l’1% generalment funcionen bé i es poden comprar sense necessitat de recepta mèdica.

Cal seguir estrictament les instruccions perquè s’haurà de repetir el tractament més d’una vegada per tal de matar els polls nous que han sortit dels ous.

Per eliminar les llémenes es poden esbandir els cabells amb una barreja d’aigua i vinagre, i després passar una pinta amb les pues molt fines, tot i que és millor treure-les amb els dits. Aquesta barreja no elimina totes les llémenes i en resta viu un percentatge gens menyspreable.

És important que, a les escoles, tots els alumnes parasitats siguin tractats simultàniament, perquè es poden produir contagis entre els infants afectats encara no tractats i els ja tractats. Els no parasitats no s’han de tractar. Els familiars afectats s’han de tractar simultàniament, ja que sinó podrien contagiar els infants sans i, d’aquesta manera, disseminar els polls a l’escola.

Durant la setmana posterior a l’inici del tractament, cada dia s’han de revisar els cabells i treure les llémenes que puguin quedar. En cas contrari, el tractament no haurà estat efectiu.

Els polls viuen exclusivament en les persones. Són innecessàries certes mesures com netejar mobles o locals i, per tant, no s’ha de tancar l’escola on s’hagin produït casos.

Cal visitar el metge o la metgessa si els símptomes continuen després del tractament genèric o si hi ha àrees de la pell envermellides o sensibles, cosa que podria significar una infecció.

PROTOCOL D’ESCOLA

En cas de què detecteu què el vostre fill o filla tingui polls o llémenes cal què aviseu a l’escola el més aviat possible, per tal d’avisar al grup de contacte proper.

Recordem que les accions més habituals passen per:

. Revisar el cap, sobretot darrere les orelles, al clatell i al serrell per detectar llémenes o polls

Si detecteu que el vostre fill/filla ja està infectat de polls es recomana seguir les indicacions de Salut:

. Adquirir a la farmàcia una loció antiparasitària i seguir-ne les instruccions .També hi ha productes naturals a les dietètiques que funcionen

. Treure les llémenes (ous) amb la mà o l’ajuda d’una pinta

. Desinfectar la roba, jaquetes, llençols, raspalls…,

És recomanable que els alumnes afectats no assisteixin a l’escola fins a 24 h després que s’hagi iniciat el tractament i s’hagin eliminat totes les llémenes