P4 VERMELLS. PROJECTE: LA TRANSFORMACIÓ DELS ALIMENTS

Hem descobert una història explicada a través de les aventures d’un protagonista divertit que li passen coses mentre transporta aliments de casa de la seva tieta a casa seva. Aquest protagonista és l’Epaminondes.

Les aventures de l’Epaminondes ens serveixen per pensar, reflexionar i crear hipòtesis. A partir d’aquí els Vermells han volgut agafar el repte de transformar-se amb científics – cuiners per investigar que passa amb els aliments depenent de la manera que els tractem o bé amb quins altres elements i/o aliments els posem en contacte i/o els barregem.

Pots fer clic a la imatge per accedir a l’àlbum de fotos del projecte.

Ens fixarem com un mateix aliment pot acabar tenint estats diferents segons els diversos tractaments que rebi i ens qüestionem el motiu del perquè això passa.

Al llarg del projecte el conte de l’Epaminondes ens ha acompanyat en moltes converses que els infants han pogut anar trobant similituds entre la història en si  que li passa en el personatge i les situacions viscudes a l’aula.

El procés de treball d’aquest projecte, l’experimentació i l’anàlisi l’hem basat bàsicament en dos elements: els ous (batuts i sense batre), els ous posats amb aigua bullent o amb oli bullent i la galeta. Què li passa a la galeta quan s’aixafa, si manté el gust o no. Que li passa a la galeta quan li anem afegint aigua. Què li passa a la galeta quan li afegim xocolata i llet? Fotos del procés

Pots fer clic a la imatge per accedir a l’àlbum de fotos del projecte.
Pots fer clic a la imatge per accedir a l’àlbum de fotos del projecte.

De forma paral·lela a aquests processos que fan els infants han portat a terme acompanyats i guiats per l’adult, a l’aula hi ha una cuina amb diferents elements. Aquesta proposta serveix perquè els infants lliurement puguin anar a jugar i investigar, sempre amb reptes proposats també per l’adult. Les dificultats, les conclusions, les solucions que cada un dels infants va trobant es van compartint amb la resta de companys.

Ha estat interessant veure com la convivència a l’aula d’aquestes dues propostes de manipulació dels aliments la més pautada i guiada per l’adult i la proposta més manipulativa i més lliure s’han complementat entre elles i han ajudat a arribar a conclusions.

En la proposta de la cuina els infants tenen macarrons, xocolata en pols, sal, oli, aigua, llenties, farina. 

Els reptes proposats han estat: 

  1. Podeu barrejar un màxim de tres elements, però un cop barrejats també els haureu de tornar a separar. Quins elements barrejareu i com els heu separat?
  2. Feu la barreja de dos elements diferents que es puguin barrejar amb l’aigua i que un cop barrejats els dissolguin. Quin heu triat?, i com ho heu fet la barreja?
  3. Quins aliments faran canviar el color de l’aigua?
  4. Quins aliments faran canviar el gust de l’aigua?
  5. Què passa quan barregem l’aigua amb els macarrons?, passarà el mateix si posem aigua de l’aixeta amb els macarrons o escalfem l’aigua?

Altres qüestions que també han fet pensar:

– Què és això?

– Pot canviar?

– Què ha passat?

– Per què creus que ha passat?

– De què creus que està fet?

– A tots els hi ha passat el mateix?

– Algun pot tornar a la seva forma inicial?

– Quin material es transformarà abans?

 Tots poden tornar a la seva forma inicial? Per què?

– Com creieu que l’Epaminondes podria haver portat la mantega perquè no se li desfés? 

 

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>