PROJECTE DE L’AIGUA

VOLEM FER UN GELAT D’AIGUA!!!

Ensenyar i aprendre ciència suposa organitzar situacions d’ensenyament i aprenentatge, amb la finalitat d’ajudar l’alumnat a explicar-se què passa al seu voltant. Requereix que nens i nenes vegin, manipulin, experimentin i interpretin conjuntament objectes i fenòmens de l’entorn: que observin, parlin, en facin una interpretació i elaborin models explicatius; que l’adult interpreti les seves actuacions, reculli i intenti comprendre el què diuen i els ajudi a evolucionar en els seus models.

Per això en aquest segon trimestre en entrar a l’aula els nens i nenes de P3, s’han trobat amb un espai d’experimentació on la protagonista principal era l’aigua. Al voltant de diferents propostes s’han anat generant preguntes i respostes que hem anat recollint en les converses que s’han produït tant individualment com col·lectivament.

D’aquesta manera, els Vermells i els Liles han iniciat un projecte sobre l’aigua i amb un repte molt clar, volien fer un gelat d’aigua. Amb aquesta premissa han hagut d’investigar per descobrir quines característiques tenia l’aigua i comparant-les amb les que té un gelat.

A partir dels diferents experiments que s’han anat fent al voltant de l’aigua, els han ajudat a entendre algunes de les seves propietats: Quin gust té?, quina olor fa?, de quin color és? i quina forma té?

Durant dues sessions els infants experimenten lliurement, amb l’única consigna que cal utilitzar el sentit que ens indica la imatge: la vista, el gust, l’olfacte i el tacte, per tal d’actuar i així extreure’n conclusions.

Després d’aquestes primeres sessions, es recuperen les diferents propostes d’experimentació i ara de manera més dirigida es provoca la situació per anar recuperant idees, conclusions i anar encaminant el projecte.

Ens reunim en rotllana i es llença la primera pregunta: Quin gust té l’aigua? I els gelats?

Ens tornem a trobar a la rotllana per recuperar una altra pregunta: Quina olor té l’aigua? I els gelats? Cadascun dels infants diuen les seves respostes i van reflexionant al voltant de la pregunta basant-se en les seves experiències prèvies.

Ens retrobem a la rotllana i recuperem un altre de les preguntes:  Quin color té l’aigua? I els gelats? També observem que li passa quan afegim aigua a la sorra, a la farina i altres substàncies.

Durant el procés per analitzar les característiques de l’aigua i comparar-les amb les del gelat, vam parlar del fred, el gel, la forma, el congelador… Una de les dinàmiques que es van dur a terme va ser posar aigua i altres elements al congelador per veure que passava.

Després de dies d’investigació ja estàvem preparats per fer el nostre gelat d’aigua!! Calia donar color, olor, gust i forma a l’aigua que surt de l’aixeta, per tal de    transformar-la en un deliciós gelat.

Després de tota una nit al congelador de la cuina de l’escola, els gelats ja estaven llestos per menjar…

Després de tots aquells dies d’investigacions, hipòtesis, experimentacions i conclusions vam voler fer-ho públic i explicar allò que havien après als més grans d’infantil, als grups de P5. Ells/es els van escoltar amb molt d’interès i il·lusió.