CARTOGRAFIES DE SISÈ

Una de las aportaciones que se derivan del enfoque del aprendizaje globalizado y por proyectos es la importancia que se da al desarrollo de los múltiples alfabetismos (textuales, orales, visuales, corporales y aurales) a la hora de dar cuenta de los procesos y trayectorias de los aprendices. Dentro de las aportaciones visuales, las cartografías se revelan como una estrategia que permite situar acontecimientos biográficos, espaciales y temporales, y que abre posibilidades narrativas, reflexivas y evaluativas que hacen posible no sólo seguimiento de los recorridos de aprendizaje, sino también de sus interrelaciones con situaciones y experiencias dentro y fuera de los centros. Además, permiten conectarlas con la vida de los aprendices. (Hernández, F. 2019)

Sisè és un curs de tancament i és un any de posar en joc tot allò que els infants han pogut anar aprenent al llarg del pas per la Sínia.

Aquest any teníem ganes d’intentar connectar tots els projectes des del seu jo, des d’allò que els agradava o preocupava o des d’allò que havíem viscut, i per això vam decidir plantejar un primer repte a través de les cartografies. Cada infant havia de fer una cartografia explicant la seva història per presentar-se, i des de les cartografies individuals podríem imaginar un projecte conjunt de vida d’aula: podríem imaginar el nostre any, el nostre futur plegats, i crear la nostra cartografia conjunta.

Els vam demanar que es representessin a través de la tècnica artística del puntillisme i que des d’aquí comencessin a crear la seva cartografia. Ells eren el centre.

Les creacions van ser molt diverses. Pensar què tenien ganes de mostrar i com volien mostrar-ho no va ser fàcil i, a més, havien de pensar com podrien connectar-ho amb els seus companys i companyes.

Quan van acabar les produccions individuals van convidar les famílies a l’escola per mostrar i explicar el procés de treball.

Una vegada ja havien pres consciència de tot el recorregut, van començar a teixir unions per poder decidir els projectes conjunts: m’estic fent gran (físicament) i el meu cos parla, projecte del cos; em vull acomiadar i vull reviure el meu pas per l’escola, projecte la meva vida; visc on visc i soc lliure, projecte món; què ens aguanta i què ens sustenta?, projecte petjada; he anat guanyant autonomia i puc decidir, projecte sortida; i vull plasmar els meus interessos, Micriprojecets.

Poder establir les connexions va ser llarg, però ara que ja ha passat el primer trimestre, podem dir que ens sentim nostres els projectes: han sortit de nosaltres i els hem pogut crear.