Criteri d’avaluació | Indicador |
COMUNICACIÓ ORAL |
Comprendre produccions orals (conferències, exposicions, explicacions), provinents de diferents mitjans. Tenir capacitat per fer-ne una síntesi també oral a partir de les idees principals que s’hi han exposat.(CA1) | Capta el sentit global i les idees principals i secundàries d’una exposició oral, fins i tot informació implicita en el text. |
Pot seguir el fil argumental de qualsevol tipus de text oral de temàtiques generals | |
És capaç de fer deduccions i donar una opinió raonada sobre el que ha escoltat. | |
Participar activament en les converses de classe i utilitzar un llenguatge comprensible per a les funcions bàsiques, com ara relacionar-se, aprendre, expressar experiències viscudes, imaginar. Saber escoltar els altres i respectar els torns de paraula.(CA2). Adaptar el discurs a posibles situacions imprevistes (soni la música, interrupcions a la classe, no funcionen les TIC…). APRENDRE A APRENDRE |
Participa sempre de les converses de classe |
Sap estructurar el discurs de temes diversos | |
Utilitza el vocabulari ric i precís i parla amb seguretat, sense fer interferències (català-castellà) | |
Escolta activament en qualsevol situació comunicativa. | |
Modifica els seu discurs a partir de les idees de l’interlocutor. | |
Utilitza suports per complementar la seva exposició (murals, fotos, vídeos, documents digitals) | |
Exposar temes de producció pròpia oralment (exposicions, processos, comentaris d’actualitat, entre altres) amb preparació prèvia, i adaptant l’entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa. Utilització de material gràfic.(CA3) | Respecta el torn de paraula i les idees dels altres |
Utilitza la llengua que s’està treballant amb molta fluidesa | |
Segueix el guió acordat conjuntament amb el grup. | |
Utilitza elements no verbals de manera intencionada per reforçar la comunicació. | |
Utilitza un to de veu, entonació i ritme adequat a la situació comunicativa. |
COMPRENSIÓ LECTORA |
Aplicar tot tipus d’estratègies per comprendre el sentit global i la informació específica de textos escrits de tipologia diversa i en diferents formats. | Anticipa el tipus de text i el tema a partir de l’estructura. |
Aplica diferents estratègies i compren el sentit global i la informació específica dels diferents textos treballats. | |
Infereix tota la informació no explícita en el text. | |
Opina i argumenta sobre el tot el text. | |
Elaborar síntesis de textos escrits en forma d’esquema o mapa conceptual. | És capaç d’identificar totes les idees rellevants i algunes de secundàries |
Resumeix el text reorganitzant algunes idees rellevants. |
|
Respondre i formular preguntes referides als textos que s’han llegit (contes, poemes, articles, fullets informatius, entre d’altres) mostrant comprensió | Reconeix els gèneres textuals bàsics treballats i sap identificar les parts de la tipologia. |
Disposa d’un bon repertori lèxic. | |
És capaç de respondre autonomament preguntes literals i inferencials. | |
Llegir de manera autònoma (en veu alta o interna) i comprensiva, mostrant interès per tot tipus de textos. | Llegeix amb bona pronúncia i entonació, amb algun error aïllat en paraules poc habituals. |
Llegeix amb una fluïdesa que permet al receptor entendre el contingut del text. | |
Utilitza els signes de puntuació més bàsics del text per interpretar-lo. | |
Mostra una predisposició adequada a la lectura interna (postura, concentració, silenci…). | |
És capaç de resumir les idees principals, identificar els personatges. | |
Saber sintetitzar informació provinent de webs utilitzant el format hipertext (enllaçar la informació d’una pàgina amb la d’una altra). | Troba les paraules claus per fer la cerca. |
És capaç de sintetitzar la informació de la cerca a exposar. | |
Comunica la sintesi de la cerca aportant alguna conclusió. |
EXPRESSIÓ ESCRITA
Planificar el text . | És capaç de generar un llistat d’idees relacionades amb el tema. |
Sap expressar aquestes idees en paràgrafs coherents i cohesionats amb ajuda puntual. | |
Escriure textos de gèneres diversos i en diferents formats (contes, poemes, còmics, diaris personals, notícies…) amb coherència, cohesió i correcció lingüística i amb riquesa de llenguatge, partint del procés de pensar, escriure o elaborar i revisar. | Utilitza varietat de connectors que s’ajusten al tipus de text que escriu. La tria de connectors dóna una bona cohesió al text. |
Escriu textos de tipologies diverses. | |
Revisa acuradament el text escrit tenint en compte la coherència, cohesió i correcció lingüística, amb riquesa de llenguatge. (autoavaluació o coavaluació). | |
Mostrar seguretat en l’ortografia de base, bon coneixement de les normes ortogràfiques que responen a lleis constants i haver après algunes normes d’excepció i algunes excepcions; haver memoritzat les paraules d’ús freqüent | Aplica les normes ortogràfiques i excepcions de lèxic específic de les àrees. |
Conèixer la terminologia gramatical bàsica i la funció de cada element en un enunciat. | Coneix la majoria de categories gramaticals bàsiques més els pronoms personals. |
Identifica la funció la majoria de categories gramaticals bàsiques més els pronoms personals. |
LITERÀRIA
Planificar el text . | És capaç de generar un llistat d’idees relacionades amb el tema. |
Relaciona les idees mitjançant esquemes o mapa conceptual. | |
Sap expressar aquestes idees en paràgrafs coherents i cohesionats amb ajuda puntual. | |
Escriure textos de gèneres diversos i en diferents formats (contes, poemes, còmics, diaris personals, notícies…) amb coherència, cohesió i correcció lingüística i amb riquesa de llenguatge, partint del procés de pensar, escriure o elaborar i revisar. | Reconeix quin tipus de text ha d’escriure i la seva estructura i ordena les idees de manera lògica. |
Utilitza varietat de connectors que s’ajusten al tipus de text que escriu. La tria de connectors dóna una bona cohesió al text. | |
Escriu textos de tipologies diverses. | |
Utilitza els signes de puntuació que requereix el tipus de text. Utilitza el punt ti a part. | |
Revisa acuradament el text escrit tenint en compte la coherència, cohesió i correcció lingüística, amb riquesa de llenguatge. (autoavaluació o coavaluació). | |
Mostrar seguretat en l’ortografia de base, bon coneixement de les normes ortogràfiques que responen a lleis constants i haver après algunes normes d’excepció i algunes excepcions; haver memoritzat les paraules d’ús freqüent | Aplica les normes ortogràfiques i excepcions de lèxic específic de les àrees. |
Utilitza els signes de puntuació que requereix el tipus de text. Utilitza el punt ti a part. | |
Conèixer la terminologia gramatical bàsica i la funció de cada element en un enunciat. | Escriu amb varietat d’oracions: simples i complexes. |
Coneix la majoria de categories gramaticals bàsiques més els pronoms personals. | |
Identifica la funció la majoria de categories gramaticals bàsiques més els pronoms personals. | |
Conèixer els mecanismes de la llengua per crear significat, com derivació, composició, sentit figurat i tots els treballats durant el curs. Aplicació en els textos de producció pròpia. | Utilitza els recursos de consulta més habituals per revisar (diccionari ortogràfic, de sinònims, bilingüe, llista de connectors, pautes amb les característiques textuals…) i millorar alguns aspectes del text (ortografia, connectors, algun aspecte de lèxic…). |
PLURILINGÜE I INTERCULTURAL
Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, d’Espanya i del món, amb actitud de respecte cap a les persones que parlen altres llengües i interès a comprendre-les.(CA21) | Coneix alguna de les característiques principals dels territoris de parla catalana (situació, característiques sociolingüístiques i culturals). |
Respecta a les persones que parlen altres llengües i té interès a comprendre-les. | |
Tenir interès per solucionar el problemes de comprensió i comunicació que es produeixen en contextos multilingües sabent adaptar els missatges.(CA22) | S’implica, encara que sigui mínimament, en l’aprenentatge de la llengua per part de l’alumne/a que en té dificultat. |
Usar un llenguatge no discriminatori i respectuós amb els altres i ser crític amb els prejudicis racistes, sexistes, religiosos i classistes.(CA24) | Té una actitud crítica amb aquells que recorren als prejudicis lingüístics. |
Usa un llenguatge no discriminatori i respectuós amb els altres. |