AVALUACIÓ ÀMBIT LINGÜÍSTIC 4T

Criteri d’avaluació Indicador
COMUNICACIÓ ORAL
Comprendre produccions orals (conferències, exposicions, explicacions), provinents de diferents mitjans. Tenir capacitat per fer-ne una síntesi també oral a partir de les idees principals que s’hi han exposat.(CA1) Capta el sentit global i les idees principals i secundàries d’una exposició oral, fins i tot informació implicita en el text.
Pot seguir el fil argumental de qualsevol tipus de text oral de temàtiques generals
És capaç de fer deduccions i donar una opinió raonada sobre el que ha escoltat.
Participar activament en les converses de classe i utilitzar un llenguatge comprensible per a les funcions bàsiques, com ara relacionar-se, aprendre, expressar experiències viscudes, imaginar. Saber escoltar els altres i respectar els torns de paraula.(CA2).
Adaptar el discurs a posibles situacions imprevistes (soni la música, interrupcions a la classe, no funcionen les TIC…). APRENDRE A APRENDRE
Participa sempre de les converses de classe
Sap estructurar el discurs de temes diversos
Utilitza el vocabulari ric i precís i parla amb seguretat, sense fer interferències (català-castellà)
Escolta activament en qualsevol situació comunicativa.
Modifica els seu discurs a partir de les idees de l’interlocutor.
Utilitza suports per complementar la seva exposició (murals, fotos, vídeos, documents digitals)
Exposar temes de producció pròpia oralment (exposicions, processos, comentaris d’actualitat, entre altres) amb preparació prèvia, i adaptant l’entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa. Utilització de material gràfic.(CA3) Respecta el torn de paraula i les idees dels altres
Utilitza la llengua que s’està treballant amb molta fluidesa
Segueix el guió acordat conjuntament amb el grup.
Utilitza elements no verbals de manera intencionada per reforçar la comunicació.
Utilitza un to de veu, entonació i ritme adequat a la situació comunicativa.

 

COMPRENSIÓ LECTORA
Aplicar tot tipus d’estratègies per comprendre el sentit global i la informació específica de textos escrits de tipologia diversa i en diferents formats. Anticipa el tipus de text i el tema a partir de l’estructura.
Aplica diferents estratègies i compren el sentit global i la informació específica dels diferents  textos treballats.
Infereix tota la informació no explícita en el text.
Opina i argumenta sobre el tot el text.
Elaborar síntesis de textos escrits en forma d’esquema o mapa conceptual. És capaç d’identificar totes les idees rellevants i algunes de secundàries
Resumeix el text reorganitzant algunes
idees rellevants.
Respondre i formular preguntes referides als textos que s’han llegit (contes, poemes, articles, fullets informatius, entre d’altres) mostrant comprensió Reconeix els gèneres textuals bàsics treballats i sap identificar les parts de la tipologia.
Disposa d’un bon repertori lèxic.
És capaç de respondre autonomament preguntes literals i inferencials.
Llegir de manera autònoma (en veu alta o interna) i comprensiva, mostrant interès per tot tipus de textos. Llegeix amb bona pronúncia i entonació, amb algun error aïllat en paraules poc habituals.
Llegeix amb una fluïdesa que permet al receptor entendre el contingut del text.
Utilitza els signes de puntuació més bàsics del text  per interpretar-lo.
Mostra una predisposició adequada a la lectura interna (postura, concentració, silenci…).
És capaç de resumir les idees principals, identificar els personatges.
Saber sintetitzar informació provinent de webs utilitzant el format hipertext (enllaçar la informació d’una pàgina amb la d’una altra). Troba les paraules claus per fer la cerca.
És capaç de sintetitzar la informació de la cerca a exposar.
Comunica la sintesi de la cerca aportant alguna conclusió.

EXPRESSIÓ ESCRITA

Planificar el text . És capaç de generar un llistat d’idees relacionades amb el tema.
Sap expressar aquestes idees en paràgrafs  coherents i cohesionats amb ajuda puntual.
Escriure textos de gèneres diversos i en diferents formats (contes, poemes, còmics, diaris personals, notícies…) amb coherència, cohesió i correcció lingüística i amb riquesa de llenguatge, partint del procés de pensar, escriure o elaborar i revisar. Utilitza varietat de connectors que s’ajusten al tipus de text que escriu. La tria de connectors dóna una bona cohesió al text.
Escriu textos de tipologies diverses.
Revisa acuradament el text escrit tenint en compte la coherència, cohesió i correcció lingüística, amb riquesa de llenguatge. (autoavaluació o coavaluació).
Mostrar seguretat en l’ortografia de base, bon coneixement de les normes ortogràfiques que responen a lleis constants i haver après algunes normes d’excepció i algunes excepcions; haver memoritzat les paraules d’ús freqüent Aplica les normes ortogràfiques i excepcions de lèxic específic de les àrees.
Conèixer la terminologia gramatical bàsica i la funció de cada element en un enunciat. Coneix la majoria de categories gramaticals bàsiques més els pronoms personals.
Identifica la funció la majoria de categories gramaticals bàsiques més els pronoms personals.

LITERÀRIA

Planificar el text . És capaç de generar un llistat d’idees relacionades amb el tema.
Relaciona les idees mitjançant esquemes o mapa conceptual.
Sap expressar aquestes idees en paràgrafs  coherents i cohesionats amb ajuda puntual.
Escriure textos de gèneres diversos i en diferents formats (contes, poemes, còmics, diaris personals, notícies…) amb coherència, cohesió i correcció lingüística i amb riquesa de llenguatge, partint del procés de pensar, escriure o elaborar i revisar. Reconeix quin tipus de text ha d’escriure i la seva estructura i ordena  les idees de manera lògica.
Utilitza varietat de connectors que s’ajusten al tipus de text que escriu. La tria de connectors dóna una bona cohesió al text.
Escriu textos de tipologies diverses.
Utilitza els signes de puntuació que requereix el tipus de text. Utilitza el punt ti a part.
Revisa acuradament el text escrit tenint en compte la coherència, cohesió i correcció lingüística, amb riquesa de llenguatge. (autoavaluació o coavaluació).
Mostrar seguretat en l’ortografia de base, bon coneixement de les normes ortogràfiques que responen a lleis constants i haver après algunes normes d’excepció i algunes excepcions; haver memoritzat les paraules d’ús freqüent Aplica les normes ortogràfiques i excepcions de lèxic específic de les àrees.
Utilitza els signes de puntuació que requereix el tipus de text. Utilitza el punt ti a part.
Conèixer la terminologia gramatical bàsica i la funció de cada element en un enunciat. Escriu amb varietat d’oracions: simples i complexes.
Coneix la majoria de categories gramaticals bàsiques més els pronoms personals.
Identifica la funció la majoria de categories gramaticals bàsiques més els pronoms personals.
Conèixer els mecanismes de la llengua per crear significat, com derivació, composició, sentit figurat i tots els treballats durant el curs. Aplicació en els textos de producció pròpia. Utilitza els recursos de consulta més habituals per revisar (diccionari ortogràfic, de sinònims, bilingüe, llista de connectors, pautes amb les característiques textuals…) i millorar alguns aspectes del text (ortografia, connectors, algun aspecte de lèxic…).

PLURILINGÜE I INTERCULTURAL

Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, d’Espanya i del món, amb actitud de respecte cap a les persones que parlen altres llengües i interès a comprendre-les.(CA21) Coneix alguna de les característiques principals dels territoris de parla catalana (situació, característiques sociolingüístiques i culturals).
Respecta a les persones que parlen altres llengües i té interès a comprendre-les.
Tenir interès per solucionar el problemes de comprensió i comunicació que es produeixen en contextos multilingües sabent adaptar els missatges.(CA22) S’implica, encara que sigui mínimament, en l’aprenentatge de la llengua per part de l’alumne/a que en té dificultat.
Usar un llenguatge no discriminatori i respectuós amb els altres i ser crític amb els prejudicis racistes, sexistes, religiosos i classistes.(CA24) Té una actitud crítica amb aquells que recorren als prejudicis lingüístics.
Usa un llenguatge no discriminatori i respectuós amb els altres.