DIMENSIÓ COMUNICACIÓ ORAL | |
CRITERIS D’AVALUACIÓ | INDICADORS D’AVALUACIÓ |
Comprendre tot tipus de missatges orals que es produeixen en activitats d’aula, situacions d’aprenentatge i vida quotidiana, i en diferents suports. | Capta el sentit global i les idees més rellevants d’una exposició oral. |
Relaciona el sentit del text amb els seus coneixements previs. | |
Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres. | Escolta sempre les intervencions dels altres. |
Respecta el torn de paraula. | |
Enriqueix les aportacions dels altres. | |
Respecta les aportacions dels altres. | |
Realitzar exposicions orals de textos memoritzats o de producció pròpia referits a coneixements, vivències o fets, adaptant el to de veu o el gest a la situació comunicativa, i amb utilització d’imatges o audiovisuals, si la situació ho requereix. | Utilitza la llengua que s’està treballant. |
Té un volum de veu adequat. | |
Manté la mirada als receptors durant el discurs. | |
Utilitza alguns elements de comunicació no verbal. | |
Fa aclariments quan li ho demanen. | |
Crea un text coherent i ordenat. |
DIMENSIÓ COMPRENSIÓ LECTORA | |
CRITERIS D’AVALUACIÓ | INDICADORS D’AVALUACIÓ |
Aplicar a les lectures individuals algunes estratègies treballades col·lectivament, començant per les més senzilles, com mirar les imatges i llegir el títol per fer hipòtesis. | Interpreta les grafies de manera correcta. |
Llegeix amb bona pronuncia. | |
Anticipa el tema de què tractarà el text (frase simple) a partir d’elements contextuals (títol, imatge). | |
Comprendre i extreure informacions rellevants de textos escrits i audiovisuals adequats a l’edat i presentats en diferents suports.
|
Identifica el sentit global del text (frase simple) i sap fer alguna inferència. |
Sap respondre a les preguntes literals del text (frase simple) | |
Fa un resum (oral) on s’hi recullen la majoria de les idees rellevants. | |
Sap distingir un fet d’una opinió. |
DIMENSIÓ EXPRESSIÓ ESCRITA | |
CRITERIS D’AVALUACIÓ | INDICADORS D’AVALUACIÓ |
Escriure textos de diferents tipologies i que responguin a diferents situacions (notícies, experiències, descripcions, textos imaginatius, entre altres) a partir de models o de creació pròpia, escrits a mà o amb eines informàtiques. | Té clar l’objectiu del text treballat. |
Reconeix quin tipus de text ha d’escriure. | |
Utilitza el vocabulari treballat adequat a la tipologia. | |
Revisar el text per millorar-lo i tenir cura de la seva presentació formal en funció de la situació comunicativa. | Mostra una presentació acurada amb grafia clara. |
Té en compte de deixar marges. | |
Escriu de forma diferenciada el títol del text. | |
Adequa la presentació del text a la seva tipologia. | |
Té interès per revisar la correcció ortogràfica en les seves produccions. | |
Mostrar coneixement de l’ortografia de base i de les normes ortogràfiques més bàsiques en algunes o en la majoria de les produccions.
|
Aplica l’ortografia bàsica treballada.
|
DIMENSIÓ LITERÀRIA | |
CRITERIS D’AVALUACIÓ | INDICADORS D’AVALUACIÓ |
Conèixer el funcionament bàsic de la biblioteca de centre i de l’aula. | Sap respectar les normes bàsiques de la biblioteca. |
Té cura del llibre de préstec. | |
Retorna el llibre de préstec en la data proposada. | |
Identifica les dades bàsiques del llibre. | |
Mostrar interès per la lectura en general i pels textos tradicionals i de literatura adequats a l’edat. | Gaudeix i aprofita els 30’ de lectura. |
Recomana llibres als companys/es. | |
Llegeix en els seus moments d’oci. |
DIMENSIÓ PLURILINGÜE | |
CRITERIS D’AVALUACIÓ | INDICADORS D’AVALUACIÓ |
Comprendre que la llengua és un instrument de comunicació, per aprendre i apropar-se a altres cultures, que hi ha diversitat de llengües i mostrar respecte per totes. | Usa un llenguatge lliure de prejudicis vers les altres llengües i en mostra respecte. |
Percebre algunes característiques de les semblances entre les llengües que hi ha a l’aula o a l’entorn més proper. | Reconeix per comparació o per context paraules bàsiques de les diverses llengües romàniques. |
Tenir una actitud crítica cap a tota mena d’estereotips que reflecteixen prejudicis racistes, classistes, religiosos o sexistes. | És crític davant d’un ús del llenguatge racista, classista, religiós o sexista. |