AVALUACIÓ ÀMBIT LINGÜÍSTIC 1r

DIMENSIÓ COMUNICACIÓ ORAL
CRITERIS D’AVALUACIÓ INDICADORS D’AVALUACIÓ
Comprendre tot tipus de missatges orals que es produeixen en activitats d’aula, situacions d’aprenentatge i vida quotidiana, i en diferents suports. Capta el sentit global i les idees més rellevants d’una exposició oral.
Relaciona el sentit del text amb els seus coneixements previs.
Participar de forma adequada en les situacions comunicatives habituals en el context escolar i social, respectant les normes d’interacció oral i mostrar interès i respecte quan parlen els altres. Escolta sempre les intervencions dels altres.
Respecta el torn de paraula.
Enriqueix les aportacions dels altres.
Respecta les aportacions dels altres.
Realitzar exposicions orals de textos memoritzats o de producció pròpia referits a coneixements, vivències o fets, adaptant el to de veu o el gest a la situació comunicativa, i amb utilització d’imatges o audiovisuals, si la situació ho requereix. Utilitza la llengua que s’està treballant.
Té un volum de veu adequat.
Manté la mirada als receptors durant el discurs.
Utilitza alguns elements de comunicació no verbal.
Fa aclariments quan li ho demanen.
Crea un text coherent i ordenat.

DIMENSIÓ COMPRENSIÓ LECTORA
CRITERIS D’AVALUACIÓ INDICADORS D’AVALUACIÓ
Aplicar a les lectures individuals algunes estratègies treballades col·lectivament, començant per les més senzilles, com mirar les imatges i llegir el títol per fer hipòtesis. Interpreta les grafies de manera correcta.
Llegeix amb bona pronuncia.
Anticipa el tema de què tractarà el text (frase simple) a partir d’elements contextuals (títol, imatge).
Comprendre i extreure informacions rellevants de textos escrits i audiovisuals adequats a l’edat i presentats en diferents suports.

Identifica el sentit global del text (frase simple) i sap fer alguna inferència.
Sap respondre a les preguntes literals del text (frase simple)
Fa un resum (oral) on s’hi recullen la majoria de les idees rellevants.
Sap distingir un fet d’una opinió.

DIMENSIÓ EXPRESSIÓ ESCRITA
CRITERIS D’AVALUACIÓ INDICADORS D’AVALUACIÓ
Escriure textos de diferents tipologies i que responguin a diferents situacions (notícies, experiències, descripcions, textos imaginatius, entre altres) a partir de models o de creació pròpia, escrits a mà o amb eines informàtiques. Té clar l’objectiu del text treballat.
Reconeix quin tipus de text ha d’escriure.
Utilitza el vocabulari treballat adequat a la tipologia.
Revisar el text per millorar-lo i tenir cura de la seva presentació formal en funció de la situació comunicativa. Mostra una presentació acurada amb grafia clara.
Té en compte de deixar marges.
Escriu de forma diferenciada el títol del text.
Adequa la presentació del text a la seva tipologia.
Té interès per revisar la correcció ortogràfica en les seves produccions.
Mostrar coneixement de l’ortografia de base i de les normes ortogràfiques més bàsiques en algunes o en la majoria de les produccions.

Aplica l’ortografia bàsica treballada.

DIMENSIÓ LITERÀRIA
CRITERIS D’AVALUACIÓ INDICADORS D’AVALUACIÓ
Conèixer el funcionament bàsic de la biblioteca de centre i de l’aula. Sap respectar les normes bàsiques de la biblioteca.
Té cura del llibre de préstec.
Retorna el llibre de préstec en la data proposada.
Identifica les dades bàsiques del llibre.
Mostrar interès per la lectura en general i pels textos tradicionals i de literatura adequats a l’edat. Gaudeix i aprofita els 30’ de lectura.
Recomana llibres als companys/es.
Llegeix en els seus moments d’oci.

DIMENSIÓ PLURILINGÜE
CRITERIS D’AVALUACIÓ INDICADORS D’AVALUACIÓ
Comprendre que la llengua és un instrument de comunicació, per aprendre i apropar-se a altres cultures, que hi ha diversitat de llengües i mostrar respecte per totes. Usa un llenguatge lliure de prejudicis vers les altres llengües i en mostra respecte.
Percebre algunes característiques de les semblances entre les llengües que hi ha a l’aula o a l’entorn més proper. Reconeix per comparació o per context paraules bàsiques de les diverses llengües romàniques.
Tenir una actitud crítica cap a tota mena d’estereotips que reflecteixen prejudicis racistes, classistes, religiosos o sexistes. És crític davant d’un ús del llenguatge racista, classista, religiós o sexista.