Criteri d’avaluació | Indicador |
Comunicació oral |
Comprendre produccions orals (conferències, exposicions, explicacions), provinents de diferents mitjans. Tenir capacitat per fer-ne una síntesi també oral a partir de les idees principals que s’hi han exposat.(CA1) | Comprèn discursos extensos fins i tot quan ha d’extreure informació implícita en el text. |
És capaç de fer deduccions i donar una opinió raonada sobre el que ha escoltat. | |
Comprèn programes de diferents mitjans de comunicació que tracten temàtiques generals. | |
Comprèn qualsevol tipus de text oral, tant en converses presencials com en discursos retransmesos. | |
Participar activament en les converses de classe i utilitzar un llenguatge comprensible per a les funcions bàsiques, com ara relacionar-se, aprendre, expressar experiències viscudes, imaginar. Saber escoltar els altres i respectar els torns de paraula.(CA2). Adaptar el discurs a posibles situacions imprevistes (soni la música, interrupcions a la classe, no funcionen les TIC…). APRENDRE A APRENDRE |
Elabora un discurs ben estructurat i argumentat, si cal, de temes diversos. |
Utilitza un vocabulari ric i precís i varietat d’estructures morfosintàctiques. Parla amb seguretat i domini del tema. | |
Acompanya el discurs amb un bon ritme i inflexions de veu. | |
Utilitza suports més elaborats que complementen la seva exposició (TIC, audiovisuals…) | |
Respecta el torn de paraula. i les idees dels altres | |
Escolta activament en qualsevol situació comunicativa. | |
Exposar temes de producció pròpia oralment (exposicions, processos, comentaris d’actualitat, entre altres) amb preparació prèvia, i adaptant l’entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa. Utilització de material gràfic.(CA3) | Utilitza les expressions adequades a les funcions comunicatives i amb el registre adequat. |
Utilitza elements no verbals de manera intencionada per reforçar la comunicació. | |
Recolza les seves intervencions amb material gràfic que facilita la l’exposició. | |
Introdueix aclariments quan s’adona que el seu discurs és poc comprensible. | |
Modifica els seu discurs a partir de les idees de l’interlocutor. |
Comprensió lectora |
Aplicar tot tipus d’estratègies per comprendre el sentit global i la informació específica de textos escrits de tipologia diversa i en diferents formats. | Anticipa el tema de què tractarà el text a partir dels elements contextuals més rellevants i de manera autònoma. |
Comprèn el sentit global dels diferents tipus de textos i en diferents formats. | |
Dedueix la major part d’informació no explícita en el text. | |
Valora el contingut d’un text des del punt de vista personal. | |
Elaborar síntesis de textos escrits en forma d’esquema o mapa conceptual. | És capaç d’identificar les idees rellevants i secundàries i d’ajudar als companys/es a identificar-les. |
Resumeix el text reorganitzant les idees rellevants i les exposa amb les seves paraules. | |
Respondre i formular preguntes referides als textos que s’han llegit (contes, poemes, articles, fullets informatius, entre d’altres) mostrant comprensió | Anticipa el contingut del text a partir del coneixement que té del gènere textual. |
Disposa d’un bon repertori lèxic. | |
És capaç de respondre i formular preguntes de manera coherent sobre un text. | |
Llegir de manera autònoma (en veu alta o interna) i comprensiva, mostrant interès per tot tipus de textos. | Llegeix amb pronúncia i entonació adequada en qualsevol tipus de paraules. |
Llegeix amb una fluïdesa i expressivitat que permet al receptor entendre amb facilitat el contingut del text. | |
Utilitza els signes de puntuació del text per interpretar-lo. | |
Mostra interès per tot tipus de text. | |
Mostra una predisposició adequada a la lectura interna (postura, concentració, silenci…). | |
És capaç de resumir les idees principals, identificar els personatges, argumentar i recomanar la lectura o no del llibre. | |
Saber sintetitzar informació provinent de webs utilitzant el format hipertext (enllaçar la informació d’una pàgina amb la d’una altra). | Defineix els límits de la cerca abans de buscar la informació. |
Sintetitza i valora la informació de la cerca a exposar. | |
Comunica les conclusions de la cerca utilitzant recursos multimodals i en fa una valoració. |
Expressió escrita |
Planificar el text . | Genera, de forma autònoma, gran quantitat d’idees relacionades amb el tema. |
Relaciona les idees mitjançant esquemes o mapa conceptual. | |
Sap expressar aquestes idees en paràgraf coherents i cohesionats.. | |
Escriure textos de gèneres diversos i en diferents formats (contes, poemes, còmics, diaris personals, notícies…) amb coherència, cohesió i correcció lingüística i amb riquesa de llenguatge, partint del procés de pensar, escriure o elaborar i revisar. | Utilitza l’estructura del tipus de text per ordenar les idees de manera lògica i ben estructurada que ha generat, utilitzant diferents tipus de suports. |
Genera una llista de lèxic ampli amb variació de categories gramaticals | |
Escriu textos de tipologies diverses i en diferents formats. | |
Utilitza varietat de connectors que s’ajusten al tipus de text que escriu. La tria de connectors dóna una bona cohesió al text. |
|
Revisa acuradament el text escrit tenint en compte la coherència, cohesió i correcció lingüística, amb riquesa de llenguatge. (autoavaluació o coavaluació). | |
Mostrar seguretat en l’ortografia de base, bon coneixement de les normes ortogràfiques que responen a lleis constants i haver après algunes normes d’excepció i algunes excepcions; haver memoritzat les paraules d’ús freqüent | Aplica les normes ortogràfiques i excepcions de lèxic específic de les àrees. |
Utilitza els signes de puntuació que requereix el tipus de text. | |
Aplicar l’accentuació gràfica en la majoria de casos en els textos de producció. | Aplica les normes l’accentuació gràfica en la majoria de casos en els textos de producció. |
Conèixer la terminologia gramatical bàsica i la funció de cada element en un enunciat. | Escriu amb varietat d’oracions: simples i complexes. |
Coneix les categories gramaticals bàsiques. | |
Identifica la funció de cada element en un enunciat. | |
Conèixer els mecanismes de la llengua per crear significat, com derivació, composició, sentit figurat i tots els treballats durant el curs. Aplicació en els textos de producció pròpia. | Utilitza el recurs de consulta més adient per a cada aspecte que ha de revisar o verificar del text (diferents tipus de diccionaris, llibre de verbs…). |
Literària |
Mostrar comprensió dels llibres de literatura llegits: saber explicar com són els protagonistes, la trama, els escenaris. Valorar el llenguatge i la il·lustració. Saber-ne fer una valoració global.(CA20) | Incorporar la lectura com una activitat freqüent d’oci. |
Coneix les dades rellevants de l’autor. Situa l’obra en el conjunt de les dades. | |
Coneix les característiques més rellevant dels gèneres textuals i algunes característiques dels subgèneres. | |
Reconeix els recursos retòrics i els utilitza a l’hora de valorar l’obra que ha llegit i donar-ne l’opinió. | |
Estableix connexions entre elements de l’obra i experiències viscudes i les diferencia entre les que són literals (identificació de situacions, fets, espais…) i les que comporten un grau d’inferència (caràcter dels personatges, sentiments, sensacions, problemàtiques similars….). | |
Recomana el llibre amb una bona argumentació. | |
Fa un promig anual de 14 llibres per alumne/a. | |
Conèixer i gaudir del funcionament de la biblioteca del centre, per localitzar llibres de coneixements i lectures literàries i fer una recerca fiable.(CA7) | Utilitza el servei de préstec regularment. |
Gaudeix de visitar la biblioteca per trobar gust per la lectura. | |
Escriure textos de gèneres diversos i en diferents formats (contes, poemes, còmics, diaris personals, notícies…) amb coherència, cohesió i correcció lingüística i amb riquesa de llenguatge, partint del procés de pensar, escriure o elaborar i revisar.(CA9) | Incorpora l’escriptura com una activitat freqüent d’oci. |
Escriu a partir de models explícits, però se’n pot apartar, produint un text allunyat del model. | |
Fa versions de textos literaris, utilitzant els elements que coneix de diversos textos per fer-ne un de creatiu. | |
Utilitza força recursos estilístics de forma espontània i creativa. | |
Produeix de manera autònoma textos literaris de la majoria de gèneres textuals (poemas, contes, narracions, descripcions, diaris, guions teatrals…) |
Plurilingüe i intercultural |
Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, d’Espanya i del món, amb actitud de respecte cap a les persones que parlen altres llengües i interès a comprendre-les.(CA21) | Respecta a les persones que parlen altres llengües i té interès a comprendre-les. |
S’implica en el procés d’aprenentatge de la llengua d’altres companys. | |
Saber comparar produccions de diferents llengües romàniques per trobar-hi semblances i diferències i canviar el punt de vista personal per poder comprendre altres maneres de veure el món.(CA23) | Reconeix textos bàsics de les diverses llengües romàniques i demostra interès per continuar l’aprenentatge d’una d’aquestes llengües. |
Compara produccions de diferents llengües romàniques per trobar-hi semblances i diferències. | |
Usar un llenguatge no discriminatori i respectuós amb els altres i ser crític amb els prejudicis racistes, sexistes, religiosos i classistes.(CA24) | Té una actitud crítica amb aquells que recorren els prejudicis lingüístics i sap argumentar-la quan cal. |
Usa un llenguatge no discriminatori i respectuós amb els altres. |