AVALUACIÓ ÀMBIT LINGÜÍSTIC 6è

Criteri d’avaluació Indicador
Comunicació oral
Comprendre produccions orals (conferències, exposicions, explicacions), provinents de diferents mitjans. Tenir capacitat per fer-ne una síntesi també oral a partir de les idees principals que s’hi han exposat.(CA1) Comprèn discursos extensos fins i tot quan ha d’extreure informació implícita en el text.
És capaç de fer deduccions i donar una opinió raonada sobre el que ha escoltat.
Comprèn programes de diferents mitjans de comunicació que tracten temàtiques generals.
Comprèn qualsevol tipus de text oral, tant en converses presencials com en discursos retransmesos.
Participar activament en les converses de classe i utilitzar un llenguatge comprensible per a les funcions bàsiques, com ara relacionar-se, aprendre, expressar experiències viscudes, imaginar. Saber escoltar els altres i respectar els torns de paraula.(CA2).
Adaptar el discurs a posibles situacions imprevistes (soni la música, interrupcions a la classe, no funcionen les TIC…). APRENDRE A APRENDRE
Elabora un discurs ben estructurat i argumentat, si cal, de temes diversos.
Utilitza un vocabulari ric i precís i varietat d’estructures morfosintàctiques. Parla amb seguretat i domini del tema.
Acompanya el discurs amb un bon ritme i inflexions de veu.
Utilitza suports més elaborats que complementen la seva exposició (TIC, audiovisuals…)
Respecta el torn de paraula. i les idees dels altres
Escolta activament en qualsevol situació comunicativa.
Exposar temes de producció pròpia oralment (exposicions, processos, comentaris d’actualitat, entre altres) amb preparació prèvia, i adaptant l’entonació, el to de veu o el gest a la situació comunicativa. Utilització de material gràfic.(CA3) Utilitza les expressions adequades a les funcions comunicatives i amb el registre adequat.
Utilitza elements no verbals de manera intencionada per reforçar la comunicació.
Recolza les seves intervencions amb material gràfic que facilita la l’exposició.
Introdueix aclariments quan s’adona que el seu discurs és poc comprensible.
Modifica els seu discurs a partir de les idees de l’interlocutor.
Comprensió lectora
Aplicar tot tipus d’estratègies per comprendre el sentit global i la informació específica de textos escrits de tipologia diversa i en diferents formats. Anticipa el tema de què tractarà el text a partir dels elements contextuals més rellevants i de manera autònoma.
Comprèn el sentit global dels diferents tipus de textos i en diferents formats.
Dedueix la major part d’informació no explícita en el text.
Valora el contingut d’un text des del punt de vista personal.
Elaborar síntesis de textos escrits en forma d’esquema o mapa conceptual. És capaç d’identificar les idees rellevants i secundàries i d’ajudar als companys/es a identificar-les.
Resumeix el text reorganitzant les idees rellevants i les exposa amb les seves paraules.
Respondre i formular preguntes referides als textos que s’han llegit (contes, poemes, articles, fullets informatius, entre d’altres) mostrant comprensió Anticipa el contingut del text a partir del coneixement que té del gènere textual.
Disposa d’un bon repertori lèxic.
És capaç de respondre i formular preguntes de manera coherent sobre un text.
Llegir de manera autònoma (en veu alta o interna) i comprensiva, mostrant interès per tot tipus de textos. Llegeix amb pronúncia i entonació adequada en qualsevol tipus de paraules.
Llegeix amb una fluïdesa i expressivitat que permet al receptor entendre amb facilitat el contingut del text.
Utilitza els signes de puntuació del text per interpretar-lo.
Mostra interès per tot tipus de text.
Mostra una predisposició adequada a la lectura interna (postura, concentració, silenci…).
És capaç de resumir les idees principals, identificar els personatges, argumentar i recomanar la lectura o no del llibre.
Saber sintetitzar informació provinent de webs utilitzant el format hipertext (enllaçar la informació d’una pàgina amb la d’una altra). Defineix els límits de la cerca abans de buscar la informació.
Sintetitza i valora la informació de la cerca a exposar.
Comunica les conclusions de la cerca utilitzant recursos multimodals i en fa una valoració.
Expressió escrita
Planificar el text . Genera, de forma autònoma, gran quantitat d’idees relacionades amb el tema.
Relaciona les idees mitjançant esquemes o mapa conceptual.
Sap expressar aquestes idees en paràgraf coherents i cohesionats..
Escriure textos de gèneres diversos i en diferents formats (contes, poemes, còmics, diaris personals, notícies…) amb coherència, cohesió i correcció lingüística i amb riquesa de llenguatge, partint del procés de pensar, escriure o elaborar i revisar. Utilitza l’estructura del tipus de text
per ordenar les idees de manera lògica i ben
estructurada que ha generat, utilitzant diferents tipus de suports.
Genera una llista de lèxic ampli amb variació de categories gramaticals
Escriu textos de tipologies diverses i en diferents formats.
Utilitza varietat de connectors que
s’ajusten al tipus de text que escriu.
La tria de connectors dóna una
bona cohesió al text.
Revisa acuradament el text escrit tenint en compte la coherència, cohesió i correcció lingüística, amb riquesa de llenguatge. (autoavaluació o coavaluació).
Mostrar seguretat en l’ortografia de base, bon coneixement de les normes ortogràfiques que responen a lleis constants i haver après algunes normes d’excepció i algunes excepcions; haver memoritzat les paraules d’ús freqüent Aplica les normes ortogràfiques
i excepcions de lèxic específic de les
àrees.
Utilitza els signes de puntuació que requereix el tipus de text.
Aplicar l’accentuació gràfica en la majoria de casos en els textos de producció. Aplica les normes l’accentuació gràfica en la majoria de casos en els textos de producció.
Conèixer la terminologia gramatical bàsica i la funció de cada element en un enunciat. Escriu amb varietat d’oracions: simples i complexes.
Coneix les categories gramaticals bàsiques.
Identifica la funció de cada element en un enunciat.
Conèixer els mecanismes de la llengua per crear significat, com derivació, composició, sentit figurat i tots els treballats durant el curs. Aplicació en els textos de producció pròpia. Utilitza el recurs de consulta més
adient per a cada aspecte que ha de
revisar o verificar del text (diferents
tipus de diccionaris, llibre de
verbs…).
Literària
Mostrar comprensió dels llibres de literatura llegits: saber explicar com són els protagonistes, la trama, els escenaris. Valorar el llenguatge i la il·lustració. Saber-ne fer una valoració global.(CA20) Incorporar la lectura com una activitat freqüent d’oci.
Coneix les dades rellevants de l’autor. Situa l’obra en el conjunt de les dades.
Coneix les característiques més rellevant dels gèneres textuals i algunes característiques dels subgèneres.
Reconeix els recursos retòrics i els utilitza a l’hora de valorar l’obra que ha llegit i donar-ne l’opinió.
Estableix connexions entre elements de l’obra i experiències viscudes i les diferencia entre les que són literals (identificació de situacions, fets, espais…) i les que comporten un grau d’inferència (caràcter dels personatges, sentiments, sensacions, problemàtiques similars….).
Recomana el llibre amb una bona argumentació.
Fa un promig anual de 14 llibres per alumne/a.
Conèixer i gaudir del funcionament de la biblioteca del centre, per localitzar llibres de coneixements i lectures literàries i fer una recerca fiable.(CA7) Utilitza el servei de préstec regularment.
Gaudeix de visitar la biblioteca per trobar gust per la lectura.
Escriure textos de gèneres diversos i en diferents formats (contes, poemes, còmics, diaris personals, notícies…) amb coherència, cohesió i correcció lingüística i amb riquesa de llenguatge, partint del procés de pensar, escriure o elaborar i revisar.(CA9) Incorpora l’escriptura com una activitat freqüent d’oci.
Escriu a partir de models explícits, però se’n pot apartar, produint un text allunyat del model.
Fa versions de textos literaris, utilitzant els elements que coneix de diversos textos per fer-ne un de creatiu.
Utilitza força recursos estilístics de forma espontània i creativa.
Produeix de manera autònoma textos literaris de la majoria de gèneres textuals (poemas, contes, narracions, descripcions, diaris, guions teatrals…)
Plurilingüe i intercultural
Conèixer i valorar la diversitat lingüística i cultural de Catalunya, d’Espanya i del món, amb actitud de respecte cap a les persones que parlen altres llengües i interès a comprendre-les.(CA21) Respecta a les persones que parlen altres llengües i té interès a comprendre-les.
S’implica en el procés d’aprenentatge de la llengua d’altres companys.
Saber comparar produccions de diferents llengües romàniques per trobar-hi semblances i diferències i canviar el punt de vista personal per poder comprendre altres maneres de veure el món.(CA23) Reconeix textos bàsics de les diverses llengües romàniques i demostra interès per continuar l’aprenentatge d’una d’aquestes llengües.
Compara produccions de diferents llengües romàniques per trobar-hi semblances i diferències.
Usar un llenguatge no discriminatori i respectuós amb els altres i ser crític amb els prejudicis racistes, sexistes, religiosos i classistes.(CA24) Té una actitud crítica amb aquells que recorren els prejudicis lingüístics i sap argumentar-la quan cal.
Usa un llenguatge no discriminatori i respectuós amb els altres.