AVALUACIÓ ÀMBIT LINGÜÍSTIC 3r

 

DIMENSIÓ COMUNICACIÓ ORAL
CRITERIS D’AVALUACIÓ INDICADORS D’AVALUACIÓ
 

 

Comprendre i extreure informació rellevant de produccions orals, presentades en qualsevol mitjà, distingint entre les idees principals i les secundàries.

Capta el sentit global i les idees principals i secundàries d’una exposició oral.
Comprèn fets literals i inferències d’un text oral.
Comprèn expressions i vocabulari específic.
És capaç d’exposar l’opinió en alguna de les idees que s’expressen en el discurs.
Participar activament en les converses de classe i utilitzar un llenguatge comprensible per a les funcions bàsiques. Participa en les converses de classe.
Sap estructurar el discurs de temes propers.
Utilitza el vocabulari específic treballat.
Escolta activament qualsevol situació comunicativa.
Enriqueix les aportacions dels altres.
Exposar temes de manera ordenada i comprensible a partir d’un guió i utilitzant els recursos adequats (to de veu, gesticulació) i suports audiovisuals sempre que sigui convenient. Utilitza la llengua que s’està treballant.
Segueix el guió plantejat per exposar el discurs.
Utilitza elements de comunicació no verbal (gestos, mirades i posició corporal).
Utilitza un volum, entonació i ritme adequat a la situació comunicativa.
Utilitza, sempre que sigui convenient, suports que l’ajudin a enriquir l’exposició.

 

DIMENSIÓ COMPRENSIÓ LECTORA
CRITERIS D’AVALUACIÓ INDICADORS D’AVALUACIÓ
Aplicar estratègies afavoridores del procés de comprensió abans, durant i després de la lectura (anticipació, idea principal, entre altres). Aplica diferents estratègies proposades per comprendre el sentit global i la informació específica dels textos.
Llegeix amb expressivitat adequada.
Llegeix amb bona pronuncia amb algun error aïllat.
Anticipa el tipus de text a partir de l’estructura.
Comprendre i extreure informació rellevant de textos presentats en qualsevol mitjà. Respon les qüestions sobre el sentit del text. (literals)
Infereix significats no explícits en el text.
Sap sintetitzar, oralment, el sentit global del text.
Opina i argumenta sobre algun aspecte del text.
Reorganitza la informació més rellevant del text.

 

DIMENSIÓ EXPRESSIÓ ESCRITA
CRITERIS D’AVALUACIÓ INDICADORS D’AVALUACIÓ
Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa i el destinatari. Utilitza una guia (oral o escrita) per generar les idees.
Ordena les idees generades segons la bastida.
 

 

Escriure textos de diferent tipologia a mà i amb ordinador aplicant-hi els coneixements ortogràfics i textuals treballats.

Escriu oracions simples i n’escriu alguna de complexa.
Utilitza els connectors bàsics treballats.
Utilitza els signes de puntuació en diàlegs simples, la coma explicativa, els punts suspensius…
Té en compte la bastida per generar i ordenar les idees.
Utilitza el vocabulari treballat adequat a la tipologia.
Aplica les normes ortogràfiques que responen a normes arbitràries.
Revisar el text que s’ha escrit i millorar-ne la coherència i la cohesió, el lèxic i la puntuació. Mostra una presentació acurada amb grafia clara.
Té en compte de deixar marges.
Adequa la presentació del text a la seva tipologia.
Revisa la correcció ortogràfica en les seves produccions.

 

DIMENSIÓ LITERÀRIA
CRITERIS D’AVALUACIÓ INDICADORS D’AVALUACIÓ
Conèixer el funcionament bàsic de la biblioteca de centre i de l’aula. Sap respectar les normes bàsiques de la biblioteca.
Té cura del llibre de préstec i el retorna a la data proposada.
Identifica les dades del llibre.
Coneix i utilitza el funcionament de la fitxa de préstec.
Sap buscar llibres de consulta segons la classificació universal de biblioteques.
Llegir de manera autònoma i comprensiva, mostrant interès per tot tipus de textos.

 

Gaudeix i aprofita els 30’ de lectura.
Recomana llibres als companys/es.
Llegeix en els seus moments d’oci.
Participar en lectures conjuntes per aprofundir en el sentit del text, practicar algunes estratègies lectores i aprendre a interpretar el llenguatge literari. Estableix connexions entre elements de l’obra llegida i experiències viscudes.
Reconeix una diversitat de recursos retòrics (metàfores senzilles, jocs lingüístics, comparacions, frases fetes, personificacions, …).

 

DIMENSIÓ PLURILINGÜE
CRITERIS D’AVALUACIÓ INDICADORS D’AVALUACIÓ
Conèixer i valorar la diversitat lingüística (entre llengües diferents o dintre d’una mateixa llengua) i cultural de l’entorn, amb actitud de respecte cap a les persones que parlen altres llengües i tenir interès per comprendre-les. Usa un llenguatge lliure de prejudicis vers les altres llengües o dialectes.
Té interès per comprendre les altres llengües que es parlen al seu entorn proper.
Comparar produccions de diferents llengües per trobar-hi semblances i diferències. Reconeix per comparació o per context paraules bàsiques de les diverses llengües romàniques.
Tenir una actitud crítica cap a els estereotips lingüístics i audiovisuals que reflecteixen prejudicis racistes, classistes, religiosos o sexistes. És crític davant d’un ús del llenguatge i els audiovisuals racistes, classistes, religiosos o sexistes.