DIMENSIÓ COMUNICACIÓ ORAL | |
CRITERIS D’AVALUACIÓ | INDICADORS D’AVALUACIÓ |
Comprendre i extreure informació rellevant de produccions orals, presentades en qualsevol mitjà, distingint entre les idees principals i les secundàries. |
Capta el sentit global i les idees principals i secundàries d’una exposició oral. |
Comprèn fets literals i inferències d’un text oral. | |
Comprèn expressions i vocabulari específic. | |
És capaç d’exposar l’opinió en alguna de les idees que s’expressen en el discurs. | |
Participar activament en les converses de classe i utilitzar un llenguatge comprensible per a les funcions bàsiques. | Participa en les converses de classe. |
Sap estructurar el discurs de temes propers. | |
Utilitza el vocabulari específic treballat. | |
Escolta activament qualsevol situació comunicativa. | |
Enriqueix les aportacions dels altres. | |
Exposar temes de manera ordenada i comprensible a partir d’un guió i utilitzant els recursos adequats (to de veu, gesticulació) i suports audiovisuals sempre que sigui convenient. | Utilitza la llengua que s’està treballant. |
Segueix el guió plantejat per exposar el discurs. | |
Utilitza elements de comunicació no verbal (gestos, mirades i posició corporal). | |
Utilitza un volum, entonació i ritme adequat a la situació comunicativa. | |
Utilitza, sempre que sigui convenient, suports que l’ajudin a enriquir l’exposició. |
DIMENSIÓ COMPRENSIÓ LECTORA | |
CRITERIS D’AVALUACIÓ | INDICADORS D’AVALUACIÓ |
Aplicar estratègies afavoridores del procés de comprensió abans, durant i després de la lectura (anticipació, idea principal, entre altres). | Aplica diferents estratègies proposades per comprendre el sentit global i la informació específica dels textos. |
Llegeix amb expressivitat adequada. | |
Llegeix amb bona pronuncia amb algun error aïllat. | |
Anticipa el tipus de text a partir de l’estructura. | |
Comprendre i extreure informació rellevant de textos presentats en qualsevol mitjà. | Respon les qüestions sobre el sentit del text. (literals) |
Infereix significats no explícits en el text. | |
Sap sintetitzar, oralment, el sentit global del text. | |
Opina i argumenta sobre algun aspecte del text. | |
Reorganitza la informació més rellevant del text. |
DIMENSIÓ EXPRESSIÓ ESCRITA | |
CRITERIS D’AVALUACIÓ | INDICADORS D’AVALUACIÓ |
Planificar l’escrit d’acord amb la situació comunicativa i el destinatari. | Utilitza una guia (oral o escrita) per generar les idees. |
Ordena les idees generades segons la bastida. | |
Escriure textos de diferent tipologia a mà i amb ordinador aplicant-hi els coneixements ortogràfics i textuals treballats. |
Escriu oracions simples i n’escriu alguna de complexa. |
Utilitza els connectors bàsics treballats. | |
Utilitza els signes de puntuació en diàlegs simples, la coma explicativa, els punts suspensius… | |
Té en compte la bastida per generar i ordenar les idees. | |
Utilitza el vocabulari treballat adequat a la tipologia. | |
Aplica les normes ortogràfiques que responen a normes arbitràries. | |
Revisar el text que s’ha escrit i millorar-ne la coherència i la cohesió, el lèxic i la puntuació. | Mostra una presentació acurada amb grafia clara. |
Té en compte de deixar marges. | |
Adequa la presentació del text a la seva tipologia. | |
Revisa la correcció ortogràfica en les seves produccions. |
DIMENSIÓ LITERÀRIA | |
CRITERIS D’AVALUACIÓ | INDICADORS D’AVALUACIÓ |
Conèixer el funcionament bàsic de la biblioteca de centre i de l’aula. | Sap respectar les normes bàsiques de la biblioteca. |
Té cura del llibre de préstec i el retorna a la data proposada. | |
Identifica les dades del llibre. | |
Coneix i utilitza el funcionament de la fitxa de préstec. | |
Sap buscar llibres de consulta segons la classificació universal de biblioteques. | |
Llegir de manera autònoma i comprensiva, mostrant interès per tot tipus de textos.
|
Gaudeix i aprofita els 30’ de lectura. |
Recomana llibres als companys/es. | |
Llegeix en els seus moments d’oci. | |
Participar en lectures conjuntes per aprofundir en el sentit del text, practicar algunes estratègies lectores i aprendre a interpretar el llenguatge literari. | Estableix connexions entre elements de l’obra llegida i experiències viscudes. |
Reconeix una diversitat de recursos retòrics (metàfores senzilles, jocs lingüístics, comparacions, frases fetes, personificacions, …). |
DIMENSIÓ PLURILINGÜE | |
CRITERIS D’AVALUACIÓ | INDICADORS D’AVALUACIÓ |
Conèixer i valorar la diversitat lingüística (entre llengües diferents o dintre d’una mateixa llengua) i cultural de l’entorn, amb actitud de respecte cap a les persones que parlen altres llengües i tenir interès per comprendre-les. | Usa un llenguatge lliure de prejudicis vers les altres llengües o dialectes. |
Té interès per comprendre les altres llengües que es parlen al seu entorn proper. | |
Comparar produccions de diferents llengües per trobar-hi semblances i diferències. | Reconeix per comparació o per context paraules bàsiques de les diverses llengües romàniques. |
Tenir una actitud crítica cap a els estereotips lingüístics i audiovisuals que reflecteixen prejudicis racistes, classistes, religiosos o sexistes. | És crític davant d’un ús del llenguatge i els audiovisuals racistes, classistes, religiosos o sexistes. |