Cultura digital

El conjunt de documents i protocols que conformen l’EDC esdevenen la referència del centre en l’àmbit de tecnologies digitals. Per tant, és important que aquest conjunt de documents també recullin la gestió diària de l’organització digital del centre.

En aquesta part de cultura digital de l’EDC s’hi inclouen referències a les NOFC, el PEC, el Projecte de Direcció, els Acords de Claustre o de Consell Escolar, plans específics dissenyats per millorar aspectes concrets, protocols a seguir per la gestió dels serveis, autoritzacions que les famílies han de signar, descripcions dels serveis que s’utilitzen al centre, etc.

Cultura digital

Documentació bàsica

La cultura digital apareix en pràcticament tots els documents bàsics del centre. A continuació es remarquen els aspectes més importants de cada un d'ells.

En començar un nou curs escolar, davant l'arribada de docents nous al nostre centre, farem una acollida per explicar-los les normes de funcionament i organització interna, a més dels pilars de la nostra línia metodològica de treball i bases pedagògiques. A més es farà un acolliment digital per mostrar la nostra organització.

A les primeres reunions individuals de tutoria o en les sessions de presentació col·lectiva d'inici del curs, proporcionem als alumnes informació rellevant sobre la integració digital al nostre centre.

Aquests punts inclouen:

A continuació, s’exposa com es duu a terme la comunicació entre les diferents parts de la comunitat educativa.

Direcció – Professorat:

L’equip directiu es comunica amb el professorat del centre a través de correus electrònics. El professorat rep aquests correus al seu compte XTEC.

Direcció/Professorat/Tutor/a – Alumnat:

La comunicació de direcció amb l’alumnat acostuma a ser a través de la persona tutora del grup. Si la comunicació s’ha de fer de forma massiva o individual, s’utilitza el correu electrònic i la plataforma Mensario. En cas d'alumnes menors la família podrà contactar amb el centre. Els tutors/res dels centres penitenciaris o d'altres centres d'acollida o institucions també podran contactar amb el centre.

Altres comunicacions:

El web del centre esdevé el nucli que aglutina tota la informació relativa a l'escola, secretaria, nivells educatius, projecte educatiu, extraescolars, serveis, calendari escolar, organització de curs, documents d’interès, enllaços als entorns digitals i xarxes socials i finalment notícies del centre, i que és visible a tota la comunitat educativa i obert a qualsevol persona que vulgui consultar.

El correu cfalaverneda@gmail.com és el mitjà que té el públic en general per demanar informació sobre el centre i rebre orientació acadèmica.

Així, en aquest apartat, detallarem els canals de comunicació disponibles al centre i les formes amb les quals els estudiants poden interaccionar amb els formadors i tutors.

Les comunicacions més immediates amb els tutors/es i docents es duran a terme mitjançant els canals establerts pel centre. Encara que també es podran rebre comunicacions informals, però se li atorgarà preferència a l'ús del correu electrònic i de les aplicacions consensuades pel centre (Mensario). De manera complementària, s'utilitzarà el telèfon.

La comunicació entre els docents, així com entre ells i la direcció del centre, es realitzarà principalment a través del correu electrònic. En situacions que requereixin respostes ràpides, es podrà fer servir el Telegram del CFA La Verneda. En cas de baixa mèdica, es remetrà en format PDF a l'adreça electrònica de l'escola amb la major celeritat i es comunicarà també a través del Telegram al cap d'estudis.

Pel seguiment de l'assistència, els i les docents utilitzaran l'aplicació determinada pel CFA La Verneda, indicant els motius dels retards i/o absències. Aquesta informació serà visible individualment pels estudiants.

En aquest context específic als Centre de Formació de persones Adultes (CFA), l'Educació Digital Competent (EDC) emergeix com un element clau en la preparació dels nostres estudiants adults en un entorn marcat pel ràpid avanç tecnològic i la creixent digitalització. Al CFA, reconeixem la importància crítica de desenvolupar competències digitals en els nostres estudiants per assegurar una preparació integral i significativa per a les seves vides laborals, acadèmiques i socials.

Els mètodes pedagògics adoptaran l'enfocament de fomentar els aprenentatges significatius, l'experimentació i l'ús de noves tecnologies, amb una especial atenció a l'adquisició de procediments i habilitats que millorin la seva vida social, personal i laboral. Aquesta metodologia té l'objectiu de capacitar als estudiants adults perquè siguin els protagonistes actius del seu propi procés d'aprenentatge, ajustant-se a les seves necessitats i ritmes individuals.

Aquest enfocament proporciona eines crucials per desenvolupar habilitats essencials per a la seva vida quotidiana i per a futures oportunitats laborals, contribuint a millorar la seva inserció digital a la societat i reduint l'escletxa social entre cultures.

Aneu a la barra d'eines