Estratègia Digital

Per elaborar l’EDC de centre i concretar-la en un document, hem seguit les fases següents:

A banda, també hem recollit totes les accions ja consolidades al centre, plans, protocols, normatives, etc. que conformen la cultura digital del nostre centre.

Seguint les indicacions del document definició de l’EDC, s’ha estructurat aquesta part en 5 fases:

Estratègia digital

L’objectiu de la diagnosi és trobar aquells punts forts que el centre ja està fent correctament sobre l’ús de les tecnologies digitals i, també, trobar aquells aspectes en què el centre ha de millorar.

A continuació es detallen els passos a seguir per realitzar el diagnòstic de l'àmbit digital de centre estipulats per l'Àrea de Cultura digital del Departament d'Educació:

  • Enquesta al professorat, a part de l'alumnat i a l'equip directiu, mitjançant l'Eina Selfie.
  • Enquesta al professorat mitjançant l'eina Selfie For Teachers.
  • Recollir els indicadors que el centre ja té sobre ús de tecnologia.
  • Entrevistes amb la direcció del centre i amb el coordinador digital.
  • Consulta al claustre.
  • Realització dels diferents mòduls de la FIC (Formació interna de Centre).
  • Revisar el llistat d’ítems de l'antic Pla TAC per assegurar que no falta cap aspecte important per analitzar.

Participació i informe de l'eina SELFIE 

Per fer la diagnosi, la comissió digital del centre ha utilitzat tres recursos:

Amb aquestes eines, vàrem elaborar una diagnosi acurada del nostre centre tenint clar quines eren les nostres Fortaleses, les nostres Amenaces i les Oportunitats de la nostra cultura digital per poder entomar una transformació d'aquesta magnitud acollint les característiques de la nostra comunitat educativa.

Informe del selfie 

Resultats de SELFIE for TEACHERS

SELFIE FOR TEACHERS o SELFIE PER A DOCENTS és una eina elaborada i gestionada des de la Comissió Europea per donar suport a les competències digitals dels professors i comprendre la nostra situació actual respecte a com utilitzem la tecnologia digital a la feina. 

SELFIE FOR TEACHERS es basa en el Marc Europeu per a la Competència Digital dels Educadors (DigCompEdu).

Respecte a la competència digital docent, el nivell mitjà del claustre és l'A1 / A2 (novell/explorador), coneixem els continguts digitals i tenim el compromís professional en formar-nos, però aquestes eines no acaben de revertir en el desplegament de la CD de l’alumnat com es veu en el gràfic:

Com a Claustre hem començat a utilitzar tecnologies digitals en algunes àrees i ens beneficiem amb un ús més constant. Fem servir les tecnologies digitals en contextos diferents i amb finalitats diverses, integrant-les en moltes de les nostres pràctiques, no de manera aïllada. Això ens portarà a finançar el nivell actual i posar-lo en pràctica perquè els nostres alumnes en treguin profit i nosaltres ens beneficiarem amb un ús més continuat, integrant-les en moltes de les nostres pràctiques. Triem una o dues àrees per planificar el nostre itinerari d'aprenentatge i creixement com a claustre, centrant-nos a millorar les nostres estratègies docents de manera significativa. 

L'Anàlisi DAFO és un mètode de planificació estratègica per a avaluar les Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats. Consisteix en una anàlisi que diferencia entre els factors interns (fortaleses i debilitats) i els factors externs (oportunitats i amenaces). Es tracta d'especificar l'objectiu d'un projecte i la identificació dels factors interns i externs que són favorables i desfavorables per assolir aquest objectiu.

Valoració general del resultat

Observant les dades obtingudes en l'informe podem concloure el següent:

  • Una valoració general positiva quant a implicació i necessitat d'avançar en la implementació digital a l'escola. 
  • Cal remarcar la bona opinió que tenen tant alumnes com professorat de l'ús en l'ensenyament de les eines digitals. No obstant això, observem que hi ha un marge de millora amb relació a la implementació de la pedagogia digital a l'aula. 
  • L'alumnat està molt receptiu a l'aprenentatge de les noves tecnologies i l'aplicació de les TIC a l'aula. 

Fortaleses

  • La gran implicació de tot l'equip docent en la formació i la implementació de les eines digitals a les activitats docents.
  • Una bona dotació d'equips per a processos d'informació a l'aula d'informàtica (ordinadors i pissares digitals amb ordinador en funcionament a totes les aules).
  • Un equip docent que comparteix el mateix ideari. 
  • Predisposició de l'alumnat vers les pràctiques d'ensenyament/aprenentatge amb eines digitals. 

Punts febles

  • Les dificultats associades al canvi d'una pedagogia analògica a una pedagogia digital. 
  • La dotació d'equips per a processos d'informació a l'escola. 
  • Les dificultats per part del professorat d'adaptar els diferents nivells d'alfabetització digital a l'aula.
  • Cal trobar models pedagògics per adaptar-los al nostre centre.
  • La preponderància dels nadius digitals en la implementació de la pedagogia digital. 
  • Transversalitat digital en les diferents àrees.

Amenaces

  • Confondre la finalitat de la pedagogia i donar molt èmfasi a l'ús de les eines informàtiques. 
  • Caure en el perill de la superficialitat del coneixement.

Oportunitats

  • Incrementació de la dotació d'equips informàtics a les aules.
  • Millora de la competència digital del professorat i alumnat del centre.

Després de realitzar la diagnosi, per poder concretar els objectius de l’EDC, cal determinar la visió del centre en l’àmbit digital i tenir en compte els objectius del PEC i del projecte de direcció, sense perdre de vista els objectius del PEDC. La conjunció d’aquests aspectes determina els objectius de la nostra EDC.  

Objectiu 1. Ser competent en l'ús de les eines digitals.

Indicadors i criteris d'assoliment

  • Increment del 10% en el contingut generat en l'àmbit digital.
  • 50% d'alumnat que accedeix i interactua en entorns virtuals d'aprenentatge.
  • 50% d'alumnat que manifesta en les enquestes que se sent competent a l'hora de fer tràmits a Internet. 

Responsable: Equip docent 

Activitats:

Objectiu 2Fer un ús reflexiu i prudent dels continguts de la xarxa i plataformes.

Indicadors i criteris d'avaluació:

  • Resultat positiu d'una activitat avaluativa sobre ciberseguretat..
  • % de l'alumnat a l'hora de fer una producció digital discrimina l'origen de la font d'informació.

Responsable: Equip docent

Activitats:

  1. Realització per part dels alumnes de GES d'una activitat avaluativa referent a la ciberseguretat, proposada pels docents.
  2. Avaluació de l'origen de la font d'informació de les recerques fetes per l'alumnat.
Objectiu 3Fomentar a través de la digitalització el treball cooperatiu entre alumnat.

Indicadors i criteris d'avaluació:

  • % treballs fets col·laborativament amb eines digitals

Responsable: Equip docent

Activitats:

  • Proposta d'activitats digitals acadèmiques col·laboratives
Objectiu 4. Assegurar que el professorat estigui actualitzat en la seva formació de competència digital docent.

Indicadors i criteris d'avaluació:

  • % de professorat que participa com a mínim en una formació de caire digital durant el curs escolar

ResponsableEquip docent

Activitats:

  1. Realització de formacions en l'àmbit digital, reconeguda pel Departament d'Educació.
Objectiu 5. Fer una programació transversal de les competències digitals de l'alumnat.

Indicadors i criteris d'avaluació:

  • Fer la programació transversal de la competència digital dins el termini de temps previst

Responsable: Equip docent

Activitats:

Objectiu 6. Elaborar un pla d'acollida digital per al personal del centre i alumnat

Indicadors i criteris d'avaluació:

  • Tenir fet el pla d'acollida digital en el termini de temps previst

ResponsableEquip docent

Activitats:

  1. Elaboració un pla d'acollida digital per al personal del centre i l'alumnat

La planificació i el seguiment de Les activitats per al desenvolupament de l'Estratègia Digital del centre s'han programat en un cronograma detallat, establint objectius estratègics i assignant-los a cada trimestre de realització, de manera clara i realista.

El cronograma proporciona una eina valuosa per a la planificació, assegurant una acció efectiva per aconseguir els objectius en els terminis establerts i permetent ajustar-los segons sigui necessari.

Per tal d'avaluar la implementació de l'Estratègia digital al nostre centre, amb la realització de la Memòria Anual de Centre la comissió digital és on recollirà la valoració de l'assoliment dels criteris, dels indicadors, de les activitats i dels objectius previstos per a cada curs en el qual desenvoluparem el desplegament de la nostra Estratègia Digital de Centre.

Cada responsable és qui farà la memòria del que s'ha assolit i del que no s'ha assolit, i redactarà les propostes de millora. A partir d'aquí, la comissió modificarà l'ECD pel que queda de temps d'implementació, si s'escau, per tal de garantir una veritable implantació dels criteris, les activitats i els objectius previstos.

Per fer la valoració dels criteris d'assoliment, s'utilitzà en el següent document: